حمله به ایران جدی شده است

نویسنده

» از نگاه فیگارو:

مارک آنری

مقامات اسراییلی طی رایزنی های خود به این نتیجه رسیده اند که قبل از هر حمله ای باید متحد آمریکایی خود را باخبر سازند.

جنگ پنهانی که مدت هاست میان ایران و اسراییل آغاز شده، روز دوشنبه وارد فاز جدیدی شد. بنیامین نتانیاهو تهران را به مشارکت در دو سوءقصد که منجر به انفجار اتومبیل های سفارت دولت یهود در دهلی نو و گرجستان و زخمی شدن یک نفر شد متهم کرد. نخست وزیر اسراییل دراین خصوص گفت: “جمهوری اسلامی که مسؤول این حملات است، بزرگ ترین اشاعه دهنده تروریسم در جهان محسوب می شود.”

این اظهارات نشان از تنش بیش از حد میان این دو کشور دارد. احتمال حمله نظامی علیه ایران دیگر از سوی اکثریت در اسراییل مردود نیست. مسأله نامعلوم بیشتر به تاریخ این حمله بازمی گردد و اینکه آیا دولت یهود به خود این اجازه را خواهد داد که حمله به تأسیسات اتمی ایران را به تنهایی و بدون موافقت باراک اوباما [حداقل به صورت تلویحی] انجام دهد.

درحال حاضر هر دو کشور درحال صیقل دادن جنگ افزارهای خود هستند. تهران تأیید کرده که موساد مسؤول ترور پنج دانشمند اتمی ایرانی و یک ژنرال در برنامه توسعه و گسترش موشک های با برد بلند بوده است. دولت یهود همچنین مسؤول خرابکاری های کامپیوتری که موجب شد سانتریفوژهای مورد استفاده در غنی سازی اورانیوم ازحالت عملیاتی خارج شوند. به گفته کارشناسان خارجی، موساد با حمله به چندین جبهه باعث شده تا برنامه هسته ای ایران چندین سال به تعویق بیفتد.

 

جلوگیری از وقوع یک “هولوکاست جدید”

ولی تمامی مقامات اسراییلی براین عقیده اند که این تنها یک تاکتیک “تأخیرانداز” است. بعبارت دیگر، علی رغم تمامی “رویدادها” و تحریم های بین المللی فزاینده، سران جمهوری اسلامی احتمالاً اولین بمب اتمی خود را تا یک سال دیگر تولید خواهند کرد. به گفته رسانه ها، بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاع اش، براین باورند که اسراییل در چنین شرایطی باید حمله را انجام دهد تا از وقوع یک “هولوکاست جدید” جلوگیری کند.

البته این مسأله مورد اتفاق آرا نیست. برای انجام حمله، رییس دولت باید از حمایت اکثریت در میان ۱۴ عضو کابینه امنیتی برخوردار باشد که تاکنون این حمایت به دست نیامده. یک شرط دیگر نیز مورد نیاز است: حمایت بی قید و شرط ژنرال بنی گانتز، فرمانده ستاد مشترک. حتی در این صورت نیز نخست وزیر به طور کامل از اقدام خود مطمئن نیست. این درحالی است که ژنرال گابی اشکنازی، فرمانده سابق ارتش اسراییل، مخالفت خود را با هرگونه حمله اسراییل که به صورت تنها انجام شود اعلام کرده بود.

مفسران نیز دراین زمینه نظرات متفاوتی دارند. مفسران “میانه رو” بیم آن دارند که اگر دولت یهود بدون اطلاع واشنگتن این حمله را انجام دهد، با متحد بزرگ خود ایالات متحده وارد یک شرایط بحرانی خواهد شد. به علاوه، مسؤولان نظامی پیش بینی می کنند که اسراییل در صورت حمله علیه ایران باید آماده دریافت هزاران راکت و موشک باشد: اسلام گرایان فلسطینی حماس در نوار غزه در جنوب و حزب الله لبنان و حتی بشاراسد در شمال.

بنیامین نتانیاهو به منظور آرام کردن شرایط و جلوگیری از ایجاد وحشت در افکار عمومی هفته گذشته به وزرای خود و ژنرال ها دستور داد که نسبت به ایران سکوت اختیار کنند و اوامر او اجرا شد. ولی این سکوت رسمی باعث شده که آمادگی اسراییل برای حمله به ایران باورپذیرتر شود.

منبع: فیگارو، ۱۴ فوریه