پیش غذای مذاکرات؛ حمله سرداران به آمریکا

نویسنده
شیرین کریمی

» دو روز مانده به دیدار ژنو

دو روز مانده به دور جدید مذاکرات نفس گیر اتمی میان تهران و گروه ۱+۵ در ژنو، فرماندهان سپاه و بسیج دوباره به ادبیات تهاجمی در ارتباط با ایالات متحده روی آورده اند.در همین راستا فرمانده سپاه از وحشت واشنگتن از حمله به ایران سخن گفته و مسئول تبلیغات دفاعی نظام ادعا کرده است که آمریکا در صورت کوچکترین اشتباه بیشترین خسارت تاریخی را خواهد دید. همزمان فرمانده سازمان بسیج مستضعفین نیز گفته است بی اعتمادی به واشنگتن با مذاکره حل نمی شود.

 دو ماه از مکالمه حسن روحانی و باراک اوباما و تنها یک هفته از پنج ساعت مذاکره مستقیم وزرای خارجه دو کشوردر گفتگوهای اتمی ژنو می گذرد، اما نظامیان همچنان بر بکارگیری ادبیات تخاصمی علیه واشنگتن و غرب اصرار دارند. در راس آن ها هم سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه، قرار دارد که دیروز گفت: “اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند گزینه نظامی روی میز است دروغ است.”

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در سال های اخیر مکررا گفته که اولویت وی، حل مناقشه اتمی تهران از طریق دیپلماسی و راه حل صلح آمیز است. وی البته این را هم ناگفته نگذاشته که اگر دیپلماسی کاملا شکست بخورد در صورت لزوم برای مهار برنامه اتمی نظام از زور استفاده خواهد کرد؛امری که فرمانده سپاه اصلا به آن باور ندارد: “از حمله به ایران بیش از هر کشوری وحشت دارند و قطعاً چنین خیالی در ذهن دولتمردان آمریکایی وجود ندارد ولی به هر حال به عنوان ابزار سیاسی آن را مطرح می‌کنند.”

سردار جعفری البته این را هم گفته است که “آمریکایی‌ها در سال‌های ۸۲ تا ۸۶ ایران را محاصره کردند و قصد حمله مستقیم به کشور را داشتند اما وقتی دیدند که ملت ایران مطیع امر رهبر خود است، ترسیدند و دم خود را روی کول خود گذاشته و فرار کردند.”

اشاره فرمانده سپاه به حمله ایالات متحده به همسایه شرقی و غربی ایران در سال ۸۰ و ۸۲ است. برخی ناظران گفته اند حمله نظامی واشنگتن به بغداد نقش زیادی در تصمیم جمهوری اسلامی برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی داشت. جورج بوش، در آن دوره عراق، جمهوری اسلامی و کره شمالی را محور شرارت اعلام کرده بود و رهبران نظام بیم داشتند که پس از عراق، ارتش ایالات متحده، ایران را به عنوان هدف انتخاب کند.

 

امکانات آمریکا در تیررس ایران است

 سردار جزایری، مسئول تبلیغات دفاعی جمهوری اسلامی نیزهفته پیش در مواضعی مشابه گفته بود: “ آنچه که آمریکایی‌ها به عنوان گزینه نظامی روی میز از آن یاد می‌کنند یک بلوف است. آنها از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران مطلع هستند.”

در شرایطی که دولت ها در تهران و واشنگتن تلاش برای اعتماد سازی و برقراری روابط عادی بین دو کشور را در پیش گرفته اند، معاون دفاعی ستاد نیروهای مسلح با تهدید آشکار ایالات متحده و متحدانش در منطقه گفته است: “کوچکترین اشتباه نظامی در مورد ایران باعث می‌شود آمریکایی‌ها بیشترین خسارت تاریخی را به چشم خود مشاهده کنند. بسیاری از امکانات آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانشان در منطقه و خارج از منطقه در تیررس ایران است.”

تهدید همسایگان ایران از سوی سردار جزایری در شرایطی مطرح می شود که هفته گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه روحانی با حضور در گفتگوی ویژه خبری ساعت ۳۰: ۲۰ در شبکه دو اعلام کرده بود اولویت دولت متبوع وی حفظ امنیت همسایگان ایران است.

ناظران می گویند اتخاذ این مواضع تند علیه آمریکا، در حالی که گردانندگان دولت در صدد حل و فصل مسالمت آمیز بحران اتمی هستند، نشانگر تمایل نظامیان برای بر هم زدن این بازی و ناکام گذاشتن مذاکرات هسته ای است.

