زمزمه مجدد تشکیل فراکسیون اعتدال

نویسنده
فیروزه متین

» اصلاح طلبان به اعتدالیون می پیوندند

با ثبت یازدهمین کارت زرد مجلس به وزرای دولت حسن روحانی و در شرایطی که فراکسیون پایداری در مجلس علیرغم تعداد کم اعضای اش نقش مهمی در تضعیف دولت بازی می کند، دوباره زمزمه درباره راه اندازی فراکسیونی با نام “فراکسیون اعتدال” بالا گرفته است.

بر همین اساس، کمال‌الدین پیرموذن نماینده حامی دولت دیروز از تشکیل اولین جلسه فراکسیون اعتدال در هفته آینده خبر داده و از ۳۲ نماینده نیز به عنوان اعضای آن یاد کرده است.گفتنی اینکه برخی از اعضای فراکسیون اقلیت یا همان اصلاح طلبان، از جمله محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت هم در میان این نمایندگان دیده می شود.

به گزارش رسانه های داخلی، کمال الدین پیرموذن دیروز گفته است: “بی‌تردید عدم اهتمام فراکسیون رهروان ولایت در اعطای کارت زرد توسط مجلس به وزیر با کفایت ارتباطات بی‌تاثیر نبوده و همین امر ما را بر آن داشته تا هفته آینده موجودیت و شکل گیری فراکسیون اعتدال را رسما اعلام کنیم”.

او افزوده است: “مبانی فکری کمیسیون اعتدال، اصلاح طلبی و مددرسانی موثر به دولت خواهد بود و تابش، پزشکیان، تاج ‌گردون، پیرموذن، دهدشتی، امیری خامکانی، پورفاطمی، شوشتری، سبحانی‌فر، محجوب، احمدی،اسدی، حسین‌زاده، جعفرزاده، جلیلی، حسینی، حسینی صدر، رجبی، سادات ابراهیمی، شریعتی، شوشتری، صلاحی، عبدی، فتاحی، قادر مرزی، مطهری، منصوری، نکو، نگهبان سلامی و هروی نمایندگانی هستند که برای حضور در فراکسیون اعتدال اعلام آمادگی کرده اند”.

او که خود از اعضای فراکسیون اصلاح طلبان بوده، افزوده: “ما تاکنون جلسات مستمر غیر رسمی داشته‌ایم اما افکار عمومی از ما می‌خواهد در این مقطع به طور رسمی شکل گیری فراکسیون را محقق کنیم تا انشاء‌الله در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده این فراکسیون به نمایندگی از ملت بزرگ ایران و به نحو مطلوب و شایسته همدلی با دولت و توجه صرف به منافع ملی را به منصه ظهور برساند. همانطور که مقام معظم رهبری گفته اند تنها راه نجات کشور اصولگرایی اصلاح طلبانه است”.

 برخی نمایندگان مجلس تاکنون بارها از راه اندازی قطعی این فراکسیون خبر داده اند،اما پس از مدتی اخبار مربوط به آن خاموشی گرفته است.

نخستین بار، احمد شوهانی، نماینده حامی دولت در اوایل سال ۹۳ از تشکیل فراکسیون اعتدال پس از استیضاح فرجی دانا خبر داده و گفته بود: “اعضای هیات موسس این فراکسیون از چند ماه پیش به طور جدی کار تشکیل این فراکسیون را آغاز و جلساتی هم در این زمینه برگزار کردند. هنوز اعضای این فراکسیون به طور کامل مشخص نشده است ولی از امروز فرم های عضویت نمایندگان در آن توزیع شد تا علاقمندان به عضویت در این فراکسیون بعد از مطالعه مرام نامه به عضویت آن درآیند. باید اعضا مشخص شوند تا انتخابات هیات رئیسه برگزار شود اما ممکن است کسانی که در تشکیل این فراکسیون قدم اول را برداشته و تلاش کردند اعضای هیات رئیسه را تشکیل دهند. چهره هایی همچون علی مطهری، ابراهیم نکو، علیرضا محجوب، محمدرضا تابش و عابد فتاحی از موسسان این فراکسیون هستند. زمان اعلام موجودیت هنوز مشخص نیست اما احتمال دارد در همین هفته یعنی سه شنبه یا چهارشنبه به طور رسمی موجودیت فراکسیون اعتدال اعلام شود.مشی آن اعتدال است ولی به این معنی نیست که حتما همفکر دولت باشند بلکه می خواهند مسیر جدیدی را در پیش بگیرند، ممکن است برخی دیگر که از فراکسیون رهروان ولایت نارضایتی داشته باشند نیز به عضویت این فراکسیون درآیند”.

اما دو هفته بعد از اظهارات شوهانی، کمال الدین پیرموذن که دیروز بار دیگر خبر راه اندازی فراکسیون اعتدال را اعلام کرده، از منتفی شدن تشکیل آن خبر داده بود.

او گفته بود: “در مجلس دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان حضور دارند و با این ترکیب دولت بیشترین حامی را در مجلس دارد و آنهایی که دل در گرو توسعه کشور دارند به دور از افراط و تفریط سعی می‌کنند دولت خدمتگزار را پشتیبانی کنند. راه‌اندازی فراکسیون اعتدال که مدنظر برخی از نمایندگان بود نه تنها مفید به فایده نبود بلکه بر اساس نظر قاطبه نمایندگان ضروری به نظر نمی‌رسید و ما امروز در قالب فراکسیون‌های موجود در مجلس سعی می‌کنیم در تحقق اقتصاد مقاومتی و کمک به تعامل عزت‌مندانه کشور با دنیا پشتیبان و همراه دولت باشیم”.

برخی از خبرنگاران پارلمانی، علت اصلی عدم تشکیل فراکسیون اعتدال در ملس را مخالفت علی لاریجانی با آن می دانند.

به گفته آنها، علی لاریجانی احساس می کند در صورت تشکیل فراکسیون اعتدال، جایگاه او در مقام رئیس مجلس که به اکثریت داشتن اعضای فراکسیون پیروان ولایت متکی است، تضعیف می شود و این امر در انتخابات پیش روی مجلس به ضرر وی تمام خواهد شد.

مخالفت لاریجانی با تشکیل این فراکسیون، بی ارتباط با زمزمه حضور برخی از مقامات دولتی در انتخابات مجلس نیست؛ رقبایی که در صورت جدی شدن حضورشان، علی لاریجانی اینبار برای انتخاب شدن در مقام رئیس با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.