دانشجویان خار چشم استبدادند

نویسنده
حسین محمدی

» دفتر تحکیم: آمران حمله به کوی دانشگاه را مجازات کنید

در حالی که فضای دانشگاه های کشور هم چنان متاثر از  از انتشار فیلم حمله به کوی دانشگاه تهران در روز 25 خرداد است، شورای تهران دفتر تحکیم با صدور بیانیه ای، ضمن محکومیت تداوم بازداشت شمار زیادی از اساتید و دانشجویان، که برخی از آن ها ماه هاست در بند و در شرایط بلاتکلیفی به سر می برند، خواستار آزادی هر چه سریعتر اصحاب دانشگاه از زندان و بازگشت آن ها به خانه خود، دانشگاه، شد.

متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار “روز” قرار گرفته، به شرح زیر است:

“انتشار فیلمی جدید از حمله سبعانه نیروی انتظامی با همراهی و پشتیبانی نیروهای لباس شخصی به دانشجویان بیگناه و بی پناه کوی دانشگاه تهران پرده غمبار دیگری بود از جنایات متعدد و متنوع اقتدارگریان طی ۸ ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری، پرده ای غمبار از مظلومیت دانشجویان و دانشگاهیان در این دیار. دیاری که دانشگاه و دانشگاهیانش هر روز بیشتر از روز قبل طعم تلخ سرکوب و تحقیر را می چشند. این فیلم که مشخص نیست بنا بر کدام مصلحت از پرده اقتدارگرایان برون افتاده در دل تاریکی شب به روشنی نشان می دهد که چگونه گارد ویژه نیروی انتظامی با حمایت نیروهای لباس شخصی بر دانشجویان یورش می برد.

نیروهای نظامی آن چنان بر خوابگاه دانشجویان هجوم می برند و از فتح خود احساس سرور و شادمانی می کنند که گویا سد دشمن قسم خورده خود را شکسته اند و به قلعه اش راه یافته اند. با چنان قساوت و عداوتی بر سر و بدن دانشجویان می زنند که گاه این قساوت صدای نیروهای خودی حاضر در صحنه را هم درمی آورد. با چنان حقد وکینه ای دانشجویان مضروب را مجبور به خوابیدن بر زمین می کنند که اگر از کشته پشته ساختن برایشان دشوار است لااقل زنده ها نقش مردگان را برایشان بازی کنند تا بدین صورت عطش قساوت شان وعقده هایشان قدری تسکین یابد.

صورت مسئله، همانند حملات چندین بار گذشته به کوی دانشگاه تهران، کاملا روشن و آشکار است. نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی، که امروز بر همگان مشخص است وابسته به کجا بوده و پشتیبانشان چه کسانی هستند، نه به صورت خودسرانه که مشخصا و آشکارا با دستورات صریح فرماندهی ارشد و طی برنامه ای از قبل چیده شده به دانشجویان بی پناه و بیگناه حمله می کنند. این بار نیز مانند دفعات پیش حمله به کوی دانشگاه در تقبیح ظاهری و محکومیت لفظی ریاکارانه شماری از اصحاب حاکمیت خلاصه شد. کمیته هایی جهت بررسی ماجرا و مجازات خاطیان تشکیل شد که مانند دفعات پیشین تاکنون هیچ گزارش و نتیجه ای از تحقیقات به عمل آمده اعلام نشده است. اصولا مشخص نیست تحقیقی صورت پذیرفته است یا نه.

در سالیان گذشته نیز دانشجویان در جای جای ایران به طور عموم، و دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه تهران، به طور خاص، طعم چنین حملاتی را خصوصا در سال های ۷۸ و ۸۲ چشیده بودند. چرا که با وجود همه سرکوب ها همواره این دانشجویان بودند که در مقابل ظلم و استبداد قد علم کرده و خواب را از چشم اقتدارگرایان ربوده و همواره خار چشم استبداد بوده اند تنها تفاوت امروز و دیروز در این است که دیروز دانشجویان در جبهه آزادیخواهی و عدالت طلبی افراد کمتری را در کنار خود می دیدند اما امروز ملتی به پا خواسته است.

