روایت جبرییل در خیابان ایرانی

نویسنده
بهاره خسروی

» ای‌بوک/ تازه های کتاب های الکترونیک

انتشارات الکترونیک، دیگر بخشی از فرهنگ ایران شده است. دو انتشارات بزرگ در پاریس و لندن و چند انتشارات کوچکتر در نقاط مختلف دنیا، کتابهای فارسی را به شیوه نوین منتشر می کنند.

صفحه ئی بوک هنر روز، به معرفی هفتگی این کتا ب‌ها اختصاص دارد. ناشران و پدید آورندگانی که قصد معرفی کتاب خود را در این صفحه دارند، می توانند با این نشانی تماس بگیرند:

honarrooz(at)gmail.com

 

یادم می‌آید

نویسنده: نسیم وهابی

ناشر: ناکجا

ناکجا داستان

تاریخ انتشار: 2013

قیمت: 4,99€

در نخستین هفته انتشار این کتاب می‌توانید آن را با 30 درصد تخفیف خریداری کنید. این تخفیف هنگام پرداخت در مرحله پایانی برای شما محاسبه می‌شود.

گاه فقط یک اسم، یک اسم خاص، ما را به سال‌های کودکی پرتاب می‌کند. گاه فقط یک جمله، یک شعر، یک عبارت خاطره‌ای جمعی را زنده می‌کند که در حافظه‌ی بیشتر مردم یک شهر ثبت شده. گاه فقط یک تصویر یاد عادتی فراموش‌شده را زنده می‌کند که روزی عادت همه‌ی مردم یک جامعه بوده. گاه خاطره‌ای کم اهمیت، از این جهت اهمیت می‌یابد که حافظه‌ی ما را بیدار می‌کند. حافظه‌ای که نگهبان گذشته‌ی ماست با همه‌ی زخم‌ها و لبخندها و خاطره‌های تلخ یا گوارایش؛ حافظه‌ای که پشتوانه‌ی درک ماست از لحظه‌ای که داریم می‌گذرانیم.

این خاطره‌ها، چه کوتاه و یک خطی باشند چه چند صفحه‌ای، برشی از زندگی را نشان می‌دهند. زندگیِ متشکل از تجربه‌های ساده و فراموش‌شدنی. تجربه‌هایی که ردشان، هر چند کمرنگ، بر شخصیت هر فرد تأثیر می‌گذارد. فرد، که سرنوشتش خواسته یا نخواسته با تاریخ و سیاست و سرنوشت معاصر جامعه‌اش گره می‌خورد. تاریخ، نه فقط به معنی تجربه‌هایی که یک ملت و یک جامعه از سر گذرانده، بلکه حتی به معنی شخصی و فردی آن. تاریخِ تک تک ما، تاریخِ خانواده، تاریخِ رنج‌های مشترک و شادی‌های تقسیم‌شدنی که افراد یک محله در کنار هم تجربه کرده‌اند.

این یادم می‌آیدها، شامل خاطره‌هایی است که طی سال‌ها در ذهن من شکل گرفته‌اند. خاطره‌هایی که حتی اگر عمیقاً شخصی نبوده باشند، به نحوی تجربه شده‌اند. به عبارت دیگر، بیشتر آنها در حافظه‌ی جمعی عده‌ی زیادی از هم نسلان من، و چه بسا یکی دو نسل دیگر نیز، به نوعی، نقش بسته‌اند.

لینک خرید

 

بدکاری

نویسنده: علی عبدالرضایی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 1392

130 صفحه

قیمت: 5,99€

هنوز هم وقتی شاعرها از شعر می‌گویند خنده‌ام می‌گیرد، آن‌ها شاعری را ویژه‌ی خواص می‌دانند من اما فکر می‌کنم همه وقتی برای اولین‌بار لبی را می‌بوسند شاعرند…

لینک خرید

 

از خیابان ایرانی

نویسنده: فرزاد آبادی

ناشر: بوتیمار، ناکجا

تاریخ انتشار: 1391

80 صفحه

قیمت: 4,99€

یوسفی بودم   که هرگز زلیخایی پشت، سرم نبود

فقط برادرانی بودند

که رو به روی برادرانم ایستاده بودند!

