جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

سینمای سوخته، انتصابات دولتی در فرهنگستان هنر و…

حسین سناپور: 5 کتاب در انتظار مجوز

حسین سناپور سه کتاب را در انتظار کسب مجوز نشر دارد و دو کتابش از تجدید چاپ بازمانده‌اند.

به گفته‌ی این داستان‌نویس، رمان “لب بر تیغ” حدود چهار سال است که در انتظار دریافت مجوز است. این رمان موضوعی اجتماعی دارد و آدم‌های طبقات مختلف و درگیری‌های‌شان، موضوع آن هستند.

همچنین رمان “شمایل تاریک کاخ‌ها” حدود هشت ‌ماه است که برای کسب مجوز نشر ارائه شده است. این رمان با نوعی پرش‌های تاریخی همراه است و زمان معاصر و دوران تاریخی در آن با هم ادغام شده‌اند.

سناپور که نشر چشمه ناشر آثارش است، اولین مجموعه‌ی شعرش را هم با نام “بادبان کشیدن در مه” از حدود یک ‌و نیم سال پیش در انتظار دریافت مجوز دارد. به گفته‌ی او، این کتاب دو بار با حذف و اصلاحیه مواجه شده و نام قبلی‌اش هم عوض شده است.

اما دو کتاب سناپور یعنی رمان “نیمه‌ی غایبگ و “ده جستار داستا‌ن‌نویسی” برای تجدید چاپ اجازه ندارند و از انتشار بازمانده‌اند.

مجموعه‌های داستان “با گارد باز” و “سمت تاریک کلمات”، رمان “ویران می‌آیی” و “همخوانی کاتبان”، کتابی درباره‌ی زندگی و آثار هوشنگ گلشیری، از دیگر آثار منتشرشده‌ی حسین سناپورند.

 

 

مجید مجیدی: واکنش شدید به یک مصوبه

مجید مجیدی از مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر انتخاب اعضای فرهنگستان توسط دولت انتقاد کرد.

این فیلمساز که عضو پیوسته فرهنگستان هنر است، درباره مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر انتخاب اعضای فرهنگستان توسط دولت به سایت های خبری گفت: “من احساس می کنم فرهنگ و هنر را نباید به سیاست آلوده کرد. فرهنگستان ها به خصوص فرهنگستان هنر شانش بالاتر از اینها بود که به حوزه مسایل سیاسی کشیده شود. اعضای فرهنگستان عصاره نخبه های جامعه اند. هر کدام از آنها از بهترین های هنر این مملکتند و هرکدام جایگاه مردمی قابل توجهی دارند. شورای عالی انقلاب فرهنگی با این تصمیم ضربه شدیدی در درجه اول بر پیکره فرهنگ و هنر کشور زده و در آینده نزدیک شاهد عواقب وخیم این مصوبه خواهیم بود. ضرر این کار جبران ناپذیر است.”

مجیدی خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: “این دوستان باید بدانند با هنرمند نمی شود با بخشنامه رفتار کرد. ما که از کسی وام نگرفتیم که بخواهیم وامدار کسی باشیم. ما که سیاسی نیستیم. فرهنگ برای یک ملت حکم نفس کشیدن را دارد. می توانید به من بگویید از خانه بیرون نیا ولی نمی توانید بگویید نفس نکش. متاسفانه ساختار قدرت به گونه ای است که می تواند گاهی به ضرر خودش هم عمل کند. چاقو می تواند دسته خودش را هم ببرد.”

 

عمران صلاحی : مجموعه از شعرهای منتشرنشده‌

سه مجموعه‌ از شعرهای منتشرنشده‌ی عمران صلاحی به چاپ می‌رسد.

یاشار صلاحی - فرزند این شاعر فقید - در این‌باره گفت: دو مجموعه‌ی “من ودا می‌خوانم” و “زیر آسمان مزامیر” ابتدا قرار بود به دلیل یکی بودن حال و هوای‌شان، در یک مجموعه منتشر شوند؛ اما به احتمال فراوان، در دو مجموعه‌ی جداگانه منتشر خواهند شد.

او درباره‌ی این دو کتاب گفت: “من ودا می‌خوانم” درواقع الهام پدرم از “ودا”، کهن‌ترین سروده‌های مردم آریایی هند، است که او با خواندن آن‌ها، این مجموعه‌ی شعر را سروده است. ابتدا تصمیم داشتیم که از این مجموعه، گزیده‌ای را انتخاب کنیم؛ ولی بعدا به این نتیجه رسیدیم که کل آن را چاپ کنیم؛ چرا که ممکن بود حال و هوای آن به هم بخورد.

یاشار صلاحی همچنین درباره‌ی “زیر آسمان مزامیر” توضیح داد: این اثر نیز الهام از مزامیر حضرت داوود (ع) است که پدرم با خواندن آن الهام گرفته و این مجموعه را سروده است.

این دو مجموعه شعرهای کوتاه عمران صلاحی هستند که از سوی نشر امرود منتشر خواهند شد.

از سوی دیگر، مجموعه‌ی شعر دیگری از این شاعر فقید شامل ‌150 شعر از چند مجموعه‌ی شعر منتشرنشده‌ی او، از سوی انتشارات مروارید منتشر خواهد شد.

