اوباما و امکان ایجاد تغییر در ایران

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل به موضع آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت «مناظرات پر شور و شوق» پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران، نشان از امکان بروز تغییر دارد. وی نسبت به تأثیرگذاری تلاش های دیپلماتیک آمریکا، صرفنظر از آنکه چه کسی برندۀ این انتخابات شود، ابراز امیدواری کرد.

همزمان با حضور گسترده  ایرانی ها در پای صندوق های رأی برای انتخاب میان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور تندروی فعلی و یا نامزد اصلاح طلب طرفدار آزادی های بیشتر، اوباما در کاخ سفید اعلام کرد: «ما از آنچه به نظر می رسد مناظرات پر شور و شوقی در ایران باشد، شگفت زده هستیم.» میر حسین موسوی، رقیب اصلاح طلب اصلی احمدی نژاد، که در دهۀ 1980 به عنوان نخست وزیر کشور خدمت می کرد، قهرمان به جنبش درآوردن جوانان قدرتمند در بحبوحۀ همایش های پرالتهاب کشور لقب گرفت.

اوباما در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت انتخابات ایران گفت: «ما فکر می کنیم احتمال تغییر وجود دارد.»

وی گفت: «انتخابات در نهایت حق ایرانیان است. با این حال، احتمالاتی وجود دارد. هرکسی که برنده انتخابات ایران شود، این واقعیت که مناظرات پرشورو حالی وجود دارد، به توان ما در تماس به شیوه های جدید کمک می کند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز درباره انتخابات ایران خوش بینانه سخن گفت. هیلاری رودهام کلینتون گفت: «این نشانه بسیار مثبتی است که مردم ایران می خواهند صدایشان شنیده شود و رأیشان شمرده شود. ما نظیر بسیاری افراد در داخل و خارج از ایران، منتظر تعیین نتایج خواهیم ماند.»

اوباما پس از نزدیک به سی سال سردی روابط میان آمریکا و ایران، به تهران پیشنهاد گفتگو کرده است. وی مایل به گفتگو بر سر برنامه هسته ای ایران است که به ظن آمریکا و سایر کشورها، در خدمت تولید تسلیحات هسته ای است. ایران می گوید از رآکتورها تنها برای تولید جریان برق استفاده می کند.

پی جی کرولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت دولت به تلاش های خود برای تماس با ایران، صرفنظر از آنکه چه کسی برنده انتخابات شود، ادامه خواهد داد.

وی گفت: «رویکرد ما به ایران به نتایج انتخابات بستگی ندارد. ما مایل به تماس با دولت جدید بر سر موضوعات مختلفِ پیش رو هستیم.»

سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت موضع آمریکا در قبال ایران تغییر نخواهد کرد.

رایس در یک گفتگوی کوتاه در کاخ سفید اعلام کرد: «دیدگاه ما این است که ایران ، جمهوری اسلامی ایران، نباید برنامه هسته ای، برنامه تسلیحات هسته ای خود را دنبال کند و این موضع بر حسب نتایج انتخابات تغییر نخواهد کرد.»

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه در بروکسل گفت به اعتقاد او، واشنگتن «مایل به نظاره سیاست هائی است که دولت ایران پیگیری می کند.»

وی گفت: «فرقی ندارد چه کسی انتخاب شود، ما منتظر می مانیم تا ببینیم چه سیاست هائی توسط فرد مننتخب پی گرفته خواهد شد. این سیاست ها، که از سوی رهبران ایران دنبال می شوند، کمتر به اشخاص بستگی دارد.»

 

منبع: سافرانسیسکو کرونیکل- 12 ژوئن

www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi