شلاق خورده را عفو کردند، مرخصی را لغو

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وضعیت سیامک قادری و ابوالفضل عابدینی

همسر سیامک قادری در مصاحبه با “روز” از لغو حکم شلاق و جریمه نقدی این روزنامه نگار خبر داد و افزود هم جریمه نقدی پرداخت شده هم حکم شلاق اجرا شده و حالا معلوم نیست چه چیزی را عفو کرده اند.

همزمان مادر ابوالفضل عابدینی در مصاحبه با “روز” از لغو مرخصی یک هفته ای فرزندش خبر داد و گفت که با وجود تودیع وثیقه و ارسال نامه آزادی به زندان، از مرخصی این زندانی سیاسی جلوگیری کرده و پس از سه روز انتظار در مقابل دادسرا و زندان به خانواده او گفته اند که مرخصی لغو شده است.

ساره عیوضی گفت: نمی دانم بعد از ۴ سال زندان، مرخصی یک هفته ای پسر من امنیت چه کسی را به خطر می اندازد و به چه کسی برمیخورد که چنین میکنند. به ما گفته بودند او در مرخصی نباید هیچ حرفی بزند، باید سکوت کند و.. ما هم قبول کردیم اما در نهایت در حالیکه جلوی زندان منتظر او بودیم گفتند لغو شده و منتظر نباشید.

ابوالفضل عابدینی فروردین ۸۹ توسط دادگاه انقلاب اهواز به اتهام “ارتباط با دول متخاصم، فعالیت‌های حقوق بشری و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه” به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. او یک سال بعد از صدور حکم اول، دوباره از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه‌ای به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد. او از سال ۸۸ در زندان به سر می برد و از اوایل مرداد ماه به زندان کارون اهواز تبعید شده است. آقای عابدینی تاکنون از مرخصی و ملاقات حضوری محروم بوده است.

ساره عیوضی، مادر ابوالفضل عابدینی می گوید: در حالیکه چشم انتظار پسرم بودیم یکباره گفتند مرخصی لغو است. نمیدانم؛ واقعا دیگر دلیل اش را نمی فهمم. قاضی دستور داد وثیقه بیاورید، ما هم بردیم. ابتدا گفتند ۲۰۰ بعد شد ۶۰۰ میلیون تومان وثیقه که گذاشتیم. کارشناسی شد و نامه آزادی هم به زندان رفت که بیاید بیرون. سه روز جلو زندان بودیم و مدام گفتند فردا. دیروز در نهایت گفتند لغو شده. نمیدانم چرا. بعد از ۴ سال انتظار، امیدوار شده بودیم که یک هفته می آید و.. اما در نهایت نشد. گفتند مصاحبه نکنید، حرف نزنید و سکوت باشد تا بیاید. مرخصی هم آمد، حرفی نزند و سکوت کند و.. قبول کردیم اما در نهایت گفتند لغو شد.

او می افزاید: بعد از آمدن آقای روحانی ما هم خیلی امیدوار شدیم که به هرحال کمی تغییر میکند اما خب هیچ تغییری نشد. بچه من از سال ۸۸ تا حالا زندان است،حتی یک روز به مرخصی نیامده. ملاقات حضوری نداریم. فقط از پشت شیشه و کابین او را می بینیم. او را از زندان اوین که به هرحال با زندانیان سیاسی و همفکران خودش بود جدا کردند و بردند زندان کارون اهواز. هیچ یک از اعتراضات و پی گیری های ما هم به جایی نرسید. دیگر تنها خواسته ما این شده بود که پسرم را به اوین برگردانند، چون آنجا لااقل امنیت داشت و با زندانیان سیاسی بود. کسی توجهی نکرد. حالا بعد از این همه سال رفت و آمد و پی گیری گفتند وثیقه بیاورید ، بردیم و همه کارها انجام شد. چشم به راه بودم که پسرم بعد از این همه سال برای چند روز بیاید مرخصی و او را بغل کنم اما گفتند لغو شده. اینکه چه کسی لغو کرده نمیدانم، چه کسی دستور لغو مرخصی ابوالفضل را داده نمیدانم، اما میخواهم بدانم اگر بعد از این همه سال ابوالفضل چند روز بیاید مرخصی ، امنیت چه کسی به خطر می افتد؟ چند روز بیاید و کنار من باشد به چه کسی بر میخورد؟ چرا او نباید از حقوق خود به عنوان یک زندانی بهره مند باشد؟ چرا وضعیت را به جایی رسانده اند که جز خدا هیچ کسی نباشد بتوانیم حرف بزنیم؟

