تلاش ایران برای چند پاره کردن منطقه

لوموند
لوموند

» برنده صلح نوبل ۲۰۱۱ در مصاحبه با لوموند

کریستف ایاد

سران یمنی با شورشیان حوثی [شیعه زیدیه و اهل شمال کشور] که از اواسط ماه اوت بخشی از پایتخت، صنعا، را به هدف کاهش قیمت بنزین و برکناری دولت تسخیر کرده بودند به توافق رسیدند. خانم توکل کرمان، از شخصیت های انقلاب یمن و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۱، در مصاحبه ای با روزنامه لوموند به سؤالاتی درخصوص حمایت ایران از این شورشیان و تلاش های این کشور برای چند پاره کردن منطقه خاورمیانه پاسخ داده است. این مصاحبه را می خوانید.

 

نظرتان در مورد وارد عمل شدن ایالات متحده و همچنین فرانسه برای مبارزه علیه دولت اسلامی چیست؟

من از باراک اوباما و تمامی اعضای ائتلاف می خواهم که دولت اسلامی را، که نتیجه بی اعتنایی جامعه بین المللی نسبت به جنایات بشاراسد و دیکتاتوری فرقه گرای نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق، است، سرنگون سازند. این پدیده در هر جایی که در آن چند دستگی های فرقه ای وجود دارد بازتولید خواهد شد. سرنگونی سران انتخاب شده، به مانند اخوان المسلمین در مصر توسط ارتش نیز، باعث شده تا افراط گرایان دولت اسلامی تشویق شوند. برای مبارزه با داعش باید از مردمی که بخاطر آزادی و دموکراسی می جنگند حمایت کرد.

 

شرایط در یمن چگونه است؟

یمن نیز به مانند دیگر کشورهای “بهار عربی”، ولی به شیوه ای خطرناک، با یک حرکت ضد انقلابی که توسط گروه های مسلح حوثی انجام شد مواجه گشت. این گروه ها ازسوی رییس جمهور سابق علی عبدالله صالح و ایران حمایت می شوند. این شبه نظامیان صنعا را محاصره کردند و علیه ارتش وارد یک جنگ چریکی شدند. اکنون دو منطقه در شمال شهر را تحت تصرف خود در آورده اند. درواقع ایران ازطریق این شبه نظامیان به یمن حمله کرده است.

 

چرا ایران در یمن می جنگد؟

ایران شیعه درتلاش است تا خاورمیانه را براساس یک خط فرقه ای تقسیم کند. قصد دارد یمن را سرنگون سازد و با نزدیک شدن به عربستان سعودی آن را محاصره کند. البته عربستان هم در یمن دخالت می کند؛ گویی که بخشی از خاک کشورش است. و من واقعاً با این وضعیت مخالفم، ولی نقشی که ایران درحال حاضر ایفا می کند بسیار خطرناک تر است، چرا که اساس مملکت را زیر سؤال می برد. این درواقع تهدیدی برای امنیت منطقه و همچنین کل جامعه بین المللی است.

 

زمانی که شما در سال ۲۰۱۱ جایزه صلح نوبل را دریافت کردید، همه مشتاقانه بهار عربی را دنبال می کردند. آیا شما امروز از آنچه که در لیبی، سوریه، مصر و یمن می گذرد ناراحت اید؟

بله. مجدداً سقوط کردیم و این سقوط نتیجه اقدامات ضد انقلابی بود. این مسأله بسیار اضطراب آور است، ولی ما مأیوس نیستیم. فرانسه به لطف یک انقلاب که چندین دهه به طول انجامید، به آن چیزی تبدیل شد که می خواست. ما نیز مصمم هستیم که آزادی، برابری، حقوق شهروندی، و حاکمیت قانونمند را در یمن برقرار سازیم.

منبع: لوموند، ۲۳ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran