آلوده کردن خلیج فارس بوسیله نشت نفت

نویسنده

» گزارش اشپیگل از طرح جدید سپاه پاسداران

آیا سپاه پاسداران قصد دارد باعث وقوع یک فاجعه زیست محیطی شود؟ براساس اطلاعاتی که توسط اشپیگل به دست آمده، در یک سند محرمانه توضیح داده شده که چگونه حادثه غرق شدن یک نفت کش می تواند باعث مسدود شدن تنگه هرمز و آلودگی محیط زیست شود. این رویکردی است که ممکن است ازسوی سپاه پاسداران علیه تحریم های غرب اتخاذ گردد.

براساس اطلاعات به دست آمده توسط دستگاه های اطلاعاتی غربی، محمد علی جعفری، فرمانده تندروی سپاه پاسداران، به همراه دریاسالار علی فدایی، یک طرح عملیات خرابکاری را آماده کرده اند که کل خلیج فارس را تهدید می کند و ممکن است به بروز یک فاجعه زیست محیطی منتهی شود. براساس این طرح تحت عنوان “آب کثیف” و طبقه بندی “فوق محرمانه”، تنگه هرمز ممکن است عمداً بوسیله غرق کردن یک نفتکش آلوده شود.

بدین ترتیب عبور و مرور خطوط دریایی مسدود خواهد شد و تهران می تواند “حکومت های عربی حوزه خلیج فارس را نیز مجازات کند”. براساس برآورد سپاه پاسداران، کشورهای غربی مجبور خواهند شد وارد یک عملیات بزرگ پاکسازی شوند و احتمالاً تحریم های اعمال شده علیه ایران نیز به حال تعلیق درخواهند آمد.

سپاه پاسداران که در حکومت دین سالار جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام داخل نظام محسوب می شود و دارای نیروهای مسلح بسیاری است، طرح مخفی خود را به رهبر انقلاب علی خامنه ای تسلیم کرده. او آخرین شخصی است که در مورد پیاده سازی این طرح تصمیم گیری خواهد کرد.

 

“دشمنان شکست خواهند خورد”

خامنه ای روز شنبه اظهار داشت که متقاعد شده جمهوری اسلامی می تواند در برابر تحریم های غربی و تهدیدهای نظامی مقابله کند. او در تلویزیون دولتی گفت: “ما نباید از دشمن چشم برداریم. دشمن از هر طرف می آید. دشمنان ما با تمامی نیرنگ ها و توطئه هایشان شکست خواهند خورد.”

او همچنین به خرید کالاهای داخلی تأکید ورزید و گفت: “اشتباه است که همواره دنبال اسم ها و مارک های خارجی باشیم. اگر تولید محصولات داخلی افزایش یابد، می توانیم با بیکاری مبارزه کنیم و تورم را کاهش دهیم.”

تأثیر تحریم های غربی که به دلیل توقف برنامه هسته ای اعمال شده، به خوبی احساس می شود. ریال، واحد پولی ایران، به شدت از ارزش افتاده و دولت جمهوری اسلامی نیز به دلیل توقف خرید نفت ازسوی اروپا، بخش مهمی از درآمدهای نفتی خود را ازدست داده است.  

 

وستروله خواستار تشدید تحریم ها شد

درحالی که در کشمکش هسته ای امکان چشم پوشی و مدارا به هیچ وجه وجود ندارد، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، خواستار تشدید تحریم ها ازسوی اتحادیه اروپا شد. وستروله روز یکشنبه در برلین گفت: “با توجه به اینکه جمهوری اسلامی طی ماه های اخیر به هیچ یک از مسایل اساسی این پرونده پاسخگو نبوده، ما باید فشار و تحریم ها را افزایش دهیم.”

روز دوشنبه نیز وزرای خارجه کشورهای اروپایی در لوکزامبورگ خواستار تشدید تحریم ها شدند. در لابلای صحبت ها ظاهراً طرح دیگری در دست تصویب است که براساس آن خرید گاز ایران نیز متوقف خواهد شد. ولی جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست.

وستروله خاطرنشان کرد که تشدید تحریم ها مانعی برای انجام مذاکرات نخواهد بود؛ گرچه انجام مذاکرات شفاف با نیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی کاملاً لازم و ضروری است. او گفت: “اکنون زمان آن رسیده که به یک راه حل سیاسی دست یابیم.”

حکومت تهران به طور مرتب تأکید می کند که برنامه هسته ای اش از ماهیت صلح آمیز برخوردار است و برخلاف عقیده کشورهای غربی، به هیچ وجه اهداف نظامی را دنبال نمی کند. ازطرف دیگر، اسراییل حاضر است تا در صورت لزوم، ایران را با توسل به زور وادار به عقب نشینی نماید.

منبع: اشپیگل، ۱۴ اکتبر