چهارفصل♦ قاب

نویسنده
یوسف محمدی

نام سید مسعود شجاعی طباطبائی چنان با مسئولیت های اجرائی و مسائل حاشیه ای گره خورده که گاهی شخصیت هنری اش از یاد می رود؛ اما اگر چشم بر این حاشیه ها بپوشیم و تنها بر کارنامه هنری او به عنوان یک کارتونیست متمرکز شویم، هنرمندی ارزشمند و قابل اعتنا را می بینیم که توان بالا رفتن و نشستن بر بالاترین قله های کارتون ایران را دارد.

mshojaee.jpg

هنرمندی مسئول یا مسئولی هنرمند

درباره مسعود شجاعی طباطبائی

نام سید مسعود شجاعی طباطبائی چنان با مسئولیت های اجرائی و مسائل حاشیه ای گره خورده که گاهی شخصیت هنری اش از یاد می رود؛ دبیر چند دوره جشنواره دوسالانه کاریکاتور تهران، رئیس خانه کاریکاتور، مدیر مسئول کیهان کاریکاتور، مسئول گروه کاریکاتور حوزه هنری و دبیر یکی از جنجالی ترین نمایشگاه های کاریکاتور دنیا در چند سال اخیر؛ یعنی مسابقه “هالوکاست” روزنامه همشهری که نام شجاعی را در فهرست سیاه چندین کشور اروپایی قرار داد که ورود او را به خاک خود ممنوع کردند. اما اگر چشم بر این حاشیه ها بپوشیم و تنها بر کارنامه هنری او به عنوان یک کارتونیست متمرکز شویم، هنرمندی ارزشمند و قابل اعتنا را می بینیم که توان بالا رفتن و نشستن بر بالاترین قله های کارتون ایران را دارد.

mshojaee2.jpg

مسعود شجاعی طباطبائی متولد 1343 فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد گرافیک از دانشکده تربیت مدرس و عضو فعال “کاسنی”- یکی از اولین گروه های فعال کارتون و کاریکاتور بعد از انقلاب که افشین سبوکی و علی جهانشاهی، از مستعد ترین کارتونیست های نسل بعد از انقلاب همراهی اش می کردند- است. این گروه در اوایل دهه هفتاد به نوعی هسته اولیه مجله کیهان کاریکاتور را شکل داد و دیگر هنرمندان نسل های قدیم و جدید کارتون را فارغ از هر گرایش به گرد هم آورد که نقطه عطفی در مطبوعات کارتون و کاریکاتور بعد از انقلاب بود. روندی که متأسفانه چندان دوام نیاورد.

mshojaee3.jpg

شجاعی طراحی است فوق العاده، خط و سطح را عالی می شناسد و کار با رنگ را خوب می داند. خط های ظریف و پویایی دارد، می تواند ترکیب بندی کادرش را تنها با یک تک درخت و پرنده به همان خوبی انسجام دهد که با انبوهی آدم و ساختمان و ماشین و سایر جزئیات. اما با تمام این امتیازات، آثارش بعضاً ناقص و نیمه تمام می نمایند. انگار توان بالقوه اش به فعلیت در نمی آید؛ کارهای فکورانه اش آنچنان که باید به یاد نمی مانند، عمق نمی گیرند و شعاری به نظر می رسند، مثل کهنه ایده آلیستی که احساسات اش را از تغییرات بی رحمانه زمانه نمی تواند کنترل کند و به ناچار اندیشه اش را فریاد می زند. کارهای فکاهه او هم انگار از خنداندن ابا دارند، مثل فرد خجولی که سعی دارد در برابر جمع لطیفه ای خنده دار تعریف کند و می ترسد شوخی اش بی ادبانه باشد یا کسی را برنجاند یا مدیری که نگران است تصویر عمومی اش خدشه دار شود. نوعی “تردید” و “عدم اطمینان” در ایده های بخشی از آثار شجاعی جاری است. تردید نسبت به درستی لحن روایتی که برگزیده یا تردید نسبت به خنداندن مخاطب بی آنکه به دام ابتذال بیفتد. در حالی که اجراهای او از استاندارد کارتون ایران به مراتب بالاتر می ایستد. مهارت اش در پرداخت جزئیات از بزرگانی مثل موردیلو و کینو چندان کم ندارد و هر گاه قلم بر می دارد و چهره ها را به کاریکاتور می کشد راحتی و تحرک خط هایش “مورت دراکر” را تداعی می کند.

mshojaee4.jpg

آثار نمایشگاهی شجاعی که پرحوصله تر از کارتون های مطبوعاتی او به نظر می رسند تا به حال جوایز متعددی نصیب خود کرده اند از جمله جایزه ویژه مسابقه بین المللی آیدین دوغان ترکیه در سال 1376، جایزه ویژه مسابقه بین المللی کارتون چین دز سال 1384 و جایزه اول مسابقه بین المللی کارتون سوریه در سال 1385.

mshojaee5.jpg

بسیاری معتقد هستند که حضور ثابت و تغییرناپذیر شجاعی در بخش اجرائی بزرگترین رویداد های کاریکاتوری کشور به خاطر ارتباطات او با مراکز قدرت است و نشان از نوعی انحصارطلبی دارد. اما مخالف و موافق معترف هستند که او وظیفه طاقت فرسای مدیریت و برنامه ریزی رویداد هایی از این دست را یک تنه به شایستگی انجام می دهد. کاری که با هر درصد نفوذ و رفاقت با مقامات، به خاطر ذات هائل، نابهنجار و پیچیده بوروکراسی اداری در ایران، سخت و پرمشقت است و توان و زمان می طلبد. شاید مسئولیت های ریز و درشت اجرایی وقت گیر نمی گذارند تا او انرژی اش را به تمامی صرف ایده ی اثر کند و آن را به کمال برساند که اگر چنین شود، نام مسعود شجاعی طباطبائی در کنار بزرگان تاریخ کارتون ایران جای خواهد داشت.