لینک خرید

 

ناگفته‌های جبرئیل

نویسنده: احمد بیرانوند

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 2013

112 صفحه

قیمت: 5,99€

با خوانش متون ادیان مختلف، درمی‌یابید که متنی که با شما سخن می‌گوید از همه چیز آگاه است و می‌خواهد با هر جمله و بندش شما را هدایت کند؛ چرا که بر این باور است که تمام کلماتش حکمت و مقصودی دارند. راوی در متون ادیان و مذاهب یک دانای کل بزرگ است. زبان این متون، در بستر یک مفهوم ماورایی و زیستنی ایده‌آل پرورش یافته است.

اما برعکس، زبان عارفان و صوفیان زبان دیگری است. زبانی پر از رمز و راز که همیشه به جای توضیح و آشکار ساختن، اشیاء و مقصود را پنهان می‌کند؛ زبانی که همیشه ابراز می‌کند که می‌بیند اما نمی‌تواند بگوید و از گفتن مشاهده‌اش عاجز است. واژگان این زبان ماحصل وجد و تجربه‌ی درونی یک انسان است. انسانی که در درونش جز خودش چیزی نمی‌یابد و حتا حرف‌هایش برای خودش هم گنگ است….

عارفان هر وقت می‌خواهند دلیل و بهانه‌ای برای حیرت و ابهام در زبانشان بیابند، خودشان را به زبان دانای کل ادیان وصل می‌کنند و در گنگی مطلق جملاتشان، دانای مطلق ادیان را می‌جویند. بر این باورم که در تاریخ کلمات، می‌توان خلأ یک زبان گمشده را دریافت. زبانی که نه زبان دانای کل و حقیقت مطلق باشد نه ماحصل مونولوگ شخصی یک عارف. این زبان می‌تواند زبان حد وسط یا زبان یک پیام‌رسان باشد. زبانی که می‌توان آن را “زبان جبرئیل” نامید.

در این تمثیل، با اتکاء به فرهنگ غنی و عجیب انسان و عرفان، به دنبال زبان جبرئیل‌ام. چرا که جبرئیل تا کنون فقط واسطه‌ی انسان و خدا بوده است و سخنی از خود نگفته است. زبان جبرئیل ترکیب زبان دانایی و نادانی است. از این رو دست به خلق زبانی زده‌ام که در ذهن خود به مرورِ بعضی مفاهیم تاریخ مذاهب و عرفان‌های جهان می‌پردازد و این بار روایت نه از زبان عارفان، بلکه از زبان جبرئیل است. این زبان، روایت راوی‌ای است که هم می‌داند و هم نمی‌داند. زبانی که دیگر زبان نیست….

گرچه در نهایت، میل و لذت مرا در گرایش به فرهنگ و عرفان ایران زمین در ایجاد این زبان نمی‌توان نادیده گرفت.

لینک خرید

 

سنگ‌های نُه ماهه

نویسنده: روجا چمنکار

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۶۶ صفحه

قیمت: 3,99€

وجب به وجب این دریا را که از بَر بودم | کسی، پدربزرگ را شفا نداد | مادربزرگ را شفا نداد | به خاطر کسی نبود | اشک‌هایی که ریختم | سرم که به سنگ خورده و برنمی‌گشت | ماه | سنگ شده بود.

لینک خرید

 

روایت عاشقانه‌ای از مرگ در ماه اردی‌بهشت

نویسنده: محمد چرمشیر

ناشر: نشر نِی، ناکجا

تاریخ انتشار: 1388

99 صفحه

رستم به همراه رخش، هماره در میدان جنگ… ضجه و شیهه و فریاد… شتک خون و خاک و بخار…به “سمنگان دژ” می­‌رسند : شهر زنانِ بی­‌مرد، دژی با آیینِ مردکُشی !… در قلعه‌­ای که زنانش در زیر زره و خنجر و خفتان، زنانگی از یاد برده­‌اند رستم دل به تهمینه می­‌بندد، و فراموش می­‌کند رنگ خون و صدای شمشیر و شیهه­‌ی اسب…

لینک خرید