مادر ابوالفضل عابدینی سپس میگوید که از آقای روحانی انتظار دارد رسیدگی کند و: آقای روحانی رئیس جمهور است. او می تواند تذکر دهد و بگوید که این همه بی قانونی و تضییع حقوق بچه های ما برای چیست؟ اصلا به عنوان یک زندانی مگر حقوقی ندارند بچه های ما؟ مگر قانونی نیست؟ ما با چه کسی باید مطرح کنیم و چه کسی پاسخگوی ماست؟

سیامک قادری، دیگر زندانی سیاسی که او نیز از مرخصی محروم بوده و تاکنون به مرخصی نیامده اخیرا در خصوص حکم جریمه نقدی و شلاق خود مورد عفو قرار گرفته. فرزانه میرزاوند، همسر آقای قادری به “روز” میگوید: تقاضای عفوی از طرف ما و سیامک به هیچ وجه انجام نشده اما با توجه به یکسری صحبت هایی که از قبل از عید فطر شده بود که این سری پرونده ها قرار است بررسی شوند و نیازمند نوشتن عفو نیست و.. گویا پرونده سیامک هم بررسی شده و حکم شلاق و جریمه نقدی اش عفو شده در حالیکه هم شلاق او اجرا شده و هم جریمه نقدی قبلا پرداخت شده. به سیامک ابلاغ کرده اند که در پرونده شما این دو، مورد عفو قرار گرفته. ما هم با شنیدن این خبر فقط داغ دلمان تازه شد.

او می افزاید:امامحکومیت زندان، هیچ تغییری نکرده. از این حکم سه سال و ۵ ماه گذشته و ۷ ماه مانده که از نظر آقایان حتما در شرایطی نبوده که شامل عفو شود.

سیامک قادری، خبرنگار سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) است که به نشراکاذیب، تبلیغ علیه نظام، توهین به رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه و همچنین فعل حرام متهم وبه ۴ سال حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و جریمه نقدی محکوم شده است.

او بیش از سه سال و ۵ ماه است که در زندان به سر می برد و حکم شلاق اش اجرا شده. آقای قادری محروم از مرخصی است و همسرش میگوید: ما چندین بار درخواست مرخصی را داده ایم که در پرونده موجود است و علیرغم میل خود سیامک که مایل نیست از اینها درخواستی داشته باشیم. چون او اساسا رفتار اینها و حکم و.. را غیرقانونی میداند چه برسد به اینکه از کسانی که به صورت غیرقانونی این حکم ها را اجرا میکنند درخواست قانونی داشته باشد. به هر حال به خاطر اصراری که من دارم بارها درخواست مرخصی را نوشته ام و در پرونده موجود است. هر بار هم با مخالفت روبرو شده. علت را هم دادیار ناظر زندان اوین مستقیما به من اعلام کرد که رفتار آقای قادری اساسا تغییری نکرده و شرایط شان شامل مرخصی نمی شود چون نشان نداده اند که از اعمال خود پشیمان هستند. از سوی شخص دادستان و وزارت اطلاعات بارها تقاضاهای مرخصی رد شد. بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی و فضای جدیدی که به وجود آمد من مراجعه کردم. حدود دو ماه پیش به دادستانی رفتم. گفتند قرار است صحبت هایی با خود دادستان داشته باشیم و کسانی که دخیل هستند تا انشالله مرخصی شامل حال او شود. من مراجعه میکردم و پی گیری میکردم، می گفتند صبور باشید زمانش نرسیده. سری آخر یعنی دو هفته پیش به من گفتند که انجام نشده. من خندیدم و گفتم شما احتمالا در دلتان به ما می خندید که چطور آدم هایی هستیم که همچنان می آییم و می رویم و درخواست مرخصی میکنیم. گفتند شما از جهت خانوادگی نگاه میکنید ما از جهت عاطفی!

خانم میرزاوند با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر گشایش فضا و تغییر وضعیت زندانیان سیاسی بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی می گوید: من صراحتا می گویم گشایشی حاصل نشده. من تغییری ندیده ام. من این تغییر را زمانی باور میکنم که ببینم. شخصا هم ترجیح میدهم، به خود سیامک هم گفته ام، که دیگر در خواست مرخصی نکنم، وقتی سه سال و ۵ ماه را پشت سر گذاشتیم ۷ ماه را هم پشت سر خواهیم گذاشت تا روسیاهی بماند برای آنها که می گویند زندانی سیاسی نداریم یا زندانی سیاسی که مرخصی نرفته نداریم.