خواست هاشمی همان خواست سبزهاست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» فائزه هاشمی در گفتگو با روز:

دو روز بعد از اعلام مواضع هاشمی رفسنجانی در اجلاس مجلس خبرگان رهبری، بحث هایی پیرامون سازش پشت پرده وی که همزمان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز بر عهده دارد، با عوامل کودتا مطرح شد. موضوعی که فائزه هاشمی، دختراین شخصیت بلند پایه نظام در گفتگو با “روز” به شدت آن را رد و تصریح می کند “در شرایط فعلی هرگونه سازش، بـدون تـوجـه بـه حقوق مردم و آسیب هایی که دیده اند، زیر سؤال است.”

فائزه هاشمی در این مصاحبه از همگان می خواهد “صبور باشند و اجازه دهند آقای هاشمی مطابق روش خود عمل کند”. وی همچنین تاکید کند که “به دلیل اشتراکات خواسته های آقای هاشمی با جنبش سبز، می توان ایشان را نیز عضوی از جنبش سبز مردم ایران دانست”.

مصاحبه با فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده زن در پی می آید.

 

خانم هاشمی اخیرا فیلمی از ایجاد مزاحمت افراد لباس شخصی برای شما در سایت های اینترنتی منتشر شده است. جریان چه بود؟

ان فیلم مربوط به 16 آذر در دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات است. این گروه، از تظاهرات دانشجویان خشمگین و عصبانی بودند و یک جوری باید عکس العمل نشان میدادند و فکر میکردنـد با ایجاد رعب و وحشت و خلق چنین فضاهایی به اهدافشان می رسند، اما تیرشان به سنگ خورد

 

براساس آنچه در فیلم دیده می شود آنها از شما میخواستند از ماشین پیاده شوید تا با شما “گفتمان” کنند.

این چه نوع گفتمانی است که با زور میخواهند انجام دهند؟ گفتمان مگر با زور هم امکان دارد؟ چه مسئولیت و چه سمتی دارند که کارت دانشجویی میخواهند؟ رفتارشان کاملا خارج از قانون و حتی خارج از عرف بود. هدف اینها خاموش کردن منتقدین از طریق رعب و وحشت است. آنها متأسفانه خودشان را عین اسلام و نظام می دانند و هر صدای معترضی را برضد نظام و ضد اسلام معرفی میکنند در حالیکه قضیه کاملا برعکس است و طرفداران واقعی نظام همین معترضان هستند. چرا که به اجرای قوانین و رعایت حق مردم که مورد تأکید این نظام است، اصرار دارند. این گونه رفتارها در دراز مدت به ضرر خودشان است و نتیجه معکوس خواهد داشت.

 

شما موقع رفتن خطاب به لباس شخصی ها گفتید: با این روش ها به نتیجه نمی رسید. خانم هاشمی در آن شرایط که تنها هم بودید نترسیدید و نسبت به برخوردهای مشابه در آینده نگران نیستید؟

نه در واقعیت نترسیدم و نمی ترسم. از آنجایی که سعی کرده ام براساس باورها و اعتقاداتم که در یک خانواده مسلمان شکل گرفته است عمل کنم، نگران نیستم و نمی ترسم، علیرغم اینکه پیش بینی می کنم ممکن است اتفاقاتی نیز برای من بیفتد؛ مثل دیگران که زندان رفتند اتهامات غیراصولی به آنها زده شد و دادگاههای آن چنانی برپا شد؛ فکر می کنم اگر خلاف این عمل کرده بودم یعنی نـسـبت بـه مسایل روز بی تفاوت بودم و یا در مسیر مخالف قرار می گرفتم، بایستی نگران می شدم و یا می ترسیدم؛ ترس از خدا به دلیل همسو شدن با بی عدالتی  و تضییع حق مردم.از سوی دیگر، همانطور که به آنها هم گفتم معتقدم این روش ها هیچ نتیجه ای ندارد.  این روش ها شاید در کوتاه مدت نتیجه دهد اما در دراز مدت نتیجه معکوس خواهد داشت. ما قبلا هم از این نمونه ها بسیار دیده ایم؛ در نظام پهلوی این رفتارها بود اما چه نتیجه ای داد؟ متاسفانه حاضر نیستندهیچ گونه صدای مخالف و معترضی را بپذیرند و با روش های دور از انسانیت و دور از اسلام و اخلاق و با ادبیاتی چنین، سعی دارند مخالفان را حذف کنند. تنها من نبودم؛ قربانیان رفتارهای خشونت آمیز این جماعت  در بعد از انتخابات خیلی وسیعتر و عمیق تر است.