دیروز بهای بالا گرفتن پیراهن خونی همکلاسی چندین ماه شکنجه بود و در نهایت دریافت حکم اعدام. اما امروز به کلاس درس حمله می برند و استاد را از کلاس بیرون می کشند و بازداشت می کنند. پس از چند ماه یکی را روی تخت بیمارستان تحویل خانواده اش می دهند و یکی را از گفتگوی نیمه زنده خبری صداوسیما روانه منزل می کنند. دیگری را از بستر بیماری کشان کشان به بازداشتگاه می کشانند و با حالی زار و نزار ماه ها بدون هیچ گونه توجیهی در محبس نگاه می دارند تا این گونه گوی سبقت نامردمی از دست یکدیگر بربایند.

ماه ها چندین دانشجوی بیگناه را در زندان به بند کشیده اند و به اقسام تهمت های بی اساس متهم کرده اند و احکام رنگارنگ در محکومیت حق طلبی شان صادر کرده اند تا اگر در خاموش نمودن شعله اعتراضات مدنی مردم ناتوان می نمایند لااقل به وظیفه سرکوب خود تام و تمام و به نیکی عمل کرده باشند تا در منازعات درونی شان محکوم به کم کاری نشوند. روزی بر سر دانشجویی چادر می کشند و با شادمانی تصاویر غیرقابل باورش را منتشر می کنند، یکی را تنها به جرم این که فریاد برآورده که “تحصیل حق اوست” به تهمتی تهی به بیش از یک دهه حبس محکوم می کنند. حتی این همه را کافی نمی شمارند و برای زهر چشم گرفتن دانشجوی ۲۰ ساله را عامل “جنگ با خدا” و “فساد در زمین” برمی شمرند و به کمتر از اعدام برای او راضی نمی شوند.

در همین راستا طی چند ماه، ۸ عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که اعضای آن طی چندین سال گذشته به خوبی با طعم زندان و حبس آشنایند، به بهانه های مختلف و گوناگون بارها و بارها بازداشت شده اند. تا اقتدارگرایان بدین روش به خیال خود شعله آزادیخواهی این تشکل دانشجویی را از سرچشمه خفه کنند. غافل از آن که سرچشمه جوشان دفتر تحکیم وحدت نه شورای مرکزی که دانشجویان پرشور و آزادیخواه عضو آن است و اعضای شورای مرکزی سمبل و نماد روشن این چشمه جوشان و شعله فروزان هستند. شعله ای که در ده سال گذشته در مقابل تمام فشارها و ترفندها سربلند به حق خواهی خود ادامه داده است و پس از این نیز همین گونه خواهد بود.

شورای تهران دفتر تحکیم وحدت ضمن محکومیت تداوم بازداشت شمار زیادی از اساتید و دانشجویان، که برخی از آن ها ماه هاست در بند و در شرایط بلاتکلیفی به سر می برند، خواستار آزادی هر چه سریعتر اصحاب دانشگاه از زندان و بازگشت آن ها به خانه خود، دانشگاه، است. انجمن های اسلامی عضو این شورا مصرا خواستار لغو احکام سنگین و بی پشتوانه حقوقی و قانونی صادره برای دانشجویان و اساتید طی چندین ماه گذشته، خصوصا صدور حکم ننگین اعدام برای یک دانشجوی بیگناه دانشگاه دامغان، می باشند.

شورای تهران دفتر تحکیم وحدت ضمن محکومیت مجدد حمله ددمنشانه نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران و ضرب و شتم و بازداشت دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه، خواستار شناسایی، معرفی به مردم و مجازات فرماندهان وآمران نیروهای حمله کننده به کوی دانشگاه بوده و تعلل بیش از این دستگاه های مسئول در این زمینه، خصوصا قوه قضاییه و کمیته پیگیری مجلس، را تنها به منزله تایید این قساوت ها و ددمنشی ها از سوی این نهادها و تلاش برای سرپوش گذاشتن چندین باره بر این گونه حرکات از سوی ایشان می داند.

در نهایت نسبت به تکرار سناریوی نخ نما و مهوع اعتراف گیری و صدور احکام سنگین برای اعضای دربند شورای مرکزی هشدار داده و تاکید میکنیم که این اعمال همانگونه که تاکنون بی اثر بوده از این پس نیز کوچکترین تاثیری در اراده خلل ناپذیر و مستحکم دانشجویان آزادیخواه و آزاده این مرز و بوم برای بسط عدالت، دموکراسی و حقوق بشر نخواهد داشت و همچنان خواب آشفته مستبدان را آشفته تر خواهیم کرد و اجازه استیلای دیکتاتوری نظامی و دینی رابر این خاک گلگون نخواهیم داد.

