تحریم های جدید آمریکا علیه سپاه

نویسنده

» نگاه وال استریت ژورنال به سختگیری های تازه واشنگتن

جی سولمون

دولت اوباما همزمان با تشدید فعالیت های خود جهت دور نگهداشتن ایران از نظام مالی جهانی، تحریم های بانکی و پولی جدیدی را علیه سپاه پاسداران، سازمان نظامی بانفوذ ایران و بزرگترین شرکت کشتیرانی کشور وضع کرده است.

اطلاعیه وزارت خزانه داری تنها یک هفته پیش از زمان تعیین شده برای انجام دور دوم مذاکرات میان ایران و جامعه بین المللی در استانبول صادر شده است. این گفتگوها بر روی مهار برنامه هسته ای ایران متمرکز می شود؛ برنامه ای که به گفته تهران دارای ماهیت صلح آمیز است.

مقامات ارشد آمریکا می گویند محدودیت های جدید نشان می دهد واشنگتن و متحدانش علیرغم ادامه روند دیپلماتیک موجود در اواخر ژانویه آینده، در پی کنار گذاشتن سخت گیری های مالی خود علیه ایران نیستند. استورات لوی مقام منتصب وزارت خزانه داری در امور تحریم های ایران گفت: «آشکار است که سیاست ما در اعمال فشار علیه ایران تا زمان عمل کردن ایران به تمامی تعهدات بین المللی ادامه خواهد داشت.»

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان در 6 و 7 دسامبر به انجام مذاکرات با ایران در ژنو دست زدند. این گفتگوها با پیشرفت اندکی همراه بود و به شائبه سوء استفاده ایران از مذاکرات برای کاستن از فشارها و در عین حال، ادامه کسب توانمندی های هسته ای دامن زد.

وزارت خزانه داری با قراردادن نام دو بانک و یک بنیاد مالی متهم به کمک به فعالیت های سپاه، بر جنگ مالی خود علیه سازمان اصلی نظامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب، شدت بخشید.

دولت اوباما سپاه پاسداران را موتور محرکه برنامه هسته ای و برنامه موشکی دوربرد ایران و ارگان سرکوب مخالفان محمود احمدی نژاد ظرف 18 ماه گذشته محسوب می کند.

به گفته تحلیلگران ایرانی، سپاه پاسداران و صدها شرکت پوششی این نهاد ظرف چند سال گذشته بر اقتصاد داخلی ایران سایه انداخته و شرکت های خصوصی را به حاشیه رانده اند.

تحریم های جدید آمریکا مانع از همکاری تجاری آمریکایی ها با تشکل های تعیین شده ایرانی می شود و در صورت تخطی از این مقررات، دارایی ثبت شده آنها در داخل آمریکا را مسدود می کند. شرکت های خارجی همکار با بانک های انصار و مهر و نیز بنیاد تعاون نیز با خطر محرومیت از بازار مالی آمریکا روبرو می شوند.

وزارت خزانه داری اعلام کرد بنیاد تعاون سپاه بر سرمایه گذاری های این ارگان نظارت دارد و آنرا سازماندهی می کند. بانک انصار نیز اعتبار مالی لازم برای کارکنان سپاه را تأمین می کند و بانک مهر به شبه نظامیان بسیجی سپاه خدمات مالی می دهد.

در عین حال، وزارت خزانه داری در روز سه شنبه شرکت بیمه معلم را که به عنوان بیمه کننده اصلی دریایی برای شناورهای تحت مالکیت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی توصیف شده، مشمول تحریم ها کرد.

واشنگتن و متحدانش ظرف دو سال گذشته وارد یک بازی موش و گربه با شرکت کشتیرانی ایران شده اند و آمریکا نیز درصدد غلبه بر توانایی ایران در واردات و صادرات کالا برآمده است.

وزارت خزانه داری ابتدا در سال 2008 سپاه پاسداران را که متهم به قاچاق محموله های تسلیحات برای ایران بود، در فهرست سیاه قرار داد. سازمان کشتیرانی اقدام به تغییر نام شرکت های تابعه خود کرد و کشتی های آن نیز اغلب با پرچم های دروغین تردد کرده اند. شرکت کشتیرانی ایران به رنگ آمیزی کشتی های خود به منظور رد گم  کردن متهم شده است.

با این حال به گفته مقامات آمریکایی، تحریم های ایالات متحده، سازمان ملل و اروپا در حال تنگ تر کردن عرصه برای شرکت کشتیرانی ایران هستند. کنسرسیوم های بیمه انگلستان و برمودا به عنوان بازیگران اصلی در بازار جهانی از بیمه کردن کشتی های این شرکت دست برداشته اند. به همین دلیل، شرکت کشتیرانی ایران برای بیمه کردن کشتی های خود به طور فزاینده ای به شرکت بیمه معلم روی آورده است.

منبع: وال استریـت ژورنال- 22 دسامبر