 

شما پیش از این برخورد، یکبار نیز بازداشت شدید؛ گویا در قرارگاه سپاه بازداشت بودید. درست است؟

بله من روز 30 خرداد به اتفاق دخترم مونا، دو دخترخاله و یک نوه خاله ام بازداشت شدم اما اینکه گفته شد به دلیل امنیت خودم بوده، دروغ بود، حدود 30 ساعت بازداشت بودم، موقع دستگیری علی رغم اینکه می شناختند و با اسم ابتدا مرا صدا کردند خیلی وحشیانه رفتار کردند با الفاظ رکیک و تهدید، اما در طول بازداشت و بازجویی  ها، رفتارها محترمانه بود.

 

کجا بازداشت بودید و اتهام شما در بازجویی ها چی بود؟

ما را ابتدا به به بسیج مقداد، نزدیک آزادی بردند و سپس به قرار گاه ثارالله منتقل کردند.اتهام را هم  حضور در تظاهرات ذکر کردند.

 

یکبار نیز برادر همسرتان و برخی دیگر از بستگان شما بازداشت شده بودند.

بله روز تنفیذ، همسر برادرم و دخترخاله ام در ونک بازداشت شدند که به شدت با آنها بدرفتاری شد؛ هم موقع بازداشت به شدت آنها را کتک زده و زمین انداخته و روی زمین کشیده و به بازداشتگاه وزرا منتقل کرده بودند، هم در زمان بازداشت در وزرا به انها فحاشی کرده و به شدت مورد آزار و اذیت قرارشان داده بودند.

 

ولی چند ساعتی بیشتر بازداشت نبودند.

بله نصف شب همان روزی که بازداشت شده بودند آزاد شدند.

 

خانم هاشمی آزادی سریع شما و همچنین بستگانتان که در نهایت بیشتر از 30 ساعت طول نکشیده آیا به دلیل نسبت شما با آقای هاشمی رفسنجانی نبود؟

بله این احتمال وجود دارد که به خاطر نسبتی که با ایشان دارم کاری نداشته اند.

 

 از زاویه دیگر که به مسائل اخیر نگاه کنیم باید بگویم رسانه های حامی محمود احمدی نژاد و حتی برخی چهره های اصولگرا، اتهاماتی نسبت به برادر شما، مهدی هاشمی مطرح می کنند. تکرار این اتهامات از سویی و تهدیدها و برخوردهایی که با شما صورت می گیرد، در راستای تحت فشار قرار دادن پدرتان نیست؟

بنظر می رسد مقابله با آقای هاشمی از این طریق، از اهداف مهم این جماعت است. در اعتراضات پس از انتخابات فرزندان برخی از مقامات که حضور داشتند دستگیر و بلافاصله آزاد شدند، بدون اینکه کسی  متوجه شود. فرق من با آنها چیست؟ این امر نشان میدهد که گزینشی عمل می کنند. با توجه به جایگاه آقای هاشمی و تاثیر گاری ایشان و اینکه حضور ایشان مانع تندروی و افراط و بوجود آورنده آرامش در جامعه است و چون ادامه حیات سیاسی این ها با  تندروی و بحران امکانپذیر است، لذا آقای هاشمی را مانع خود می دانند و میخواهند با حمله و کنار زدن ایشان، به نیات و اهداف خود برسند.

 

خانم هاشمی چرا آقای هاشمی مدت هاست در نماز جمعه به عنوان خطیب حضور ندارند؟ برخی خبرها از ایجاد محدودیت برای ایشان حکایت دارد و اینکه به ایشان اجازه حضور در نماز جمعه داده نمی شود.

تاجایی که من خبر دارم برای آقای هاشمی بعد از نماز جمعه محدودیتی ایجاد نشده و نرفتن به نماز جمعه خواست خود ایشان به دلیل به آزار و اذیت نیفتادن  مردم است. چرا که روز نماز جمعه متأسفانه مردم زیادی مورد ضرب و شتم واقع شدند.

 

برخی نیز ایشان را متهم به سازش می کنند و انتقاد می کنند که آقای هاشمی پشت پرده سازش کرده است.