 

بی خبری از وضعیت رشید اسماعیلی

رشید اسماعیلی، دانشجوی محروم از  تحصیل رشته حقوق بشر دانشگاه علامه و از اعضای گروه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

پیش از این اعلام شده بود که این فعال دانشجویی در بند اطلاعات زندان اصفهان نگهداری می شود. وی حدود یک ماه قبل در تماس کوتاهی که با خانواده خود داشت، حال عمومی خود را مناسب توصیف کرده، اما به دلیل کمبود وقت امکان توضیحات بیشتر درباره وضعیت خود را نداشته است. رشید اسماعیلی در زندان، در سلولی همراه با چند زندانی شرور نگهداری می شود که این مساله باعث به وجود آمدن نگرانی های بسیار برای خانواده و نزدیکان این فعال دانشجویی شده است.

نکته نگران کننده این است که وی در مدت یک ماه اخیر ممنوع الملاقات بوده و هیچ گونه تماسی نیز با خانواده خود نداشته است که این موضوع ـ با توجه به وضعیت جسمی رشید اسماعیلی - موجب نگرانی خانواده وی شده است.

 

دانشجویان کرد: تلاش برای بازداشت

ماموران امنیتی، طی هفته جاری برای دومین بار جهت بازداشت صباح نصری به منزل پدری وی مراجعه کردند.

به گزارش هرانا، ماموران وزارت اطلاعات برای دومین بار در طی هفته های گذشته جهت بازداشت صباح نصری فعال دانشجویی محروم از تحصیل دانشگاه تهران به منزل پدری وی مراجعه کردند. هر چند این فعال دانشجویی کرد و مدیر مسئول نشریه دانشجویی “روژامه” پیشتر در پی مراجعه ماموران وزارت اطلاعات از 7 بهمن ماه متواری شده است.

نصری دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه‌ تهران در سال 1386 بازداشت و علاوه‌ بر سپری نمودن یک سال و نیم زندان تعزیری، از سوی نهادهای امنیتی و قضایی به‌ 6 ماه‌ حبس تعلیقی به‌ مدت 5 سال محکوم شده بود. او‌ پس از آزادی از زندان نیز با ممانعت نهادهای امنیتی در داخل و خارج از دانشگاه‌ از ادامه‌ تحصیل و دفاع از پایان نامه‌ باز مانده‌ و از تحصیل محروم شده است.

پخشان عزیزی از دانشجویان زندانی در بند زنان (نسوان) زندان اوین به دلیل وجود آثار بدرفتاری با وی در زندان اوین آزاد نشده است. این دانشجوی رشته مددکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران که در تاریخ  بیست و پنج آبانماه به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی نسبت به اعدام احسان فتاحیان در دانشگاه تهران بازداشت شده بود، به دلیل مشهود بودن آثار بدرفتاری با وی در بند 209 زندان اوین آزاد نشده است. از جمله بدرفتاری های صورت گرفته با این زندانی می توان به سرپا نگهداشتن به مدت 24 ساعت و بازجویی طولانی بر روی یک صندلی مخصوص چوبی که باعث کمر درد شدید در زندانی می شود، اشاره کرد.

خانواده وی در گفتگو با هرانا شایعه تجاوز به این زندانی را تکذیب نموده و علت تداوم بازداشت وی را از بین رفتن آثار ضعف جسمانی به دلیل اعتصاب غذا و بدرفتاری های صورت گرفته با وی عنوان کرده اند.

 

دانشجویان طیف چپ: احکام سنگین بازداشت

علی کانطوری، از فعالان دانشجویی طیف چپ به 15 سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در 4 اسفندماه از سوی شعبه 104 دادسرای عمومی سنندج به وکیل علی کانطوری ابلاغ شده است.

گفتنی است، شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده کانطوری در ابتدا شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به قضاوت صلواتی بود اما پرونده این فعال دانشجویی، جهت رسیدگی به دادسرای سنندج ارسال گشت.

علی کانطوری روز دوشنبه 24 دی ماه  سال 86 در یکی از خیابان های قزوین ربوده و به بند 209 اوین و سپس زندان قزل‌حصار منتقل شد و پس از تحمل پنج ماه بازداشت درخردادماه سال 87 با قرار وثیقه 150 میلیون تومانی آزاد شد. این فعال دانشجویی در ارتباط با پرونده دیگر خود، در دادگاه انقلاب سنندج به 32 ماه حبس به اتهام تبلیغ و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده بود.