گفتنی اینکه روز جمعه وزیر دفاع دولت روحانی هم که از اعضای ارشد و باسابقه سپاه قدس در لبنان به حساب می آید در مسجد نور تهران گفت اگر تهدیدی از سوی آمریکا یا اسرائیل مطرح می شود شوخی است. او به خبرنگاران گفت: “زیاد اینها را جدی نگیرید. “

 

نقدی: مبارزه تا از بین رفتن استکبار

در چنین فضایی سردار محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج که یکی از افراطی ترین مواضع را در میان نظامیان تندرو دارد از نفوذ “تفکر بسیج” در خاورمیانه و آمریکای شمالی سخن گفته و خاطرنشان کرده است: “اگر امروز مقاومتی در لبنان، فلسطین و موفقیت‌های چشمگیری در سوریه را شاهدیم اینها الهام گرفته از حرکت بسیج هستند. تفکر بسیجی این روزها حتی در داخل خود آمریکا نیز نفوذ کرده و وجود دارد و می‌بینیم جنبش ۹۹ درصدی مردم آمریکا به صحنه آمده است.”

اشاره سردار نقدی به جنبش اشغال وال استریت است که اواخر سال گذشته در شهرهای بزرگ ایالات متحده، به ویژه نیویورک اوج گرفت.البته فرمانده بسیج توضیح نداده است که چه نسبتی میان فعالین دانشجویی و روشنفکران چپ گرای آمریکایی و شبه نظامیان بسیج وجود دارد.

نقدی در یک نشست خبری برای تشریح برنامه های “هفته بسیج”، تاکید کرده است که “بحث مبارزه ما با استکبار تا از بین رفتن استکبار ادامه دارد. مبارزه ما با آمریکا یک مسئله اعتمادی و اینکه با مذاکرات دیپلماتیک حل و فصل شود، نیست.”

فرمانده بسیج ۲۹ اردبیهشت امسال هم ادعا کرده بود در صورت “سازش” جمهوری اسلامی و ایالات متحده “طبق دلایل علمی و متقن، وضعیت اقتصادی ایران بسیار بدتر خواهد شد.”

وی با بیان اینکه “امروز دنیا از آمریکا متنفر” است بدون ارائه تعریف مشخصی از “سازش” با ایالات متحده، آن را “فروختن انسانیت و شرافت و راه امام و شهدا” توصیف کرده و متذکر شده بود: “خسته شدگان از انقلاب، پیشرفت را در سازش و تعامل با ابرقدرت ها و استکبار می‌دانند.”

با این حال سردار نقدی و همراهان وی در سپاه و بسیج پس از آنکه آیت الله خامنه دو ماه پیش از “نرمش قهرمانانه” در دیپلماسی سخن گفت با معذوریت های بسیاری برای زیر سئوال بردن مذاکره مستقیم با ایالات متحده برای حل و فصل بحران اتمی روبرو شدند. رهبر جمهوری اسلامی در حالی که ۲۲ بهمن سال گذشته خود را یک “انقلابی و نه یک دیپلمات” توصیف کرده بود، ۲۶ شهریور در دیدار با سرداران سپاه پاسداران، آغوش خود را به روی دیپلماسی باز کرد و گفت: “با مسئله ای که سالهای پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است.”

حسن روحانی بارها تعامل با جامعه جهانی را یکی از سیاست های خود معرفی کرده است. در مقابل، سعید جلیلی کاندیدای تندرو اصولگرایان در زمان مبارزات انتخاباتی گفته بود برنامه ای برای “تعامل” ندارد و صرفا “تنش زایی” نخواهد کرد؛برنامه ای که رای مردم را در پی نداشت.

با این حال سردار نقدی دیروز باز هم مواضع خصمانه خود علیه ایالات متحده را ادامه داد و گفت: “این ( حمله ایالات متحده به سایت های اتمی نظام) یک لاف‌زدن است زیرا نه ارتش و نه اقتصاد آنها جانی دارد و نه مردمشان قبول می‌کنند که بخواهند بجنگند. آمریکا منطق و استدلال قوی ندارد و مجبور است همیشه با زبان زور حرف بزند.”

 

دشمنان ما وحشی هستند

گفتنی است هفته گذشته احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم که در سیاست داخلی و خارجی شهره به تندخویی است درحسینیه امام رضای نیروی هوا فضای سپاه خطاب به پرسنل ارشد سپاه گفته بود: “دشمنان ما زبان تعامل سرشان نمی‌شود و به زبان دیگر، وحشی هستند. ما شاهدیم که آنها در سوریه چه جنایاتی را انجام می‌دهند. ما با دشمنانی طرفیم که فقط زبان قدرت و زور را می‌فهمند.”

او از ترساندن متحدان ایالات متحده در منطقه همچون اسرائیل، عربستان سعودی و شاید امارات متحده عربی هم دریع نکرده و گفته بود:“موشک 2هزار کیلومتری سپاه کابوس همیشگی آنهاست و اینکه مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند در صورت خطا تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.”