اینکه ایشان را متهم به سازش میکنند نمی تواند واقعیت داشته باشد. عملـکـرد ایـشان و تـاریخ انـقلاب، چـه بعد از انقلاب و چه قبل از انقلاب نشان داده است که آقای هاشمی  بر سر حقوق مردم سازش نـمی کند، اگر چنین بود اینقدر مورد هجوم قرار نمی گرفت. رسانه ها را ببینید. در حال حاضر شاید بیشترین حمـله بـه آقای هاشمی و خانواده ایشان است و این هجمه ها از سوی رسانه ها و افرادی است که در انتخابات سالم عمل نکردند. اصلی که آقای هاشمی بدان معتقد است ایستادگی بر حقوق مردم است منتهی با روش خودشان. ضمن اینکه من فکر می کنم در شرایط فعلی هرگونه سازش، بـدون تـوجـه بـه حقوق مردم و آسیب هایی که دیده اند، زیر سؤال است.

 

اما جامعه انتظار دارد که آقای هاشمی در مقطع خاص کنونی، مواضع خود را به صورت شفاف اعلام کنند.

آقای هاشمی مواضع خود را در نماز جمعه معروف اعلام کردند. اما باید توجه داشت که هر کسی ویژگی، تفکر و  روش خودش را دارد و باید از هر کسی مطابق شخصیت و جایگاهش انتظار داشت. اگر از آقای هاشمی انتظار ویژه ای وجود دارد به دلیل همین ویژگی های ایشان است که از همین روش و منش حاصل شده. خوب است  صبر داشته باشیم که باز هم ایشان با درایت  خود عمل کند و اجازه بدهیم که ایشان مطابق روش خودشان عمل کنند و انشاالله که به نتیجه هم برسند.آقای هاشمی آینده نگراست، مصلحت و شرایط جامعه را می بینند و همین که اینقدر حمله، تهمت و دروغ درباره ایشان وجود دارد نشاندهنده تاثیرگذاری و نقش تعیین کننده  ایشان است و همین هجمه ها نشان میدهد که روش ایشان دارد اثر میکند.

من نمیخواهم دفاع کنم اما با توجه به نزدیکی و گفتگوهایی که با ایشان دارم نسبت به این موضوع متقاعد شده ام. ممکن است در مواردی با خود بگویم که مثلا اگر فلان جور رفتار میکردند بهتر می بود اما در گذر زمان متوجه شده ام که تصور من درست نبوده و ایشان درست رفتار کرده اند.

 

 من صریح تر می پرسم آقای هاشمی در معادلات کنونی وقایع ایران در کجا ایستاده اند. آیا ایشان عضوی از جنبش سبز که جنبش اعتراضی مردم ایران است هستند؟

آقای هاشمی نظرات خودش را در نماز جمعه معروف  و سـایـر دیـدارها بیان کرده است.خواسته افکار عمومی قانع شود،  به مردم معترض پاسخ داده شود، از آسیب دیدگان دلجویی شود، زندانیان بی گناه آزاد شوند و همه اینها خواسته مردم معترض  و جنبش سبز نیز هست.

 

این بدین معناست که ایشان خود را عضوی از جنبش سبز میدانند؟

این مساله را من نمی توانم بگویم باید از خود ایشان بپرسید اما خواسته هایی که ایشان اعلام کرده اند همان خواسته های جنبش سبز نیز هست.

 

از نظر شخص شما چی؟ آیا آقای هاشمی را می توان به عنوان یک سبز و عضوی از جنبش سبز اعتراضی مردم محسوب کرد؟

از آنجایی که جنبش سبز دارای یک سری خواسته هاست که با نظرات عنوان شده آقای هاشمی  اشتراک دارد می توان ایشان را هم سبز دانست. البته آقای هاشمی  معمولاً  فراتر از این گونه تقسیم بندی ها قرار گرفته و عمل کرده است.

 

 به نماز جمعه معروف اشاره کردید.پیش از این به نظر می رسید که آقای هاشمی جایگاه خود را در بین مردم از دست داده است اما در نماز جمعه معروف به نماز جمعه سبز، هزاران ایرانی آمدند حتی نماز اولی ها و چادر اولی ها و…

