اعدام ایرانیان عرب خوزستان را متوقف کنید

نویسنده

hwr_b.jpg

سازمان دیده بان حقوق بشر امروز در گزارشی از مسئولان قوه قضاییه ایران خواسته است که اعدام قریب الوقوع ده تن از ایرانیان عرب خوزستان را متوقف وحکم تحمیل شده به آنان را لغو نماید. دیده بان حقوق بشر دراین گزارش آورده است که حکم اعدام پس ازبرگزاری دادگاه غیرعلنی ودر شرایطی خارج از استاندارهای بین المللی صادر شده است.

درتاریخ نهم نوامبر، عباس جعفری دولت آبادی، رییس دادگستری استان خوزستان، به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت که دادگاه عالی حکم اعدام تن ایرانی- عرب یاد شده را تایید کرده است. او گفت مردان محکوم شده برای بمب گذاری سال گذشته اهواز ، مرکز این استان مقصر شناخته شده اند. او از نام بردن افراد یاد شده خودداری کرد.

طی سال گذشته قوه قضاییه 13 ایرانی- عرب را به دلیل فعالیت های مسلحانه علیه دولت محکوم به مرگ کرده است. زمال باوی، اوده افراوی، ناظم بریحی، علی رضا سلمان دلفی، علی حلفی، جعفرسواری، ریسان سواری، محمد علی سواری، مسلم الحایی، عبدالرضا نواسری، یحیی ناصری، عبدالرضا هلیجی وعبدالایمان زائری افراد یاده شده به شمار می روند.

سارالی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه وشمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: “سیستم غیرشفاف ضایی در ایران روند احقاق حق مردم را نادیده می گیرد وبرای انها درمحکمه های یک روزه حکم مرگ صادر می کند. دستگاه قضایی باید این احکام اعدام را متوقف کند.”

فعالان حقوق بشر به سازمان دیده بان حقوق بشر گفته اند که این محکمه هاپشت درهای بسته در فقدان حضور شاهدان بی طرف ویا مستقل انجام شده است.

در هشتم ماه ژوئن، شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز زامل باوی، جعفرسواری، ریسان سواری وعبدالرضا نواسری را پس ازدادگاه یک روزه در روزهفتم ژوئن به مرگ محکوم کرد. سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید از طریق منابع خود دریافته است که درجریان محاکمه هیچ شاهد بی طرفی دردادگاه حضور نداشته است. قوه قضاییه در خصوص دادگاهی که منجر به صادر شدن حکم اعدام 9 تن دیگر شده نیز هیچ جزییات بیشتری شامل زمان دادگاه را منتشر نکرده است.

بنابر اظهاران فعالان حقوق بشر، یکی ازافرادی محکوم شده، ناظم بوریحی از سال 2000 به جرم “یاغی گری علیه دولت” با یک حکم 35 ساله، درزندان به سر می برد. ویتسون گفته است: “یکی از شگفتی های دستگاه قضایی ایران این است که می تواند کسی را متهم به بمب گذاری کند درحالی که وی درزندان به سر می برده است. این موضوع مستبدانه بودن احکام یاد شده را خاطر نشان می کند.”

ایران بعد ازکشور چین، بیشترین تعداد افراد اعدام شده رادر سال به خود اختصاص می دهد. سازمان دیده بان حقوق بشر، که مخالف مجازات مرگ در هر شرایطی است، از دولت ایران خواسته است که استفاده از حکم اعدام را به دلیل دات بی رحمانه و برگشت ناپذیری آن متوقف کند.