شایان ذکر است در مردادماه سال جاری نیز، 6 نفر با لباس شخصی با حضور در منزل مسکونی علی کانطوری، اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی کردند.

همچنین حکم شش سال حبس تعزیری از سوی قاضی صلواتی به امید منتظری از متهمین دادگاه عاشورا ابلاغ شد. وی روز هفتم دی‌ماه زمانی که برای پیگیری وضعیت مادر ومهمانان بازداشت‌شده در منزلشان به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه نموده بود بازداشت گردید. او هم اکنون بیش از دو ماه است که در زندان به سر می‌برد.

امید منتظری دانشجوی سال آخر حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع لیسانس و شاعر و روزنامه‌نگار است. مقالات او در حوزه‌های فرهنگ و اندیشه در روزنامه‌های رسمی داخل کشور نظیر فرهنگ آشتی و خبر چاپ شده است. پدر وی حمید منتظری از زندانیان سیاسی اعدام‌شده درسال ۶۷ است.

همزمان اعلام شده وضعیت جسمانی فواد شمس دانشجوی رشته جغرافیای دانشگاه تهران رو به وخامت گذارده است.پدر این دانشجوی طیف چپ، به خبرنامه گویا گفته است: فواد از ناحیه فک و دندان با مشکلی جدی روبروست به نحوی که دهان وی اکنون به شدت چرک کرده و نیاز به اقدامات فوری پزشکی دارد.

وی افزوده: در حالی که تحقیقات از فواد به پایان رسیده است وضعیت وی همچنان در مرحله ابهام قرار دارد و ما دقیقا نمی دانیم که سرنوشت وی چه خواهد شد.

فواد شمس نیز پیش از 16 آذردر حال خروج از دانشکده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.گفته می شود این بازداشت با اطلاع و هماهنگی نیروهای حراست دانشگاه تهران انجام شده است. این فعال دانشجویی‌، وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار پیش از بازداشت به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده بود.

 

دانشگاه تهران: بی خبری از وضعیت دانشجوی بازداشتی

از وضعیت جهانگیر عبدالهی دانشجویی ترم اول کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران اطلاعی در دست نیست. این بی خبری باعث شده تا نگرانی ها در موردوضعیت این فعال دانشجویی که در روز 6 بهمن ماه هنگام خروج از دانشگاه تهران بازداشت شد، افزایش یابد.

جهانگیر عبدالهی، دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران، در مقابل در شرقی دانشگاه تهران و  هنگام خروج از این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد؛ اوهمچنین دبیر کانون فرهنگی دانشجویان کرد است.

 با گذشت حدود سه هفته از بازداشت علیرضا ابوفاضلی، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت ایران و بی خبری از وضعیت وی، نگرانی پیرامون شرایط این فعال دانشجویی افزایش یافته است.

علیرضا ابوفاضلی، دانشجوی سال چهارم دانشگاه علم و صنعت ایران، دوشنبه ۱۹ بهمن ماه به دنبال احضار و مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این فعال دانشجویی طی زمان بازداشت، فقط یک بار از اوین تماس گرفته و از حضور خود در آن زندان خبر داده بود.

همزمان با ابوفاضلی، روح الله صحرائی و یاسر خسروی زاده، از دیگر فعّالین دانشجویی آن دانشگاه نیز بازداشت شده بودند که هر دوی آنان اوایل اسفند ماه آزاد شدند؛ امّا ابوفاضلی کماکان در بازداشت به سر می برد.

 

دانشگاه شیراز: حبس تعزیری

راضیه جعفری فعال دانشجویی دانشگاه شیراز با تائید حکم دادگاه بدوی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب شیراز به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود پس از تائید حکم در دادگاه تجدید نظر استان، باید جهت اجرای حکم خود را به زندان عادل آباد شیراز معرفی کند.

راضیه جعفری از دانشجویان محروم از تحصیل رشته جامعه شناسی دانشگاه شیراز، به دلیل شرکت در مراسم روز دانشجو به اداره اطلاعات شیراز احضار و بازداشت و بعد از دو هفته به قید وثیقه آزاد شده بود.