به دلیل شخصیت موثر آقای هاشمی در طول 30 سال بعد از انقلاب در رشد و توسعه کشور، کسانی که  افکار انحرافی داشته و دنبال مسایل دیگری بودند بیکار ننشسته با تبلیغات پرحجم  و گسترده و منحرف کردن افکار عمومی از طریق شایعات و دروغ سعی در تخریب داشته اند. به مرور زمان و بخصوص بعد از انتخابات 1384 و حوادث جدید نشان داد که آقای هاشمی چگونه مورد ظلم قرار گرفته است،  شرایط جامعه باعث شد که واقعیات بیشتر برای مردم ملموس شودتا کمتر فریب شایعه سازی ها  برمبنای دروغ ها و تهمت ها را بخورند. اکنون همه فهمیده اند که آقای هاشمی آنگونه ای که برخی افراد به دنبال اهداف خاص خود معرفی میکردند نیست.من مثال میزنم در انتخابات 84 خیلی ها تصور میکردند که آقای هاشمی برنده است و انتخابات فرمالیته است اما ظلمی که به ایشان شد باعث شد خیلی ها هوشیار شوند.

 

خانم هاشمی شما سالها نماینده مجلس بودید و در عرصه سیاسی ایران همیشه حضور داشته اید؛ فکر میکنید چگونه می توان از بحران کنونی خارج شد؟

راه حل تنها در عمل به قانون است. اگر از چند ماه قبل از انتخابات تاکنون عملکرد افراد و نهادهای مرتبط را براساس قانون و بی طرفانه  مورد ارزیابی  قرار دهند، و براساس آن خاطی را، از هر طرف که باشد شناسایی و مجازات کنند، سیاست های دوگانه و متعارض را متوقف کنند، رسانه ملی بی طرف عمل کند، همه مردم را به یک چشم ببینند، راه حل هایی که آقای هاشمی در نماز جمعه مطرح کردند  را عمل کنند، راه خروج از بحران است، البته ابتدا بایستی بحران را به رسمیت بشناسند. در حرف منکر بحران می شوند  ولی عملشان حکایت از وجود بحران عمیق در جامعه دارد، در اینجا نیز متناقض عمل می کنند. 

 

اما حکومت تاکنون نه وجود بحران را به رسمیت شناخته و قبول دارد و نه این راه حل هایی که می گویید را می پذیرد. یعنی در 8 ماهه گذشته رفتار حکومت خلاف این بوده است.

متاسفانه همین طور است. به جای پاسخ منطقی به مردم، جنبش را متهم به ارتباط با بیگانگان می کنند. در حالیکه یکی از اصول مهم در اسلام آزادیخواهی است و معترضین و جنبش سبز هم به آموزه های اسلام عمل می کنند. هر چه قدر هم که بگویند معترضین ضد اسلام هستند، و از اسرائیل و امریکا خط می گیرند، دنبال نابودی نظام هستند و…. اما همه میدانند که این جنبش نه خارجی هست و  نه معاند بلکه یک جنبش مردمی و خودجوش است که انحراف از قانون و تضییع حق خود را دید، آن هم به این شدت و با این عمق و گستردگی، و تاب نیاورد.از نظر من این جنبش کاملاً ایرانی است و با اصل نظام مشکلی ندارد. اعتراض به انتخابات بود که متأسفانه بر اثر سیاست غلط و رفتار غلط به اینجا کشیده شد و هنوز هم خواسته اصلی رسیدگی  به امر انتخابات است.

 

خانم هاشمی شما تا کجا حاضر به پرداخت هزینه برای جنبش و احقاق حقوق مردم هستید و پیش بینی شما از آینده جنبش و بحران فعلی کشور چیست؟

قابل پیش بینی نیست، این جنبش یک حرکت جمعی هست و تازمانی که مردم هستند من هم هستم. به خاطر کشورم، مردم و به خاطر خودم، من  هم عضوی از این حرکت  هستم. بنظر می رسد بی عدالتی صورت پذیرفته و حق مردم ضایع شده است و این جنبش اگر نتیجه بگیرد، بنظرم نتیجه اصلی آن استحکام نظام اسلامی است یعنی فقط مردم بهره نمی برند نظام، اسلام و کشور تقویت می شود. اگر فکر کنند جلب اعتماد مردم و رسیدگی عادلانه نسبت به اعتراضات بدعت  است و بی ثباتی می آورد اشتباه است.، اتفاقا برعکس است اگر پاسخ مناسب ندهند و سرکوب کنند بدعت می شود، سبب شل شدن پایه های نظام می شود. نظام مقتدر که با اعتراضات مردم ضعیف نمی شود بلکه با برخورد عادلانه و بدون جانبداری است که  نظام قوی تر می شود.  باید طوری عمل کرد که مردم همیشه ستون های این نظام باشند، نه اینکه با عمل غلط، مردم را ناامید  و مأیوس و ستون ها را لق کرد.