تاثیر استیضاح، در آینده رانت خواران

نویسنده
فیروزه متین

» پرونده بورسیه ها بسته شد یا افشا می شود

در حالی که روز گذشته رسانه ها و چهره های محافظه کار، با خشنودی از برکناری رضا فرجی دانا، تیترهایی را با مضمون “بسته شدن پرونده استیضاح” برگزیدند، دولت و هوادارانش اعلام داشتند همان برنامه ها در وزارت علوم و دانشگاه ها ادامه می یابد. تازه حسن روحانی برای اولین بار از “بورسیه های غیر قانونی” سخن گفت. رسانه ها و نمایندگان حامی دولت نیز به اصولگرایان هشدار دادند که با توان هر چه بیشتر موضوع رانتخواری تحصیلی در دوران احمدی نژاد را پیگیری خواهند کرد.

 حسن روحانی که طی روزهای اخیر در چندین سخنرانی نارضایتی خود از اقدام مجلس در برکناری وزیر علوم فرجی دانا علنا ابراز داشته، روز گذشته نیز در مراسم ویژه آغاز هفته دولت در مرقد آیت الله خمینی، از تاسف دولت از برکناری فرجی دانا گفت و تاکید کرد: “دولت در مبارزه با فساد از جمله فساد در دانشگاه، فساد در مدارک علمی یا فسادی که در زمینه بورسیه ها جدی خواهد بود و مبارزه با فساد را ادامه خواهد داد”.(لینک)

همزمان با سخنان رییس دولت از لزوم مبارزه با فساد تحصیلی، جواد هروی، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز از ادامه روند رسیدگی به پرونده بورسیه های غیر قانونی، علی رغم برکناری فرجی دانا خبر داد.

به نوشته بهار نیوز، او در سخنانی گفت: “این تخلف اتفاق افتاده و هر کسی که تخلف کرده و یا از این تخلف سود برده است باید مشخص شود. بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل ما از چنین رانتی اصلا خبر ندارند، حالا آیا ما می توانیم بگوییم که اینها حق ادامه تحصیل ندارند؟ این که عین بی عدالتی است کهمقرراتی که در بحث بورسیه ها تغییر کرده بود مشخصا به نفع یک طیف خاص متمایل شد.چنین مقرراتی اصلا جای دفاع ندارد. بحث بورسیه های غیر قانونی به طور روشن به عدالت و آینده علمی کشور ضربه زده است و برکناری وزیر هم دلیلی نیست تا پیگیری نشود. اتفاقا باید با قدرت این بحث دنبال شود و من به نوبه خودم هیچگونه عقب نشینی از این پرونده ندارم و با تمام توان آن را دنبال می کنم و اگر به مواردی دست پیدا کردم آنها را خواهم گفت”.(لینک)

او در حالی از لزوم یافتن افراد رانتخوار تحصیلی سخن می گوید که فاطمه رهبر، نماینده نزدیک به پایداری، در جست و جوی عواملی است که لیست بورسیه های غیرقانونی را منتشر کردند او گفته: “این حق این دانشجویان است که با تنظیم دادخواستی از مرجع منتشر کننده اسامی‌شان شکایت کنند و موضوع را تا آخر پیگیری نمایند. مجلس نیز به این موضوع ورود کرده و نمایندگان مصمم هستند تا از نظر نظارتی پیگیری شود که چه کسی اسامی دانشجویان بورسیه را منتشر کرده است؛ تاکید می‌کنم که این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است”.(لینک)

اول هفته، پس از سخنان حسن روحانی در خصوص بورسیه ها، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا نیز در یادداشتی با عنوان “پرونده بورسیه ها همچنان باز است”، نوشت: “ماجرای استیضاح ˈرضا فرجی داناˈ تمام شد و نمایندگان موافق استیضاح توانستند وزیر را به زیر کشند و اجازه ندهند سکان دار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ماه دهم عضویت خود در کابینه دولت اعتدال را به پایان رساند..منتقدان دولت به هم تبریک می گویند و موافقان در حال بررسی چرایی این رخداد هستند و فراکسیون های مجلس نیز وزن تازه خود را ارزیابی می کنند.ذهن جامعه و افکار عمومی اما بیش و پیش از اینها همچنان درگیر موضوع بورسیه های غیر قانونی است چرا که دیدند و شنیدند نه دکتر فرجی دانا به خاطر تضمین ادامه وزارت حاضر شد از این موضع کوتاه بیاید و نه استیضاح کنندگان اصل موضوع را انکار کردند”.

ایرنا می افزاید: “هیچ کس نمی تواند از اعطای بورسیه به طرق غیر قانونی دفاع کند و اساسا اگر بورسیه ها به صورت منطقی و قانونی اعطا شده، انتشار اسامی نه تنها نباید مایه نگرانی باشد که می توانند به آن ببالند. زیرا اصل اعطای بورسیه امر مذمومی نیست. بحث تنها بر سر این است که دریافت کنندگان، شایستگی داشته اند یا نه. اگر کسی خود را محق می داند هرگز نباید از انتشار اسامی نگران شود. کما این که دکتر ˈحسن غفوری فردˈ با سابقه معاونت ریاست جمهوری و وزارت و نمایندگی مجلس و کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری بارها و بارها به این که با اخذ بورس تحصیلی در پیش از انقلاب امکان ادامه تحصیل در مقاطع عالی را می یافته افتخار کرده است”.

ایرنا نوشته “بورسیه شدن مایه مباهات بود چون از توانایی های علمی فرد حکایت می کرد و هیچ رنگی و انگی از تبعیض نداشت.پرونده استیضاح بسته شد، پرونده بورسیه ها اما همچنان باز است. اگر اقتضای واقع بینی سیاسی مختومه دانستن پرونده اول و نگاه به آینده است، دغدغه رشد علمی، رسیدگی به پرونده دوم را اقتضا می کند…”.(لینک)

عصر ایران هم از خواست افکار عمومی در این زمینه خبر داده و با جمع آوری چند اظهار نظر از سوی مخالفان برکناری فرجی دانا نوشت: “برداشتی که در افکار عمومی وجود داشته پس از استیضاح نیز تغییری نکرده است، به نظر می‌رسد افکار عمومی هنوز بر این عقیده است که دلیل استیضاح وزیر، افشای برخی قانون شکنی‌ها بوده است”.(لینک)