بازجویی های مکرر؛ اتهامات تازه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مصاحبه روز با خانواده زندانیان ادوار تحکیم

در حالی که بسیاری از زندانیان دانشجویی، مدت‌هاست از حق مرخصی محروم مانده‌اند، برخی از آنان با اتهام‌های جدید روبه‌رو شده‌اند. از سوی دیگراعتراض ها هم به نتیجه ای نرسیده و این افراد اکثرا از حق ملاقات حضوری و تماس تلفنی با اعضای خانواده خود نیز محروم مانده ‌اند.

در همین زمینه “روز” مصاحبه ای با اعضای خانواده و نزدیکان برخی از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت داشته و به بررسی آخرین وضعیت آن‌ها پرداخته است.

 

عبدالله مومنی؛ بازجویی های ادامه دار

فاطمه آدینه‌وند، همسر عبدالله مومنی، سخنگو و رییس شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، با اشاره به آخرین ملاقات خود با مومنی، به “روز” می‌گوید: “وضعیت او تقریبا مناسب بود. بعضی اقدامات درمانی عبدالله انجام شده است که باید از مسوولان بابت آن‌ها تشکر کرد. گرچه هنوز برخی مشکلات وی باقی مانده. بیماری‌های عبدالله به شکلی است که پیش از این پزشکان زندان گفته بودند وی نیاز به مرخصی درمانی دارد، اما با مرخصی وی موافقت نشد”.

همسر مومنی با اشاره به بازجویی‌های انجام گرفته از مومنی می‌گوید: “بازجویی‌ها از عبدالله به دلیل نامه‌ای بود که به اقای خامنه‌ای درباره شکنجه‌هایش در زندان نوشته بود. در آن نامه ذره‌ای اغراق وجود نداشت. خود من در دوران مرخصی عبدالله شاهد بودم که چطور با عوارض روانی این شکنجه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند”.

وی ادامه می‌دهد: “متاسفانه مسوولان به جای آنکه سخنان عبدالله را مورد بررسی قرار دهند، ابتدا آن‌ها را تکذیب کردند، سپس به بهانه این نامه او را از مرخصی و حتی ملاقات حضوری محروم کردند. الان نیز مورد بازجویی قرار گرفته است. می‌ترسیم که مانند برخی از فعالان دانشجویی، برای او دادگاه جدید هم تشکیل و حکمی صادر شود”.

مومنی پیش از این نیز با وجود محکومیت 4 سال و یازده ماهه، مجددا برای تفهیم اتهامات جدید در دادسرای زندان اوین حاضر شده بود.

 

وضعیت نامشخص جمالی و اسدی‌زیدآبادی

یکی از اعضای سازمان ادوار تحکیم که نزدیک به خانواده علی جمالی و حسن اسدی زیدابادی است، درباره آخرین وضعیت آن‌ها به روز گفت: “علی جمالی و حسن اسدی زیدابادی مانند دیگر زندانیان بند 350 همچنان از ملاقات حضوری و یا تماس تلفنی در طی روز محروم اند. ضمن اینکه به دلیل امضای برخی بیانیه‌ها از سوی آنان، تحت فشار هم قرار دارند و اجازه مرخصی به آن‌ها داده نمی‌شود”.

وی افزود: “حسن اسدی زیدآبادی از زمان بازداشت خود در شهریور ماه گذشته، که بیش از یک سال است، تنها یک بار به مرخصی آمده است. علی جمالی نیز مرخصی‌های کوتاه مدتی را تجربه کرده است. از طرف دیگر با توجه به اینکه روز ملاقات برای بند 350 روزهای دوشنبه است، تعطیلی‌های رسمی در روزهای دوشنبه، باعث می شود ان‌ها چند بار از ملاقات هفتگی و کابینی با خانواده‌های خود محروم شوند”.

علی جمالی پیش از این برای حضور در امتحانات، به مدت 3 روز به مرخصی آمده بود اما مرخصی وی به علت مخالفت دادستانی تمدید نشد. در آن زمان یکی از اعضای خانواده وی گفته بود: “آقای جمالی برای شرکت در امتحانات دانشگاه به مرخصی آمده بود. مرخصی وی گرچه سه روزه بود، اما قرار بود این مرخصی برای شرکت در دیگر امتحانات نیز تمدید شود. اما پس از حضور خانواده جمالی در دادستانی برای تمدید مرخصی، این اتفاق نیفتاد. آقای دادستان البته علت این مساله را توضیح نداده و به دلایل نامشخص از تمدید مرخصی وی خودداری کرده است”.

به گفته وی: “آقای جمالی فرزندی دارند که تازه یک ساله شده، او در این مدت تقریبا اصلا حضور پدر را در کنار خود احساس نکرده است. مقامات قضایی و امنیتی هم نه مرخصی‌ها را تمدید می‌کنند، نه اجازه برقراری تماس تلفنی از زندان را می‌دهند و نه امکان ملاقات حضوری فراهم می‌شود”.

علی جمالی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به چهار اتهام “توهین به رهبری”، “توهین به رییس جمهور”، “تبلیغ علیه نظام” و “تجمع و تبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی” به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در حال حاضر احمد زیدآبادی، دبیرکل، عبدالله مومنی، سخنگو، حسن اسدی‌زیدآبادی مسوول کمیته حقوق‌بشر، علی جمالی، مسوول کمیته سیاسی، علی ملیحی، مسوول کمیته اطلاع‌رسانی و سعید نعیمی عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم در زندان به سر می‌برند.

پیش از این همسر سعید نعیمی پس از ملاقات با همسر خود در زندان تبریز، گفته بود که “هفته گذشته بدون اطلاع قبلی، ناگهان ایشان را به یک بازجویی هشت ساعته بردند، این بازجویی بر خلاف گذشته توسط خود بازپرس پرونده صورت گرفت… متاسفانه اتهام بی پایه و اساس جاسوسی را خواستند به ایشان تفهیم کنند که با اعتراض شدید آقای نعیمی روبرو شد”.

سازمان ادوار تحکیم نیز با صدور بیانیه‌ای، با انتقاد از وضعیت زندانیان این سازمان، اتهامات جدید به سعید نعیمی را محکوم کرده و نوشته است: “از جمله جدیدترین اقدامات نخ نما شده از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، اعلام اتهام “جاسوسی” به سعید نعیمی عضو شورای سیاست گذاری ساز مان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) و از فعالان خوش نام هویت طلب است که از دیر باز تاکنون با وجود پی گیری مطالبات و حقوق از دست رفته قومیت ها و اعتراض به ظلم و ستم روا داشته شده علیه فعالان این عرصه اما همواره بر فعالیت در چارچوب قانون و در جهت حفظ تمامیت ارضی کشور تاکید داشته است”.