ساعت اسرائیل، تندتر از ساعت آمریکایی‌ها کار می‌کند

نویسنده
حسین محمدی

» هشدار نتانیاهو درباره ایران هسته‌ای:

در حالی که بسیاری بر این باورند با انتخاب حسن روحانی٬ روابط ایران با غرب بهبود خواهد یافت٬ هستند افرادی که عقیده‌ای دیگر دارند. نخست وزیر اسراییل٬ از این جمله است که گفته غرب نباید به حسن روحانی اعتماد کند. وی همچنین در کنایه ای نسبت به مواضع آمریکا گفته است: “ساعت اسرائیل (در برابر ایران) تندتراز ساعت آمریکایی‌ها کار می‌کند”.

با این وجود بسیاری از مقام‌های غربی امیدوارند حسن روحانی قادر باشد تغییرانی در روند سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی ایجاد کند.

اما بنیامین نتانیاهو در این زمینه گفته است: “دنیا نباید به حسن روحانی که گرگی در پوست میش است اعتماد کند”. وی همچنین با اشاره به برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی٬ اضافه کرده است: “ساعت اسرائیل (در برابر ایران) تندتراز ساعت آمریکایی‌ها کار می‌کند زیرا ما فاصله (جغرافیایی) کمی با ایران داریم؛ می‌توانیم آسیب بیشتری ببینیم و لذا فوریت مسئله برای ما به نسبت آمریکایی‌ها متفاوت است”. نتانیاهو روحانی را فردی دانست که “با فریبکاری به غرب لبخند می‌زند و ایران بمب می‌سازد”.

نتانیاهو پیش از این نیز درباره انتخاب روحانی گفته بود: “خطاست که جامعه بین‌المللی فریفته توهم شود، و باید به یاد داشت که علی خامنه‌ای تصمیم گیرنده سیاست هسته‌ای ایران است. رهبر ایران نامزدهایی را که می توانستند برای او چالشی ایجاد کنند، از کارزار انتخاباتی کنار گذاشت. در هر حال، ایران را باید از روی عملکردش سنجید”.

با وجود سخنان نتانیاهو٬ حسن روحانی به دلیل تجربه خود در مذاکرات هسته‌ای با غرب٬ وهمچنین انتقادهایی که از دولت فعلی در بحث سیاست خارجی داشته٬ مورد توجه غرب قرار گرفته است. در آن دوران ایران و غرب، با وجود همه‌ی مشکلات، به توافق‌هایی برای حل و فصل مساله هسته‌ای دست یافته بودند که در نهایت از میان رفت.

کاخ سفید پس از پیروزی روحانی٬‌ در بیانیه‌ای نوشته بود: “ما امیدواریم که حکومت ایران در جهت خواست مردم این کشور گام بردارد و با تصمیم‌های مسئولانه فردایی بهتر برای ایرانیان ترسیم کند. ایالات متحده آمریکا همچنان آماده است که با حکومت ایران در جهت دستیابی به راه حلی دیپلماتیک بر سر نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای این کشور به طور مستقیم مذاکره کند.”

دنیس مک دوناف٬ رییس دفتر اوباما٬ نیز گفته بود حسن روحانی اگر بتواند ثابت کند که “برنامه هسته‌ای ایران ماهیت صلح‌آمیز دارد”، آن‌گاه می‌تواند آمریکا را “شریک خود بیابد” و اضافه کرده بود: “اگر روحانی همانگونه که در مبازرات انتخاباتیش گفته بود به ترمیم روابط ایران با جامعه جهانی علاقه مند است، اکنون فرصتی برای انجام آن وجود دارد”.

جان کری نیز این‌گونه درباره روحانی اظهارنظر کرده بود: “آقای روحانی، رئیس جمهور منتخب، به دفعات در کارزارهای انتخاباتی خود از بسط آزادی برای همه ایرانیان سخن گفت. در ماههای آینده، او این فرصت را خواهد داشت که به عهد خود نسبت به مردم ایران وفا کند.”

به نظر می‌آید با توجه به سابقه روحانی و وعده‌های انتخاباتی او، غرب امیدوار است که مشکلات خود با جمهوری‌اسلامی را حل و فصل کند. گرچه هنوز روشن نیست غربی ها تا چه اندازه در این امیدواری کامروا باشند.