رهبر از شخص احمدی‌نژاد تقدیر نکرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش اصولگرایان به تمجید خامنه‌ای از دولت:

در آخرین دیدار دولت دهم با رهبر جمهوری اسلامی٬ آیت‌الله خامنه‌ای به تمجید از دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخت و از “زنده کردن شعارهای انقلاب” به عنوان یکی از “کارهای بزرگ” این دولت یاد کرد٬ اما رسانه‌های اصول‌گرا نوشتند رهبر جمهوری‌اسلامی در این دیدار - برخلاف دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی - از شخص محمود احمدی‌نژاد تقدیر نکرده است.

در این دیدار وزرای دولت احمدی‌نژاد به ارائه گزارش‌هایی از عملکرد دولت پرداختند. مساله‌ای که بنا به گفته‌ی رهبر جمهوری‌اسلامی٬ به پیشنهاد خود وی انجام شد: “دوست داریم که این اظهاراتی که امروز اینجا شد، به سمع مردم عزیزمان هم برسد؛ هم خواص و کسانی که اهل فنّند و آشنا هستند، مطلع شوند - چون بسیاری از این مطالبی که گفته میشود، دوستان اینها را نمیدانند؛ می‌بینیم گاهی اوقات اطلاعات کافی و وافی ندارند - هم عموم مردم مطلع شوند و بدانند؛ اگرچه برخی از کارها جلوی چشم است. البته مخالفین و کسانی که بی‌اطلاعند - بعضی از دستگاه‌های رسانه‌ایِ خارجیِ مغرض، و گاهی بعضی در داخل - برخی از چیزهائی را که جلوی چشم هم هست، انکار میکنند. یعنی کاری انجام گرفته، جلوی چشم است، همه می‌بینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند. کاری به این نداریم که حالا بعضی‌ها ممکن است نگاه خوشبینانه‌ای یا دوستانه‌ای یا منصفانه‌ای نداشته باشند؛ بالاخره در فضای عمومی کشور باید اینها گفته شود و ثبت شود؛ اینها بسیار مهم است”.

وی همچنین دولت احمدی‌نژاد را چنین توصیف کرد: “همه فهمیدند که رئیس جمهور محترم و همکارانشان در دولت حجم کارشان بسیار بالا و پرشتاب نسبت به همه‌ی دوره‌های دیگر بود و هست؛ این نقطه‌ی برجسته‌ای است که نباید این را نادیده گرفت”. این اما تنها تمجید رهبر جمهوری‌اسلامی از دولت احمدی‌نژاد نبود: “این دولت بحمدالله توانست شعارهای انقلاب را سر دست بگیرد و به آنها افتخار کند و آنها را در جامعه مطرح کند… این دولت این شعارها را مطرح کرد، برجسته کرد، سر دست گرفت، به آنها افتخار کرد؛ در مجامع جهانی، احساس شرم از انگیزه‌های انقلابی و از اهداف انقلابی و از شیوه‌های انقلابی نکرد؛ این خیلی کار بزرگی بود”.

با وجود این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای٬ رسانه‌های اصول‌گرا٬ معتقدند که این دولت آن‌چنان هم مورد توجه‌ رهبر جمهوری ‌اسلامی نبوده است. وب‌سایت الف - متعلق به احمد توکلی - با مقایسه‌ی سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در آخرین دیدار با دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی ٬‌خاتمی و احمدی‌نژاد٬‌ نوشت: “رهبر معظم انقلاب در دیدار پایانی با دولت احمدی‌نژاد، بر خلاف دولت‌های هاشمی و خاتمی، مستقیماً درباره رئیس‌جمهور، اظهارنظر نفرمودند و این نکته‌ای است که هواداران افراطی دولت احمدی‌نژاد باید به دلایل آن فکر کنند”.

این وب‌سایت همچنین با انتشار متن کامل سخنان وزیر اقتصاد در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای٬‌ وعده داده است که در روزهای اینده به بررسی این گزارش خواهد پرداخت و نوشته است: “در این گزارش عملکرد دولت در قریب به اتفاق حوزه های اقتصادی مثبت ارزیابی شده و اثری از اذعان به اشتباه یا نکات منفی عملکردی در آن دیده نمی شود”.

در این دیدار برخی اعضای کابینه‌ی احمدی‌نژاد٬ به ارائه گزارش‌هایی از عملکرد دولت پرداختند. محمدرضا رحیمی٬ معاون اول احمدی‌نژاد٬ پیرامون عملکرد دولت “در زمینه های کنترل بازار، ایجاد اشتغال، حمایت از تولید، هدفمند کردن یارانه ها، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توسعه صادرات و تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم ها” پرداخت.

حسینی٬ ‌وزیر اقتصاد٬‌ درباره عملکرد اقتصادی دولت گفت: “تولید ناخالص داخلی به مرز یک هزار میلیارد تومان و رتبه ایران به رتبه هفدهمی اقتصاد دنیا رسید، ذخایر خارجی کشور فراتر از ۱۰۰ میلیارد دلار شد و مجموعه تعهدات خارجی کشور به ۳.۱۴ میلیارد دلار رسید که معادل یک سوم میزان بدهی خارجی کشور در سال ۸۴ است”.

نامجو٬ وزیر نیرو٬ نیز گفت: “ظرفیت برق کشور در آغاز دولت نهم ۳۸۱۰۰ مگاوات بود که اکنون به بیش از ۶۹۵۰۰ مگاوات رسیده است. ظرفیت حجم ذخایر سدها اکنون به پنجاه و دو و نیم میلیارد متر مکعب رسیده است”.

غضنفری٬ وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز خبر از آن داد که در دولت‌های نهم و دهم شاهد: “رشد ۲.۷ درصدی سرمایه گذاری، افزایش صد درصدی تولید خودرو، افزایش تولید فولاد به ۲۴ میلیون تن در سال ۹۱ و افزایش تولید سیمان از ۳۳ میلیون به ۸۰ میلیون تن” بوده‌‌ایم.

رسانه‌های نزدیک به دولت٬ با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار٬ علاوه بر آن‌که به شماتت اصول‌گرایان بابت انتقادها از دولت احمدی‌نژاد پرداخته‌اند٬ هم‌زمان به نقد نحوه اطلاع‌رسانی این دیدار نیز مشغول بوده‌اند.

شبکه ایران٬‌ وابسته به موسسه مطبوعاتی دولتی ایران٬در این باره نوشته است: “دو سایت خبری «مهر» و «خبرآنلاین»، رویکردی متفاوت در انعکاس جزئیات دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب در پیش گرفتند. سایت خبرآنلاین به طور کلی از خیر مخابره محتوای این جلسه در صفحه اول خود گذشت و مهر نیز با کم مهری تمام به تیتر «آخرین گزارش مردان اقتصادی احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری» بسنده کرد. این خبرگزاری همزمان، تیتر اول خود را نیز به عنوان تخریبی «جزئیات وعده بی‌سابقه اشتغالی دولت/ ناگهان قفل بانک‌ها می‌شکند!» اختصاص داد. گفتنی است این دو سایت در سالها و علی الخصوص در ماه های اخیر دولت احمدی نژاد را تحت بمباران شدید خبری قرار داده بودند”.