دو دستگی در اداره کشور

نویسنده

» تحلیل فیگارو از اختلافات در جمهوری اسلامی:

دلفین مینویی

محمود احمدی نژاد روز یکشنبه پس از یازده روز  سکوت کامل، مجدداً در جلسه هیأت دولت ظاهر شد.

نزدیک دو هفته بود که سیاست صندلی خالی احمدی نژاد شایعاتی را درخصوص وجود بحران سیاسی شدید نزد حاکمیت جمهوری اسلامی ایجاد کرده بود. او از تاریخ ۲۲ آوریل در ملاء عام ظاهر نشده بود و همچنین یکی از سفرهای خود به شهر قم را که به عنوان واتیکان تشیع شناخته می شود لغو کرده بود. بدتر اینکه وی در دو جلسه قبلی هیأت وزیران حضور نداشته است. بالاخره روز یکشنبه، به نقل از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، او در جلسه هیأت دولت و در محل کار خود حاضر شد.

در حاشیه انقلاب های عرب و پس از دو سال از اعتراضات مردمی “جنبش سبز” که به شدت مورد سرکوب قرار گرفت، آیا اکنون شاهد وقوع دودستگی در داخل حکومت محافظه کار جمهوری اسلامی هستیم؟ فعلا برای نتیجه گیری قدری زود است. ولی برخی از شواهد نشان می دهد که اختلافات میان جناح رییس جمهور، که به عنوان جریان “انحرافی” شناخته می شود، و جناح سنتی رهبر انقلاب، که از حمایت مجلس برخوردار است، رو به افزایش می باشد.

 

برکناری ناکام

منشأ این مشکل برکناری حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، بود که همچنان باقی است. عزل حیدر مصلحی، که به رهبر انقلاب نزدیک است، پس از آن انجام گرفت که وی اعلام کرد می خواهد یکی از معاونان خود، نزدیک به رحیم مشایی را عزل کند. پس از آن، آیت الله خامنه ای در نقش داور ظاهر شد و ابقای وزیر اطلاعات در پست کنونی اش را بر احمدی نژاد تحمیل کرد و بدین ترتیب دولت را در شرایطی قرار داد که طی آن فوق محافظه کاران توانستند علیه رییس جمهور موضع گیری کنند.

این بحران جدیدی نیست. در گذشته نیز خامنه ای هر بار که احمدی نژاد و متحد سیاسی اش خواسته اند عقاید خود را تحمیل کنند، آنها را از پیشروی بازداشته است. در سال ۲۰۰۹ نیز رهبر انقلاب وارد عمل شد و انتصاب مشایی به عنوان معاول اول رییس جمهور را رد کرد.

اظهارات ملی گرانه مشایی با اشاره به فرهنگ ایرانی پیش از اسلام، یا دفاع از موجودیت “مکتب ایرانی اسلام” نیز به مزاج محافظه کاران سنت گرا خوش نیامده است. آنها او را به دلیل داشتن “لیبرالیسم” روی موضوعات مربوط به فرهنگ و جامعه مؤاخذه می کنند و همچنین وی را متهم کرده اند که “چرا ایران را دوست مردم اسراییل معرفی کرده”.

روز شنبه بیش از ۲۱۶ نماینده محافظه کار از احمدی نژاد خواستند که وتوی رهبر را بپذیرد به سر کار خود بازگردد. پرویز سروری، یکی از نمایندگان، به هفته نامه فوق محافظه کار “یالثارات” گفت: “امروز تمام توجه ملت به عملکرد آقای احمدی ‌نژاد معطوف شده تا با توجه به چند کارت زرد اخطاری که منحرفین از مقام معظم رهبری دریافت کرده‌اند، شاهد عکس‌العمل به ‌موقع وی باشند.” و سپس با اشاره به مشایی ادامه داد: “از آقای احمدی‌ نژاد خواهش می‌کنیم صف خود را از منحرفین جدا کنند.”

ولی در اردوگاه رییس جمهور ضد حمله بلافاصله اتفاق افتاد. پنج شنبه گذشته طرفداران احمدی نژاد در یکی از سایت های طرفدار دولت به نام نهال نیوز، نامه های سرگشاده ای را منتشر کردند که در آنها از او خواسته شده به صحنه بازگردد. در یکی از این نامه ها آمده است: “کجایی؟ با ما بمان، بدون تو امیدی نداریم.”

منبع: فیگارو، ۲ می