از نام‌های بی‌پایه تا نامزدی فرمانده سپاه قدس

نویسنده
حسین محمدی

» آرایش سیاسی پیرامون رییس جمهور آینده

هم‌زمان با برخی تحرکات انتخاباتی نیروهای اصلاح‌طلب، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز از ناممکن بودن حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات سخن گفته و تاکید کرده که نام ها و گزینه های مطرح شده، اساس و پایه ای ندارد. از سوی دیگر برخی نیروهای اصول‌گرا خواستار حضور افرادی هم‌چون قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری شده‌اند.

محمد موسوی خوئینی ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه “در شرایط کنونی امکان مشارکت در انتخابات برای اصلاح طلبان و منتقدان فراهم نیست” گفت که “نشانه ای نیز برای برون رفت از این وضعیت دیده نمی شود”. وی همچنین با اشاره به مطرح شدن برخی نام‌ها برای حضوردر انتخابات نیز گفت: “گزینه هایی هم که مطرح می‌شود بیشتر بازی طرف مقابل است و اساس و پایه ای ندارد”.

در ماه‌های گذشته نام برخی از افراد اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات مطرح شده است و از آن جمله می‌توان به محمدعلی نجفی، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری و سیدمحمد خاتمی اشاره کرد. محمدرضا خباز، عضو فراکسیون اقلیت مجلس، هفته گذشته گفته بود که کاندیدای اصلی این فراکسیون برای انتخابات آینده ریاست جمهوری، محمد خاتمی است.

اکنون موسوی خویینی با اشاره به امکان برگزاری انتخابات آزاد، گفته است که “اگر انتخابات آزاد در کار باشد می‌توان به آن فکر کرد و همه اقشار و گرایشات می‌توانند مشارکت کنند”، اما “اگر قرار باشد از میان نامزدهای انتخابات و حامیانشان یکی به کرسی ریاست جمهوری برسد و دیگران یا در حبس باشند یا در حصر، این معنای انتخابات آزاد نیست و قابل قبول نیست”.

هفته گذشته مصطفی تاج‌زاده، عضو زندانی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب نیز گفته بود که اصلاح‌طلبان تنها در صورتی حاضر به شرکت در انتخابات هستند که حاکمیت زندانیان سیاسی را آزاد کند، فشار بر احزاب و مطبوعات را متوقف کند و همچنین به حصر موسوی، کروبی و زهرا رهنورد پایان دهد.

به نظر می‌رسد سخنان موسوی خویینی، به نوعی تکرار برخی سخنان سیدمحمد خاتمی است. خاتمی پیش از این گفته بود که جمهوری‌اسلامی “اگر خواهان انتخابات پرشوری است، دست به اقداماتی همچون “آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی و تلطیف فضا” بزند. وی همچنین اضافه کرده بود که “شرکت در انتخابات حق است و تلاش می کنیم این حق از کسی سلب نشود”.

پیش از این هاشمی رفسنجانی نیز از برگزاری انتخابات آزاد به عنوان تنها راه حل خروج از بحران نام برده بود: “برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کند. برگزاری انتخابات آزاد علاوه بر افزایش اعتماد مردم و دوستداران نظام، دشمنان خارجی کشور را در بسیاری از زمینه‌ها خلع سلاح و مأیوس می کند”.

با این وجود اصول‌گرایان تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان امکان حضور در انتخابات را نخواهند داشت و حتی در صورت صدور این اجازه نیز، رای لازم را نخواهند آورد. از آن جمله می‌توان به محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، اشاره کرد که به نقل از رهبر جمهوری اسلامی، “اقرار اصلاح‌طلبان به اشتباه در انتخابات گذشته ریاست جمهوری” را تنها راه حضور آن‌ها در انتخابات دانسته بود: “ اصلاح طلبان در صورتی می توانند در انتخابات شرکت کنند که بگویند ما در برهه‌ای اشتباه کردیم و حالا هم فهمیده‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم آن اشتباهات را تکرار کنیم”.

در همین حال حسن روحانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یک سخنرانی از دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و گفته است: “قوه مجریه باید هدایتگر باشد و برنامه‌های اجرایی کشور را به طور دقیق و بر اساس قانون اجرا کند اما متأسفانه در شرایط فعلی مدیریت دولت در بدترین وضعیت خود قرار دارد”، وی اضافه کرده که: “اعتماد مردم به دولت، مسئولین و برنامه‌ریزان در شرایط فعلی کم شده است. مسئولان باید این وضعیت را درک کنند و برای حل مشکلات مردم وارد عمل شده و برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند. مردم مدیر نوکر می‌خواهند، نه نوکر خالی. زمان شعار به پایان رسیده است. مردم از ارائه آمارهای ناصحیح خسته شده‌اند و تنها خواهان صداقت هستند. از این رو حل مشکلات اقتصادی در شرایط فعلی باید اولویت اصلی و اساسی کشور باشد”.

روحانی که از چهره‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی به شمار می آید درباره طرح دولت وحدت ملی نیز گفته است: “ دولت وحدت ملی به معنای این است که درآن دولت افراد و جناح‌های مختلف بتوانند حضور داشته باشند. چراکه در شرایط فعلی دولتی که فراجناحی باشد می‌تواند کار کند اما یک جناح نمی‌تواند از تمام معضلات کشور عبور کند”.

بیم و امید در اردوگاه اصلاح‌طلبان پیرامون انتخابات در حالی است که اصول‌گرایان وضعیتی متفاوت دارند. پس از مطرح شدن چند نام مختلف هم‌چون سعید جلیلی، غلام‌علی حدادعادل، محمدباقر قالیباف و… اکنون برخی اصول‌گرایان از قاسم سلیمانی با عنوان گزینه مورد نظر خود نام می‌برند: “رئیس جمهور آینده باید چهره‌ای با خصوصیات حاج قاسم باشد! مقتدری در برابر بیگانه و تسلیم در برابر قانون. کسی که حدود و حریم خود را می‌شناسد و هر چه در دنیا مشهور‌تر و معروف‌تر شود، بر تواضعش در برابر نظام و انقلاب و رهبری آن افزوده می‌شود و داشته‌ها و یافته‌های خود را مدیون اسلام و نظام و رهبری می‌داند و به جای تمجید از من و نیروی من و مجموعه تحت امر من، از نظام و انقلاب اسلامی و شایستگی‌ها و توان مهندسی آن تمجید می‌کند”.

سایت مشرق نیوز همچنین نوشته است: “انتخابات آینده ریاست جمهوری به چهره‌هایی جدید، با ظرفیت، توانمند، مدیر، مودب و با اخلاقی چون او نیاز دارد و در این صورت چه نیازی است که با تکرار نام چند چهره تکراری نه چندان دلچسب، ذائقه جامعه را تلخ و مردم را نسبت به آینده نظام دلسرد کنیم؟”

این وب‌سایت اصول‌گرا روسای جمهور سابق را “تئوری پرداز، خود فیلسوف بین، متفرعن، کم ظرفیت، بی جنبه” نامیده و چندین بار احمدی‌نژاد را با صفاتی چون “شهرت و قدرت طلب”، “له له زدن در حسرت مذاکره” توصیف کرده است.