اداهای نظامی یا توان واقعی؟

نویسنده

moshak_bal_b.jpg

به دنبال پرتاب موشک های بالستیکی جدید ازسوی ایران که در چارچوب یک مانور پر سرو و صدا و بسیار تبلیغاتی انجام شد، کارشناسان امر معتقدند بین “اداهای” نظامی و توان واقعی و بالقوه نیروهای مسلح ایران فاصله زیادی وجود دارد.

اتین دوران، مسؤول مطالعات امنیتی در مؤسسه روابط بین المللی فرانسه، می گوید: “نمی توان گفت که تمام آن بلوف است.” به گفته او، ایران “توان ایجاد اغتشاش” را دارد، ولی نباید این کشور را به عنوان ابرقدرت نظامی در منطقه دانست، زیرا به هیچ وجه اینگونه نیست.

تهران از روز 2 نوامبر مانورهایی را تحت عنوان “پیامبر اکرم 2” آغاز کرده است؛ این مانورها که در آن از “تجهیزات جدید” و “تسلیحات بسیار کارآمد” استفاده می شود، به طور کامل از تلویزیون ایران پخش می شوند.

نکته مهمی که در مطالب مطبوعات و رسانه های ایران تأمل برانگیز است، مسأله پرتاب دهها موشک بالستیکی شهاب 3 با برد اعلام شده 2000 کیلومتر است. این اولین باری است که از این موشک ها در عملیات نظامی استفاده می شود. در این میان نباید نسل جدیدی از توپ های اتوماتیک و سلاح های ضدزرهی و ضدهلیکوپتر را که با “موفقیت آزمایش شده اند” فراموش کرد.

به گفته اتین دوران، پیام ایرانی ها بیش از اینکه به سوی اسراییل معطوف باشد [که همچنین در برد موشک های شهاب 3 قرار گرفته]، ایالات متحده را نشانه رفته، زیرا در این منطقه پایگاه های بسیاری را تحت اختیار دارد. کشورهای عربی هدف بعدی پیام ایران هستند، زیرا تأسیسات و پایگاه های امریکایی را در خاک خود پذیرا شده اند.

منطق سر و صدای این پوتین های نظامی مصون نگاه داشتن کشور است و این درحالی است که ایالات متحده و پنج کشور دیگر [استرالیا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و بحرین] یک مانور دریایی را در نزدیکی آبهای مرزی ایران به صورت همزمان علیه مقوله گسترش اتمی ترتیب داده اند.

فرانسوا ژره، رییس مؤسسه مطالعات و تحلیل های استراتژیک در فرانسه، در این رابطه اظهار می دارد: “این مانورها نشان دهنده خواست مقامات ایرانی برای دراختیار گرفتن حاکمیت در منطقه است.” این کارشناس که اخیراً کتاب “ایران و انرژی هسته ای” را به چاپ رسانده می افزاید: “این مانورها را تنها می توان به صورت ادا و ژست های نظامی تعبیر کرد، ولی باید اذعان داشت که این اداها بسیار جدی اند، زیرا نگرانی های تهران نیز جدی است.”

درعین حال، او خاطرنشان می کند که توان نظامی ایران هنوز شناخته شده نیست و ازطرف دیگر اذعان می دارد که پرتاب عمودی موشک های شهاب 3 تا بدان حد دقیق نیست که بتوان به عملکرد واقعی آنها پی برد. وی همچنین می گوید که ایران فاصله زیادی تا دستیابی به بمب هسته ای دارد و حتی می توان گفت که این فاصله در نصب کلاهک های هسته ای روی موشک های بالستیکی بیشتر نیز می شود.

پیام مقامات ایرانی به کشورهای بزرگی که در سازمان ملل بر سر پرونده هسته ای بحث می کنند و می توانند تحریم هایی را نیز علیه ایران اعمال کنند این است که: “هیچ راه حل نظامی وجود نخواهد داشت و این مانورها صرفاً نشان دهنده این هستند که هرگونه رویارویی نظامی می تواند بسیار فاجعه آمیز باشد”.

فرانسوا ژره در ادامه می افزاید: “این عملیات همچنین برای این است که راه را برای واسطه های روسی و چینی خود باز نگاه دارند تا آنها بتوانند بهتر و راحت تر عمل کنند.”

یک دیپلمات غربی در مصاحبه با فرانس پرس اظهار داشت: “من شک دارم که با انجام چنین استراتژیی بتوان نتیجه خوبی کسب کرد. توسعه یافتن برنامه بالستیکی ایران شک و تردیدهای ما را نسبت به برنامه هسته ای افزایش داده. ایران به هیچ وجه اقداماتی را که همسایگان و دیگر کشورهای جهان در ایجاد ثبات در منطقه از آن انتظار دارند انجام نمی دهد.”

ایالات متحده هفته گذشته پرتاب موشک های بالستیکی از سوی ایران را بسیار ناچیز و آن را “لاف و گزاف” دانست. به گفته مقامات امریکایی، این مسأله نشان می دهد که توان بالقوه ایران در بی ثبات شدن تا چه حد بالاست.

منبع: فرانس پرس، 9 اکتبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش