حملات هند: آزمون روابط ایران و هند

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال

آمول شرما و دیکشا سهنی

اتهامات اسرائیل علیه ایران در مورد دست داشتن این کشور در حمله به دیپلمات اسرائیلی در دهلی نو، فشار های بین المللی بر هند را برای فاصله گرفتن از تهران و کاهش خرید نفت از ایران افزایش داده است.

این رویداد هند را بلافاصله در موضع تلاش برای برقراری روابط دوستانه با دو دشمن سرسخت، ایران و اسرائیل، قرار داده است.

هند روابط خوبی با اسرائیل دارد که تامین کنندگان وسایل دفاعی این کشور است. ولی این کشور سخت محتاج انرژی نیز هست، که باعث شده است تا به یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران تبدیل شود و در برابر فشار آمریکا و سایر کشورهای غربی برای کاهش خرید نفت از ایران از خود مقاومت نشان دهد.

این امر مقامات هند را با مشکل جدیدی روبرو کرده، بخصوص اینکه احتمال دست داشتن ایران در حمله روز دوشنبه، با انفجارهای بانکوک، که در آنها یک ایرانی به انفجار بمب دست زد، بیشتر شده است.

اسرائیل حملات دهلی  و بانکوک و همچنین بمبگذاری در خودروی یک دیپلمات در تفلیس، پایتخت گرجستان، را به ایران و متحد آن، حزب الله نسبت داده است.

مقامات هند در مورد اینکه چه کسانی در پشت حملات دهلی نو بوده اند اظهار نظر نکرده اند. وزیر کشور هند گفت: “در حال حاضر من به هیچ گروه یا سازمان خاصی اشاره نمی کنم، ولی هر کس این کار را انجام داده است باید به شدت محکوم شود”.

ایرانی ها دست داشتن در حملات دهلی نو و تفلیس را نفی ولی در مورد انفجار های بانکوک اظهار نظر نکرده اند.

اگر تحقیقات هند در نهایت نشان دهد که ایران در این حملات دست داشته است، آنگاه مقامات هندی تحت فشار های داخلی و خارجی قرار خواهند گرفت تا از ایران فاصله گرفته و خرید نفت خود را از این کشور محدود سازد.

ناظران معتقدند برای هند کاهش روابط با ایران چندان ساده نیست ولی آنچه در دهلی نو اتفاق افتاد قطعا فشار ها را بیشتر خواهد کرد.

یک مقام اسرائیلی گفت: “اگر هند نیز با نظر اسرائیل دراین مورد همسو شود، تغییر چشمگیری در سیاست این کشور اتفاق می افتد. این امر روابط ایران و هند را به کلی دگرگون خواهد ساخت. این کار مسلما یک شبه انجام نمی شود.”

سخنگوی وزارت امور خارجه هند در زمینه دست داشتن ایران در این رویداد گفت: “هیچ شاهدی برای این مدعا وجود ندارد.”

هرچند اسرائیل از هند خواسته است تا خرید نفت از ایران را محدود سازد، ولی مقامات هند می گویند: “این موضوع سبب اخلالی در روابط میان هند و اسرائیل نشده است…. آنها حق دارند به سیاست خود ادامه دهند.”

هند درماه ژانویه، 550000 بشکه نفت ازایران وارد کرد و بدین ترتیب از چین که بزرگترین وارد کننده نفت ایران بود و خرید خود را به دلیل اختلاف در مورد قیمت کم کرده، جلو افتاده است.

تحریم های بین المللی علیه ایران، از جمله تحریم های مالی آمریکا علیه موسسات مالی ایرانی، پرداخت پول نفت به ایران را دچار اختلال کرده است ولی دو کشور در حال یافتن راه هایی برای خروج از این بن بست هستند.

آمریکا هنوز به طورآشکار ایران را مسئول حملات روز دوشنبه ندانسته ولی اگر پلیس هند به این نتیجه برسد که ایران در این حملات دست داشته است، هند ناگزیر است مبادلات خود را با ایران محدود سازد و به تلاش های جهانی برای وادار کردن ایران به بازگشت به مذاکرات هسته ای بپیوندند.

رابطه ایران و هند باعث ناخشنودی واشنگتن نیز هست. سناتور رابرت مندز می گوید: “هند به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه ایران است و مایل است مبادلات را با طلا یا سایر روش های انجام دهد.” او گفت بدین ترتیب هند “به ایران کمک می کند تا برنامه هسته ای خود را جلوببرد.”

در همین حال دهلی نو در حال تحکیم روابط خود با اسرائیل نیز هست. خرید های دفاعی هند از اسرائیل شامل موشک های زمین به هوا و موشک های دفاعی است. هر دو کشور همچنین قربانی حملات و اقدامات تروریستی نیز هستند.

پلیس هند اکنون در حال بررسی فیلم های دوربین های مدار بسته از صحنه انفجار است. آقای چیدامباران، وزیر کشور هند گفته:  “کاملا پیداست که عملیات روز دوشنبه توسط یک فرد حرفه ای انجام شده.”

دیوید گلدفارب، سخنگوی سفارت اسرائیل در دهلی نو گفت مقامات هندی همکاری نزدیکی با اسرائیلی ها دارند: “ما همیشه با مقامات هندی همکاری داشته ایم و بالطبع در چنین حوادثی هم به این همکاری ادامه می دهیم.”

منبع:وال استریت ژورنال - 14 فوریه 2012