ایران آینه ای است که هزار تکه شده

نویسنده

» بهیه نخجوانی در مصاحبه با لا راسون

سسیلیا گارسیا

بهیه نخجوانی، نویسنده ایرانی تبار متولد اوگاندا، در مصاحبه ای با لا راسون به سؤالاتی در مورد وضعیت کنونی ایران پاسخ گفته است.

 

قهرمان تازه ترین کتاب شما، که یک شاعره ایرانی است، اولین زنی است که با حکومت مذهبی در افتاده و استفاده از حجاب را محکوم کرده. برای این کار باید شجاعت زیادی داشت…

بله، او در قرن نوزدهم زندگی می کرده، ولی او آینه ای است که به من می گوید سختگیری هایی که ۱۵۰ سال پیش متحمل شده ایم، امروز نیز گریبان ما را گرفته است.

 

و همچنین سرکوب…

زن بودن در ایران به هیچ وجه مقوله ساده و آسانی نیست. امروز را ببینید: در حکومت احمدی نژاد سن ازدواج برای یک دختر به ۱۶ سال رسیده که البته یک پیشرفت است، زیرا در زمان خمینی سن ازدواج ۹ سال بود. یک زن حق ندارد کفالت فرزندانش را برعهده بگیرد. اجازه کار ندارد و حتی اجازه خروج از منزل بدون اجازه شوهرش را ندارد.

 

آیا شما افسوس زمان شاه و گشایش هایی که او به وجود آورد را می خورید؟

بله، در نظر داشته باشید که پدر او در سال ۱۹۳۶ استفاده از حجاب را ممنوع کرد که بی شک پیشرفت بزرگی بود. ولی باید بگویم اولین کسانی که زنان را سرکوب می کنند یا در تنگنا قرار می دهند خود ما هستیم.

 

لطفاً بیشتر توضیح دهید…

ببینید زمانی که شاه استفاده از حجاب را ممنوع کرد، بسیاری از زنان مسن یا جوان که در مناطق روستایی زندگی می کردند، مایل نبودند بدون حجاب از خانه خارج شوند. واقعاً گفتن این مسأله سخت است، ولی ایران آماده ورود خمینی بود. ۴۰ سال بعد حجاب مجدداً بازگشت. یک باره بی حجابی ممنوع می شود، یک بار بازمی گردد، ولی هیچ گاه به تصمیم ما نیست، بلکه حکومت بر سر کار آن را تصمیم می گیرد.

 

منظورتان این است که تجددگرایی ای که در زمان شاه با لباس های مدرن عرضه شد یک ظاهرنمایی بوده است؟

بله، در ظاهر زنان لب های خود را سرخ می کردند و طبق فرهنگ غرب لباس می پوشیدند، ولی در باطن حجاب داشتند. این یک مسأله ذهنی و روانی است.

 

آیا شما به “انقلاب سبز” اعتقاد دارید؟

من پیشگو نیستم، ولی باید بگویم که ایران درحال حاضر مانند یک کوه یخ است که “انقلاب سبز” قسمت قابل رؤیت آن می باشد.  

 

به نظر شما اکنون زمان برای احمدی نژاد به شمارش افتاده؟

نمی دانم، ولی به شما اطمینان می دهم که ایران آینه ای است که اکنون هزار تکه شده. اصولگرایی اسلامی و حکومت یک ترکیب خطرناک است، زیرا ما را از آزادی و تفکر دور می کند و در نهایت منجر به شورش آحاد جامعه خواهد شد.

 

زنان چطور؟

اطمینان دارم  آنان نقطه آغازین شورش ها خواهند بود.

 

منبع: لا راسون، ۱۷ دسامبر