بعد از فرجی دانا، آماده استیضاح فانی هستیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وزیر آموزش هم تن به تفاهم ندهد، همان حکایت است

تنها سه روز پس از استیضاح و عدم رای اعتماد به وزیر علوم دولت حسن روحانی، نمایندگان مجلس از آماده شدن طرح استیضاح علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش برای تحویل به هیات رئیسه مجلس خبر داده اند. هرچند عطالله سلطانی صبور از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مصاحبه با “روز” می گوید که با پیشنهاد او قرار است جلسه ای میان وزیر آموزش و پرورش و نمایندگانی که طرح استیضاح او را امضا کرده اند برگزار شود اما او در عین حال تاکید می کند که اگر آقای فانی همچون آقای فرجی دانا تن به تعامل و تفاهم با مجلس ندهد استیضاح خواهد شد.

روز گذشته مهدی موسوی نژاد، نماینده دشتستان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داده که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای ۴۰ نماینده در این هفته یا بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، تقدیم هیأت رئیسه می‌شود.

به گفته او هیات رئیسه مجلس طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به دلیل همزمانی با طرح استیضاح وزیر علوم تحویل نگرفت و قرار شد بعد از استیضاح وزیر علوم تحویل بگیرد. موسوی نژاد که از امضاکنندگان طرح استیضاح فرجی دانا هم بوده به خبرگزاری فارس گفته که: “با توجه به اینکه استیضاح وزیر علوم تمام شد، اگر این هفته هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی‌ طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تحویل بگیرد، آن را تحویل می‌دهیم زیرا با تعطیلات تابستانی مجلس مواجه می‌‌شویم؛ در غیر این صورت این طرح به بعد از تعطیلات مجلس موکول می‌شود”.

عطالله سلطانی صبور، نماینده رزن و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مصاحبه با “روز” می گوید که پیش از ارائه طرح استیضاح به هیات رئیسه مجلس، قرار است جلسه ای میان وزیر آموزش و پرورش و نمایندگانی که طرح استیضاح او را امضا کرده اند برگزار شود.

به گفته او، مهدی موسوی نژاد طراح و پی گیر نامه استیضاح وزیر آموزش و پرورش است: من خودم با ایشان صحبت کردم و خواهش کردم این مساله را فرصتی بدهند. قبلا البته ایشان مذاکراتی داشته اند. آقای وزیر هم استقبال کرده و انشالله مقدمات این جلسه فراهم می شود. نتیجه این جلسه هم بستگی دارد به تفاهم. همان کاری که آقای فرجی دانا انجام نداد و اگر آقای فانی انجام دهد استیضاح نمی شود. بستگی به تعامل وزیر با مجلس دارد ما می خواهیم مشکلات حل شود.اگر انجام ندهد که دیگر استیضاح حق نمایندگان مجلس است.

عطالله سلطانی صبور هم از امضاکنندگان طرح استیضاح فرجی دانا بوده و در پاسخ به این سوال که یعنی شروطی برای اقای فانی دارید همچون آقای فرجی دانا که اگر او هم قبول نکند استیضاح می شود؟ می گوید: شروط نیست. برنامه های خودشان است که باید به این برنامه ها پایبند باشند. قول و قرارها و تعهداتی که قبل از رای اعتماد مطرح کرده بودند. باید پایبند باشند و انشالله با آقای موسوی نژاد و سایر نمایندگان به تفاهم می رسند و همچون فرجی دانا رفتار نمی کنند.

 

او درباره محورهای طرح استیضاح علی اصغر فانی می گوید: محورها را الان دقیق یادم ینست چون متن را مطالعه نکرده ام دست آقای موسوی نژاد بود. فقط خواهش کردم و گفتم آقای فانی آدم منطقی است و دغدغه ها را مطرح کنیم و انشالله قبول کنند.

مهدی موسوی نژاد اما محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را ده مورد اعلام کرده: انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش، برگشت به کار نیروهای بازنشسته، عدم اجرای قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی،‌حق‌التدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی است. عدم توجه به بیمه‌های درمان و تکمیلی فرهنگیان و عدم توجه به حوزه تربیتی دانش‌آموزان نیز از جمله دلایل طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.

همزمان اما مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت حسن روحانی در واکنش به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفته است: ما تلاش می‌کنیم تا با رایزنی بین تقاضاکنندگان استیضاح تفاهم‌ ایجاد شود و اگر نشد دولت مشکل خاصی با سؤال و استیضاح ندارد مشروط بر اینکه در فضای واقعی و دوستانه انجام شود.

اما این اولین بار نیست که طرح استیضاح علی اصغر فانی در مجلس مطرح می شود. او که پس از رای عدم اعتماد مجلس به محمدعلی نجفی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت آموزش و پرورش به مدت دو ماه و نیم سرپرست این وزارتخانه بود و ۵ آبان سال گذشته به عنوان وزیر به مجلس معرفی و رای اعتماد گرفت از‌‌ همان آغاز وزارت تحت فشار نمایندگان مجلس بود. چنانچه بار‌ها سخن از طرح استیضاح او با ۸۰ امضا یا ۹۲ امضا یا ۱۸ امضا گفته و در رسانه ها منتشر کرده اند اما تاکنون هیچ طرح استیضاحی در رابطه با او به هیات رئیسه مجلس ارائه نشده. حالا مشخص نیست این بار و آن طور که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به “روز” گفته فانی در جلسه با نمایندگانی که طرح استیضاح او را امضا کرده اند به تفاهم خواهد رسید و به خواسته ها و شروط آنها تن خواهد داد یا اینکه راه فرجی دانا را پیش خواهد گرفت و خود را آماده استیضاح خواهد کرد.

احضار های پی در پی وزیر آموزش و پرورش به مجلس و طرح سوال از او از سوی نمایندگان مجلس که اوایل سال جاری به دادن کارت زرد از سوی نمایندگان به علی اصغر فانی هم کشید، تا حدی بود که سازمان معلمان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد احتمال آن می‌رود که پیش کشیدن طرح‌هایی همچون سئوال‌های مکرر و استیضاح وزیر آموزش و پرورش ابزاری از سوی برخی نمایندگان مجلس برای گرفتن امتیاز و فشار به این وزارتخانه برای پیشبرد اهداف شخصی و جناحی باشد.

علی اصغر فانی فروردین ماه امسال از سوی نمایندگان به دلیل انتصاب هایی که در وزارتخانه آموزش و پروروش و مجموعه مربوط به این وزارتخانه داشت مورد سوال قرار گرفته و کارت زرد گرفت. نمایندگان معتقد بودند که انتصاب های او سیاسی است و از افراد بازنشسته دوباره استفاده کرده است.