دستگیری شیرها، حلق آویز کردن سگ ها

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حیات وحش در ایران به کدام سو می رود؟

هنوز چند ماه از انتشار اخبار مربوط به بی مسئولیتی سازمان محیط زیست در برابر شیوع انواع بیماری ها و کشته شدن شدن توله خرس ها در سمیرم نگذشته که این بار رسانه های حکومتی خبر از نگهداری و قاچاق مار افعی، کرکس و کروکودیل در خانه های پایتخت و رها شدن توله شیر ها و گرگ در سطح خیابان های تهران می دهند.

این رسانه هاهمچنین به نقل از مسئولانی که اشاره ای به نام آنها نشده اعلام کرده اند بازار خرید و فروش توله شیر در تهران با قیمت هایی میلیونی داغ شده است. این در حالیست که طی روزهای گذشته سگ های ولگرد نیز به صورت دستجمعی در تبریز کشته و حلق آویز شده اند.

 

“توله شیرهای غیر ایرانی”

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس در خصوص سه توله شیر رها شده در تهران که مدتی پیش توسط سازمان آتش‌نشانی “دستگیر” شدند، اظهار کرد: “یکی از این توله شیرها بر اثر حادثه جان باخته و ۲ تای دیگر را در شرق تهران دستگیر کرده‌اند.”

این منبع همچنین با اشاره به اینکه در قسمت های مرفه نشین تهران “نگهداری توله شیرها مد شده است” گفت: “در برخی از موارد توله شیرهای خود را به پارک ها می‌آورند.”

او گفته است که توله شیرهای دستگیر شده که نژاد آفریقایی دارند، حدود 2 سال پیش در محدوده داراباد بوده اما به دلیل پاره‌ای از اتفاقات بعد از مدتی از آنجا منتقل شده اند.

همزمان خبرگزاری مهر به نقل از رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه توله شیرهای دستگیر شده دارای نژاد ایرانی نیستند از این سازمان رفع مسئولیت کرده و نوشته است: “سازمان محیط زیست مجوز نگهداری از حیات وحش را به جز باغ وحش ها به هیچ کس دیگر نمی دهد و مسئول پیدا شدن حیات وحش در خیابانهای تهران نیست.”

محمدجواد محمدی‌زاده در نشست خبری خود که روز دوشنبه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفته است: “قانون صید و شکار تکلیف همه را مشخص کرده است و هرگونه نگهداری، نقل و انتقال و صید و شکار حیوانات وحشی بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد.”

هفته قبل پیدا شدن یک بچه شیر در مناطق شهری شمال شرق تهران در نخستین ساعات بامداد به تیتر نخست خبرگزاری های داخلی تبدیل شد. بر اساس گزارش ها بعد از تماس های تلفنی شهروندان، ماموران آتش نشانی توانستند این بچه شیر را در مسیر شرق به غرب بزرگراه همت نجات دهند.

منبع آگاه خبرگزاری فارس اما اینک بعد از گذشت بیش از یک هفته گفته است که تعداد توله شیرهای رها شده سه قلاده بوده است که یکی از آنها بر اثر حادثه جان باخته و ۲ تای دیگر در شرق تهران نجات پیدا کرده اند.

رئیس سازمان محیط زیست هم گفته است شیرهای رها شده در تهران ایرانی نیستند و شیر ایرانی در هیچ عرصه‌ای از 230 نقطه حفاظتی کشور وجود ندارد. او تاکید کرده است: “شهرداری تهران باید پاسخ دهد که این شیرها در شهر چه می‌کردند”. مسئولان شهرداری اما هنوز توضیحی این مورد نداده اند.

مسئولان محیط زیست می گویند این توله‌شیرها “به صورت غیرمجاز” از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده‌اند.

گزارش خبرگزاری هایی چون فارس هم در روزهای گذشته حکایت از خرید و فروش توله شیرهای “غیر ایرانی” به قیمتهایی بین 8 تا 9 میلیون تومان در بازار خرید و فروش حیوانات در خیابان مولوی دارد.

 

حلق آویز کردن سگ ها و نگهداری کروکودیل

محیط زیست و به ویژه حیات وحش ایران در سالهای گذشته با بحران های جدی روبروشده است. چند ماه پیش خبر رسیده بود که دو توله شیر به یک باکتری مسبب بیماری مشمشه مبتلا شده اند؛ مرضی که قبل از آن به جان ببر نر روسی و شیرهای باغ وحش تهران افتاده و باعث مرگ آنها شده بود.

براساس برخی گزارش ها علت جلوگیری مسئولان از رسانه ای شدن اخبار مربوط به این بیماری، هراس آنها از کاهش میزان بازدید شهروندان از موزه های حیات وحش بوده است.

مدتی بعد از آن در سمیرم اصفهان خبر کشته شدن یک خرس ماده و زجر کش شدن دو توله آن در کوه های منطقه ونک از توابع شهرستان سمیرم منتشر شد؛ رویدادی که نماینده این شهر در مجلس علت آن را “باور خرافی” شهروندان منطقه اعلام کرد. اندکی پس از آن هم خبر رسید که عاملان کشتار توله خرسها با تودیع وثیقه از طرف دستگاه قضایی آزاد شده اند.

از سوی دیگر مدتی ست گزارش های مکرری در موردعزم شهرداری های کشور برای کشتن “سگ های ولگرد” به ضرب گلوله در رسانه ها منتشر می شود.

اما در یکی از تازه ترین موارد یک تشکل مردم نهاد در آذربایجان شرقی با انتشار عکس هایی خبر داده که سگ های ولگرد در تبریز “به طرز بی رحمانه ای” کشته می شوند. اشرف یوسفی، رئیس هیات مدیره انجمن حامیان طبیعت آذر در همین ارتباط گفته است: چندی است سگ های بدون صاحب شهر تبریز به بهانه جلوگیری از انتقال بیماری، زیبا سازی چهره شهر و حمایت از حقوق شهروندان توسط برخی شرکت های طرف قرار داد با شهرداری جمع آوری شده و در مکانی به نام معدوم گاه بعد از دو یا سه روز نگهداری در سخت ترین شرایط کشته می شوند.

وی در تشریح نحوه کشتار این حیوانات به روش هایی مانند وارد آوردن ضربه به جمجمه توسط لوله های فلزی، کوبیدن سر آنها به دیوار و یا حلق آویز شدن اشاره کرده است.

از سوی دیگر اردیبهشت ماه امسال رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران از نگهداری کروکودیل در خانه برخی ایرانیان خبر داد و گفت: “علاقمندی برخی از افراد به نگهداری از حیوانات ناشی از خلاءعاطفی است.”

به گفته پیام محبی 80 درصد از حیواناتی که در خانه ها نگهداری می شود شامل سگ و گربه است و 20 درصد باقی مانده را حیواناتی از قبیل پرندگان، سنجاب، خرگوش، همستر، میمونهای خاص، مارهای خاص، کروکودیل و… تشکیل می دهد.

موضوع مورد اشاره این پزشک بیمارستان دامپزشکی تهران اینک بعد از چند ماه از سوی خبرگزاری فارس تائید شده است. “منبع مطلع” این خبرگزاری با اشاره به اینکه پرندگان وحشی مانند کرکس هم در سطح شهر دیده می شوند، گفته است: “قاچاق حیوانات را در شهر داریم به گونه‌ای که در مولوی می‌توان مار افعی و غیره را پیدا کرد.”