خشم افراطیون از شعارنویسی بر روی اسکناس

نویسنده
نازنین کامدار

» اتهام زنی کیهان به مدیران بانک مرکزی

به دنبال اعلامیه بانک مرکزی در مورد “نامحدود” بودن زمان تحویل اسکناس های شعار نویسی شده، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در این موسسه، ضمن انتقاد از این تصمیم، از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا “عوامل نفوذی بیگانه در راس بانک مرکزی را با کمک دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور” شناسایی کند.

مدیر مسئول کیهان، در “نکته” ای که دیروز در روزنامه تحت مدیریت اش چاپ کرد، جنبش شعار نویسی بر روی اسکناس را که پس از انتخابات خرداد ماه آغاز شده “طرح دیکته شده از سوی تئوریسن های موساد و سی.آی.ای” خواند.
پیش از این نیز شریعتمداری هرگونه اعتراض به نتیجه انتخابات پس از 22 خرداد را توطئه عوامل و تئوریسین های موساد و سی.آی. ای معرفی و بیانیه های میرحسین موسوی و به ویژه بیانیه شماره 17 وی را نیز به طور کل “رو نویسی از نسخه های سیا” قلمداد کرده بود.

کیهان این بار هم در اعتراض به اعلام “زمان نامحدود”برای جمع آوری اسکناس های شعار نویسی شده، بار دیگر از “توطئه سیا و موساد” سخن گفت و  نوشت: “شعارنویسی روی اوراق بهادار، یکی از دستورالعمل هایی است که تئوریسین های «جنگ نرم» و «کودتای مخملی» به پیاده نظام خود توصیه می کنند و عوامل پشت صحنه فتنه اخیر نیز دستورالعمل یاد شده را به کار گرفتند و شعارهایی علیه اسلام، حضرت امام و حتی پیامبر روی برخی از اسکناس ها نوشته و سعی در توزیع آن در چرخه متداول اسکناس ها داشتند که این اقدام سران فتنه نیز مانند سایر اقدامات دیکته شده به آنها با واکنش شدید مردم مسلمان و مؤمن روبرو شده و بسیاری از این اسکناس ها توسط خود مردم به بانک ها تحویل گردیده و تعویض شدند”.

کیهان با وجود طرح این ادعا که “مردم خود اسکناس های موهن را به بانک ها تحویل داده اند” از رئیس بانک مرکزی به خاطر حذف سقف زمانی تحویل  اسکناس ها انتقاد کرده و نوشته: “آیا اقدام دیروز بانک مرکزی، دقیقاً- و البته به طور ناخواسته- در راستای دستورالعمل رابرت هلوی(تئوریسین سیا درباره انقلاب های مخملی) نیست؟! و آیا جناب آقای بهمنی عزیز نباید با کمک مراکز امنیتی و اطلاعاتی کشور، خاستگاه این تصمیم عجیب و سئوال برانگیز را کشف کرده و رد پای افراد نفوذی و جریانات آلوده ای که دستورالعمل دیکته شده بیگانگان به سران فتنه را در چنته بانک مرکزی جاسازی کرده و با لطایف الحیل از زبان ریاست محترم این بانک به پیاده نظام خود ابلاغ کرده اند را شناسایی کند؟!”

تاکید کیهان مبنی بر شناسایی عوامل نفوذی در بانک مرکزی در حالی بیان می شود، که محمود بهمنی در سخنان دو روز گذشته خود علت نا محدود اعلام کردن زمان تحویل اسکناس های شعارنویسی شده را ازدحام در بانک ها عنوان کرده بود.

بهمنی گفته بود: “بانک مرکزی تاریخی را اعلام کرد که تمام بانک‌ها آن را پذیرفتند ولی این تاریخ به دلیل اینکه ممکن بود به مردم فشار آورده و آنها را با سختی مواجه کند و همچنین موجب هجوم مردم به بانک‌ها شود، تمدید شد”.

کیهان اما درباره این بخش از سخنان رئیس کل بانک مرکزی نوشته: “آقای بهمنی عزیز! همه را مانند خود خیراندیش تلقی نفرمائید، از کدام هجوم مردم برای تعویض اسکناس های مورد اشاره سخن می گوئید؟! چه کسانی به جنابعالی گزارش داده اند که مردم برای تعویض اسکناس های مخدوش با مشکل و ازدحام در بانک ها روبرو شده اند؟! کمترین تردیدی نداشته باشید که تصمیم اخیر از طریق نفوذی های بیگانه به حضرتعالی القا شده است. حضرتعالی با صدور این ابلاغیه، بی آنکه بخواهید و توجه داشته باشید، مجوز انتشار شعارهای ضد اسلامی و ضد انقلابی را صادر فرموده اید، که صد البته از ساحت ایمانی شما به دور است”.
همزمان با انتشار یادداشت کیهان خطاب به محمود بهمنی، سایت رجا نیوز، یکی از پایگاه های خبری حامی دولت، از زاویه دیگری به این مسئله پرداخت.

رجا نیوز بر خلاف کیهان که  هجوم از سوی  مردم به بانک ها برای تعویض اسکناس های مورد اشاره را ردکرده، گزارش داده است که: “نتیجه فراخوان بانک مرکزی مبنی بر تحویل اسکناس های شعارنویسی  شده، علاوه بر افزودن ازدحام باجه بانک‌ها، مشاجراتی بود که در داد و ستدهای روزانه میان مردم روی داده است. این در حالی است که در موارد زیادی چنین اسکناس‌هایی در میان وجوه پرداختی از سوی بانک‌ها نیز که به صورت بسته‌های 100 تایی اسکناس به چشم می‌خورد که این مسئله نیز باعث مراجعه مجدد به بانک و درگیری‌های لفظی شده است”.

رجا نیوز در بخش دیگری از گزارش خود به بانک مرکزی توصیه کرده است که به جای مهلت گذاری کوتاه مدت، یک مهلت سه ماهه را برای تحویل اسکناس های شعارنویسی شده تعیین کند.

اختلاف نظر دو ارگان حامی دولت درباره ازدحام و عدم ازدحام بانک ها برای تحویل اسکناس در حالی است که برخی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار روز، از عدم اعتنای مردم به بخشنامه بانک مرکزی سخن گفته اند.

یکی از شهروندان می گوید: “نه مهلت تعیین شده قبلی یعنی 17 دی ماه از سوی مردم جدی گرفته شد و نه لغو آن مهلت”.
از دیگر سو، محمود بهمنی در مصاحبه اخیر خود از “مرسوم بودن طرح جمع آوری اسکناس های نشاندار در سیستم بانکی ایران” سخن گفته بود که این گفته وی نیز با واکنش منفی رجا نیوز مواجه شده است.

رجا نیوز در اینباره می نویسد: “شعارنویسی علیه نظام به صورت سازماندهی شده بر روی اسکناس‌ها دلیل اصلی تأکید مجدد بانک مرکزی و فراخوان تعویض اسکناس‌ها بوده است”.

به این ترتیب جنبش شعارنویسی بر روی اسکناس و گردش این اسکناس ها در کل کشوراز یک سوموجبات سردرگمی مسئولان را فراهم آورده و از سوی دیگر خشم وابستگان افراطی دولت را موجب شده که ناتوان از حل مسئله، یک بار دیگر به تئوری “توطئه بیگانگان” متوسل شوند.