سفر خبرنگار اسراییلی؛
سوژه‌ی جدید اصولگرایان علیه دولت

نویسنده
حسین محمدی

» وزیر و معاون رییس‌جمهور احضار شدند

سفر یک خبرنگار اهل اسراییل به ایران و انتشار گزارش‌ وی درباره بازدیدش از ایران، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده؛ آن‌ها علاوه بر اعتراض به این سفر و انتقاد از دولت، علی جنتی و مسعود سلطانی‌فر را برای توضیح پیرامون این سفر به مجلس احضار کرده‌اند.

علی طاهری، سخن‌گوی کمیسیون فرهنگی مجلس، خبر از آن داد که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان گردش‌گری و میراث فرهنگی، قرار است سه‌شنبه هفته آینده در این کمیسیون حاضر شوند تا به سوال‌های نمایندگان مجلس در این زمینه پاسخ دهند.
اورلی آزرلایی، خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت، به مدت دو هفته در ایران حضور داشته و در این مدت به شهرهایی چون تهران، شیراز و اصفهان سفر کرده است. او خاطرات سفر خود را نیز در این روزنامه منتشر کرده. به گفته مقام‌های جمهوری‌اسلامی او به عنوان یک توریست، و نه خبرنگار، به ایران سفر کرده است.
ایران و اسراییل پس از انقلاب سال ۵۷ با یک‌دیگر هیچ‌ رابطه‌ای ندارند. مقام‌های جمهوری‌اسلامی موجودیت کشور اسراییل را نمی‌پذیرند و به همین دلیل در مسابقه‌های ورزشی نیز ورزشکاران ایران از رقابت با ورزشکاران اسراییلی اجتناب می‌کنند. برخی از مسوولان ارشد جمهوری‌اسلامی هم در نزدیک به ۴ دهه گذشته تاکنون چندین بار از آرزوی خود برای محو اسراییل از نقشه جهان سخن گفته‌اند. سخنانی که البته واکنش جامعه جهانی را به دنبال داشت.
پس از انتشار خبر سفر این روزنامه‌نگار، اصول‌گرایان به انتقاد از دولت روحانی پرداخته‌اند که چگونه به یک خبرنگار اسراییلی اجازه سفر به ایران را داده است. در پاسخ به این انتقادها حسین نوش‌آبادی، سخن‌گوی وزارت ارشاد، نوشت که هیچ مسوولیتی درباره سفر این روزنامه‌نگار به ایران متوجه این وزارت‌خانه نیست، چرا که “نه درخواست این فرد برای حضور در ایران به عنوان خبرنگار بوده و نه وزارت ارشاد دخالتی در این خصوص داشته است”.
روزنامه‌نگاران خارجی برای سفر به ایران باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنند که قصد دارند به عنوان خبرنگار در ایران حضور داشته باشند.
شاید به دلیل این‌که اورلی آزرلایی،‌ به عنوان توریست به ایران سفر کرده، پای سازمان میراث فرهنگی و گردش‌گری نیز به این ماجرا باز شده و رییس این سازمان به مجلس احضار شده است. حمید ضیایی‌پرور، رییس روابط عمومی این سازمان، در توضیح پیرامون این مساله گفت: “این سازمان در قبال صدور روادید و مجوز ورود خارجی‌ها به ایران هیچ مسوولیت قانونی ندارد”.
 هم‌زمان علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: “اصلا مجوزی گرفته نشده است. این‌ها دغل‌کاری کردند و با پاسپورت اروپایی وارد ایران شدند… این شخص به عنوان توریست آمده نه خبرنگار، چرا که سفارتخانه‌ها هر کسی را که قرار باشد به عنوان خبرنگار وارد کشور شود بررسی ویژه‌ای می‌کند به این ترتیب که درخواست‌ها توسط یک هیات سه نفره بررسی می‌شود سپس تعداد روزهای حضور در ایران تعیین و نظارت هم صورت خواهد گرفت”.
با وجود سخنان جنتی مبنی بر سفر این خبرنگار به ایران با پاسپورت اروپایی، محمد منصور، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: “این فرد شهروند آمریکا بوده و پاسپورتش هم متعلق به ایالات متحده است. در حال پیگیری این موضوع هستیم که آیا او ویزایش را در سفارتخانه گرفته یا در فرودگاه به او تحویل شده است”.
علی‌رضا شیروی، معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور رسانه‌های خارجی نیز درباره سفر وی به ایران گفته است: “ظاهرا یک گروه جهانگردی در ماه مارس از آمریکا با گذرنامه آمریکایی به کشورمان وارد می‌شوند که خبرنگار روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نام «اورلی آزرلایی» در میان آن‌ها بوده است”.