تلاش برای
پرده پوشی
رازهای زندان

نویسنده
نازنین کامدار

» علت مرگ مشکوک پزشک کهریزک روشن می شود؟

به دنبال افشای خبر مرگ مشکوک پزشک جوانی که در بازداشتگاه کهریزک، دوره وظیفه خدمت سربازی خود را می گذراند، جزییات بیشتری از این پرونده افشا شد.

خبر مرگ مشکوک رامین پوراندرجانی، در حالی در روزهای اخیر در صدر اخبار رسانه های داخلی قرار گرفته که همزمان گزارش هایی نیز درباره تلاش برخی از چهره های موثر در جنایات کهریزک برای جلوگیری از تشکیل دادگاه حوادث روی داده در این بازداشتگاه منتشر شده است.مقاومتی که با اعتراض صریح محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس مواجه شد. در همین راستاوی دیروز در گفت و گو با ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، از طرح درخواست برگزاری دادگاه متهان کهریزک در دیدار روزهای آینده این فراکسیون با محمد صادق آملی لاریجانی،رئیس قوه قضائیه خبر داد.

تابش همچنین گفت که “اهمال در فرآیند محاکمه‌ متهمان و متخلفان کهریزک اگر عمدی نباشد، یک بدسلیقگی عجیب و غریب است که تبعات آن را حاکمیت باید بپردازد”.

در عین حال یک نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار “روز” به شرط محفوظ ماندن نام اش، جزئیات بیشتری از فشارهای پشت پرده برای مختومه کردن پرونده کهریزک را فاش کرد.

این نماینده مجلس گفت: “در مجلس سه چهره اصلی که خود از موسسان بازداشتگاه کهریزک و گردانندگان اصلی آن بودند، با وجود مصاحبه هایی که در روزهای اخیر درباره تلاش برای روشن شدن علت مرگ رامین پوراندرجانی و لزوم تشکیل سریع پرونده متهان کهریزک انجام داده اند، بیشترین نقش را در جلوگیری از روشن شدن حقایق این بازداشتگاه دارند”.

وی با نام بردن از “حسین فدایی”، “پرویز سروری” و “علیرضا زاکانی” به عنوان موسسان و گردانندگان بازداشتگاه کهریزک افزود: “پس از برملا شدن نقش حسین فدایی به عنوان مسئول بازداشتگاه کهریزک در حوادث پس از انتخابات، پرویز سروری عضو تشکلی که فدائی دبیر کل آن است، تلاش بسیاری برای خارج کردن نام وی از لیست متهمان به خرج داد. در همین حال،زاکانی نیز در اقدامی بی سابقه با انتشار دو نامه پیاپی در سایت هوادار خود به نام «جهان نیوز» که به سپاه پاسداران نزدیک است،سعی کرد با برجسته کردن نام سعید مرتضوی،خود را در حاشیه امن قرار دهد. تلاشی که به سرعت با واکنش مرتضوی مواجه شد و او نیز در اقدامی مشابه با انتشار نامه ای سرگشاده زاکانی را تهدید به گفتن برخی ناگفته ها کرد”.

این نماینده مجلس چنین ادامه می دهد: “پس از استعفای کاظم جلالی از سمت سخنگویی کمیته ویژه که با فشار مستقیم سروری و فدائی همراه بود، برخی از نمایندگان نام اعضای باقیمانده در این کمیته را به طعنه  اعضای فراکسیون جنایت نهادند”.

در همین حال سایت هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز در گزارشی که هفته گذشته درباره پرونده کهریزک منتشر کرد از احمدرضا رادان، قائم مقام فرمانده نیروی انتظامی کشور و سعید مرتضوی دادستان سابق تهران(معروف به قاضی مرتضوی) و  قائم مقام کنونی دادستان کل کشور به عنوان حلقه های انتظامی و قضائی دخیل در جنایات کهریزک نام برد.

نام سه نماینده عضو “فراکسیون جنایت”، به همراه مرتضوی و رادان در حالی به عنوان حلقه های اصلی پرونده بازداشتگاه کهریزک مطرح می شود که در  کیفرخواست صادره برای متهمان پرونده این بازداشتگاه، نام هیچ یک از این سه نفر به عنوان متهم مطرح نشده است. این در حالی است که سایت تابناک در گزارشی که از گفت و گوی اخیر سازمان قضائی نیروهای مسلح منتشر کرده، از  ارسال قریب الوقوع پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک به دادگاه خبر داده است.
بنا به نوشته این سایت، حجت الاسلام بهرامی در حاشیه مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح در شیراز گفته است: “تحقیقات این پرونده در مرحله پایانی است و به زودی به دادگاه ارسال می شود”.
وی افزوده است که در این پرونده 145 نفر به عنوان شاکی و برخی نیز به عنوان شاهد مطالبی را مطرح کرده اند. او تعداد متهمان “بازداشتی” این پرونده را  ۸ نفر اعلام کرده است.

هنوز تاریخ دقیق زمان برگزاری این دادگاه،اسامی متهمان و جرم انتصابی آنها منتشر نشده است، اما به عقیده کارشناسان مسائل حقوق بشر، مرگ مشکوک پزشک وظیفه کهریزک نمی تواند با نزدیک شدن به زمان برگزاری این دادگاه بی ارتباط باشد.

هرچند که هنوز نام چهره های اصلی این پرونده، از سوی منابع رسمی مورد تائید قرار نگرفته است، اما واکنش سروری و تجری از اعضای فراکسیون جنایت مجلس، شائبه مرموز بودن مرگ رامین پوراندرجانی را بیش از پیش تقویت می کند. مرگی که اگرچه وعده پیگیری علت حقیقی وقوع آن از سوی فرهاد تجری در کمیسیون ویژه مجلس داده شده و  وی نیروی انتظامی را در اینباره “پاسخگو” معرفی کرده است، اما همانگونه که نماینده گفت و گو کننده با روز تاکید کرده است، سرانجام این ماجرای مشکوک نیز به زودی نامشخص رها خواهد شد و بر  پیچیدگی کلاف جنایت کهریزک و نقش چهره های شناخته شده در اعمال خشونت بر علیه زندانیان آن خواهد افزود.