به گفته‌ی یاشار صلاحی، چون همه‌ی شعرهای این چند مجموعه قابل چاپ نبودند، گزیده‌ای از شعرهای آن‌ها برای چاپ انتخاب شده است.

او همچنین تصمیم دارد، مجموعه‌ی مقاله‌ها و تحقیقات پدرش را که بخشی از آ‌ن‌ها پیش‌تر به‌چاپ رسیده‌اند، گردآوری و سپس منتشر ‌کند.

عمران صلاحی - شاعر و طنزپرداز - متولد اسفندماه سال ‌1325، کارش را با مجله‌ی “توفیق” شروع کرد و آن‌جا با پرویز شاپور آشنا شد. او سال‌ها در مطبوعات از جمله “گل‌آقا” طنز می‌نوشت.

 

علی مصفا: همچنان بلاتکلیف

24 آبان ماه یک سال از آتش‌سوزی سینما “جمهوری” می‌گذرد، اما همچنان آپارات این سینما خاموش است.

علی مصفا در آستانه‌ی سالروز آتش‌سوزی سینما “جمهوری” گفت: بعد از گذشت یکسال از آتش‌سوزی هنوز در بلاتکلیفی هستیم.

او به‌عنوان یکی از مالکان سینما “جمهوری” اظهار داشت: پرونده‌ی این آتش‌سوزی به دادگاه رفته و با توجه به این که آتش‌نشانی عمدی بودن آن‌را اعلام کرده است، بیمه هنوز نمی‌تواند خسارتی را پرداخت کند.

وی ادامه داد: طی این مدت با انواع و اقسام بدهی‌ها دست به گریبان هستیم و از وزارت ارشاد تقاضای کمک کرده‌ایم که در دست‌ بررسی است. تا چندی پیش حقوق پرسنل سینما را هم پرداخت می‌کردیم که تعدادی از آنها کار پیدا کردند و تعدادی هم‌چنان بیکار هستند و به دنبال بیمه، بیکاری‌شان هستیم.

مصفا گفت: طی این مدت نه از جایی کمک گرفته‌ایم و نه کسی اقدامی کرده است.

سینما “جمهوری” 60 ساله در بهمن ماه 85 با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف بازسازی و تبدیل شدن به دو سالن نمایش مجزا، مورد بهره‌برداری مجدد قرار گرفته بود و در آتش سوزی که اتفاق افتاد طبقه اول سینما (شامل سالن نمایش‌یک و سالن انتظار) به‌طور کامل تخریب شد و بخش‌های زیادی از طبقه دوم نیز بر اثر آتش سوزی از بین رفت.

گفتنی است یک ماه پس از این حادثه 24 آذر رییس سازمان آتش نشانی تهران از عمدی بودن علت آتش سوزی سینما جمهوری خبر داد.

رییس سازمان آتش نشانی تهران میزان خسارت مالی وارده به سینما جمهوری را 250 تا 300 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: دلیل وقوع این حادثه به مراجع قضایی و بیمه اعلام خواهد شد.

ناتاشا امیری : انتشار رمان تازه

این داستان‌نویس درباره‌ی این رمان خود گفت: این رمان کاملا زنانه است و با توجه به بازخورد مجموعه‌ی داستان “عشق روی چاکرای دوم” نوشته شده است.

او افزود: این رمان با نگاه همه‌جانبه به زن‌ها، درگیری‌های عاطفی آن‌ها را بیان کرده است. علاوه بر این، رمان “از چیزی که هستی، بترس” علت نابسامانی بشر را تا زمان حاضر نیز بررسی کرده است.

نویسنده‌ی این رمان معتقد است: ما خیلی از چیزها را تابو می‌کنیم و عملا خیلی از چیزها را نادیده می‌گیریم. در این رمان، شخصیت‌های متعدد و اتفاقات متفاوتی رخ می‌دهد که افقی را برای خواننده ترسیم می‌کند. نویسنده از ذیل روزمرگی پرسش‌های فلسفی را بیرون کشیده و آن‌ها را به چالش می‌کشد.

“از چیزی که هستی، بترس” مراحل ویرایش نهایی و بازبینی کلی را می‌گذراند و نشر ققنوس آن را منتشر می‌کند.

 

احمد بیگدلی: “‌گنجشک‌ها در حیاط”

احمد بیگدلی در حال نوشتن رمان “‌گنجشک‌ها در حیاط” است، که به گفته‌ی او، ساختار جدیدی دارد.

این داستان‌نویس در این‌باره، گفت: این رمان بر اساس یک افسانه‌ی قومی با ساختار جدید است.

بیگدلی در این رمان برای هر مطلبی که بیان می‌کند، یک قطعه عکس در کنار آن می‌گذارد تا خواننده همان‌طور که داستان را می‌خواند، تصاویرش را هم ببینند.

او همچنین گفت که این داستان، داستان عشق و عاشقی است و سرانجام به ناکامی کشیده می‌شود. این رمان داستان زیبایی است که براساس خلاقیت نوشته می‌شود و از درون می‌جوشد.

بیگدلی در پایان تصریح کرد: کپی‌برداری از روی دست دیگران، ما را به نتیجه‌ای نمی‌رساند.