حلقه تحریم‌ها تنگ تر شد

نویسنده
رژین یونسی

» کاهش واردات نفت ترکیه از ایران

خبرگزاری رویترز طی گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، از سیر نزولی واردات نفت ترکیه از ایران نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته است که این کشور در حال آماده شدن برای قطع وارات نفت خام از ایران است.

این درحالیست که رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری فارس ادعا کرده اند که حجم واردات نفت ترکیه از ایران در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته بود.

این نوع بازی های آماری برای جلوگیری از بالاگرفتن وحشت عمومی در روزهای گذشته معمول شده است و ظاهرا بر اساس دستور العملی رسانه ها دست به چنین کری می زنند.

ترکیه به علت کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ایران، ماه گذشته در لیست معافیت از تحریم آمریکا قرار گرفت. ایالات متحده به ترکیه و ۱۹ کشور دیگر وارد کننده نفت ایران اجازه داده است که تا ۱۸۰ روز آینده خرید نفت از ایران را ادامه دهند.

ترکیه پنجمین کشور وارد کننده نفت ایران است که در سالهای گذشته روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

یک مقام دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است که برای ما مقدور نیست که خرید نفت از ایران را به صورت کامل قطع کنیم. چون ما تقریبا ۵۰ در صدر واردات خود را از طریق ایران تامین می‌کنیم.

خبرگزاری فارس نیز مدعی شده است که بر اساس آمارهای رسمی در ۴ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۲ ایران ۵۸ درصد مجموع نیاز ۶ میلیون تنی ترکیه به نفت خام را تامین کرده است.

یک مقام آمریکایی نیز به رویترز گفته است در صورتی که کاهش واردات بعد از پایان ۱۸۰ روز به سطح چشمگیری برسد کافی است.

بر اساس این گزارش ایران طی سال گذشته در مجموع موفق به فروش ۷۲ میلیاد دلار نفت خانم شده بود اما بنا به ارزیابی مرکز مطالعات جهانی انرژی، سی جی‌ای اس، انتظار می‌رود که این کشور طی سال جاری حداکثر قادر به فروش ۴۲ می‌لارد دلار نفت باشد.

بحث مربوط به کاهش واردات نفت خام ترکیه از ایران در حالی مطرح شده است که وزیران خارجه دو کشور اخیرا بر سر موضوعات مختلف از جمله روابط اقتصادی در نخجوان دیدار کرده و بر رفع اختلافات تاکید کرده‌اند.

آمریکا و اتحادیه اروپا از روز اول ژوئیه دور جدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، از جمله تحریمهای

نفتی را به اجرا گذاشتند.

رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی بعد از اجرای این تحریم‌ها بدون توضیحات بیشتر گفت که ایران بازارهای خود را دارد و برای مقابله با تحریم‌ها “تمام گزینه‌ها” برنامه ریزی شده است.

وزیر نفت ایران گفته که نفت آن کشور “همچنان در بازارهای بین المللی به فروش می‌رسد و تنها بخشی از فروش نفت به اروپا، پیش از آغاز تحریم‌ها از سوی ایران قطع شده بود.”

تحریمهای اخیر که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا اعمال شده‌اند در راستای فشار بر جمهوری اسلامی برای تعطیل کردن برنامه اتمی خود صورت گرفته بود. جمهوری اسلامی می‌گوید که برنامه اتمی این کشور صلح آمیز است و برای تامین برق و رادیو ایزوتوپهای دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما آمریکا و غرب دلیل افزایش این تحریم‌ها را نگرانی از گزراش آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با احتمال وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی عنوان می‌کنند.

 به گفته کار‌شناسان بین المللی در حوزه‌های مختلف از زمان تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۲ تا زمان اجرایی شدن آن در یک دوره شش ماهه مشترهای نفت ایران در مقایس قابل توجهی از بستن قراردادهای جدید برای خرید نفت از جمهوری اسلامی خودداری کرده‌اند و این موضوع باعث کاهش صادارت نفت ایران شده است.

روزنامه های داخلی در حالی که نشریات جهان پر است از گزارش هائی درباره تحریم فشرده نفتی ایران، بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی از انعکاس خبرهای منفی خودداری می کنند و ماجرا را به سکوت می گذرانند در حالی که صدا و سیما و دیگر رسانه های حکومتی اصرار دارند که گرانی و بالارفتن نرخ ارز و طلا به دلیل تحریم ها نیست. دولت که در این میان به ناکارآمدی متهم می شود، در رسانه های خود با اخبار و آمار ساختگی تلاش می کند شکست خود را پنهان نگاه دارد.