دور تازه دستگیری و اعتراض دردانشگاه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دانشجویان برای سالگرد ۱۸ تیر آماده می شوند

هم‌زمان با نزدیک شدن به سال‌گرد انتخابات ریاست‌جمهوری  سال ۸۸ و همچنین روز ۱۸ تیر، دانشگاه‌های مختلف کشور بار دیگر صحنه حضور اعتراضی دانشجویان شده است. اعتراضات دانشجویی در هفته گذشته در حالی رخ داده  که موج بازداشت، محکومیت و محرومیت از تحصیل دانشجویان در دو سال گذشته روند رو به رشدی داشته. با این حال هفته گذشته دانشجویان دو دانشگاه پلی‌تکنیک و سوره، دست به تجمعات اعتراضی زدند. 

این تجمعات البته بیش از آنکه مطالبات سیاسی داشته باشد، شاهد مطالبات صنفی دانشجویان این دانشگاه‌ها بود. با وجود این، ماموران امنیتی با معترضان برخورد کرده اند. 

در یکی از این موارد می‌توان به اعلام ممنوع‌الورود شدن ۶ دانشجوی دانشگاه سوره به این دانشگاه اشاره کرد. از سوی دیگر خبرهای منتشر شده حکایت از آن دارد که اشکان ذهابیان، از فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، بازداشت شده است. 

مصطفی خسروی، از فعالان سابق دانشجویی و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت، درباره تحرکات جدید در دانشگاه‌ها به روز می‌گوید: ”به نظر می‌رسد بعد از چند ماه که فضای دانشگاه‌ها ارام و بی‌تحرک بود، بار دیگر همانند یک دهه اخیر، با نزدیک شدن به ماه خرداد فعالیت‌‌های دانشجویان اوج گرفته است. اگرچه در این مدت بارها نیروهای امنیتی با ایجاد فضای امنیتی ـ-نظامی در دانشگاه‌ها تلاش کردند جو دانشگاه را آرام نشان دهند، اما حوادث اخیر نشان می‌دهد که جنبش دانشجویی هم‌چنان پویا و زنده مطالبات خود را پیگیری می‌کند و با سرکوب و تهدید و برخوردهای امنیتی - قضایی هم خاموش نخواهد شد. ”.

خسروی همچنین اضافه می‌کند: “خبر بازداشت اشکان ذهابیان در این شرایط نگران کننده است و نشانه بی تدبیری حاکمیت اما سرکوب های دو سال گذشته نشان داده است که با این گونه اعمال نمی‌توان دانشگاه‌ها را به سکوت قبرستانی وا داشت و با وجود همه این فشارها و بازداشت‌ها دانشگاه به حرکت خود ادامه می‌دهد”.

سلمان سیما، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد، نیز درباره این اعتراضات چنین اظهارنظر می‌کند: ”نکته اولی که باید بدان اشاره کرد این است که حاکمیت هیچ حد و مرزی در بر خورد بادانشگاه برای خود متصور نیست و حتی به آیین نامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پایبند نیست. ذات دانشگاه اعتراض و دانشجو ذاتا معترض است. حالا ممکن است افت وخیزهایی هم در این میان وجود داشته باشد اما این اعتراض‌ها در دانشگاه وجود دارد. حاکمیت هم هرگز قادر نخواهد بود – حتی با شدیدترین نوع سرکوب‌ها ـ- دانشگاه را ساکت کند. 

از سوی دیگر اعتراضات اخیر نشان داد که مطالبه‌محوری و خواسته‌های صنفی کم کم جای خود را در میان دانشجویان باز می‌کند. گفتمان مطالبات صنفی اساسا امکان جذب افراد بیشتری را دارد و نتایج ملموس‌تری هم خواهد داشت. از سوی دیگر حاکمیت را هم خلع سلاح می‌کند. از طرف دیگر دانشجویان نیز با توجه به هزینه بالای فعالیت‌های سیاسی به سمت حرکات هزینه‌ پرهیز رفته‌اند که عملی کاملا منطقی و عقلایی است”.

خسروی درباره فعالیت‌های دانشجویان هم‌زمان با سالگرد انتخابات جنجالی ۲۲ خرداد و نزدیک شدن به ۱۸ تیر می‌گوید: “به نظر من روح حاکم بر جریان دانشجویی وظیفه خود می‌داند که در روزهایی چون ۲۲ خرداد که سالگرد انتخابات است و یا ۱۸ تیر که سالگرد سرکوب دانشجویان مظلوم است در صحنه حضور داشته باشد و اعلام کند این جنبش از میان نرفته و سالم و سرحال نفس می‌کشد”.

 

بازداشت عضو دفتر تحکیم وحدت

اشکان ذهابیان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت برای سومین بار پس از انتخابات بازداشت شد. این فعال دانشجویی پس از بازداشت توسط ماموران اداره اطلاعات استان مازندران دستگیر و به زندان اداره اطلاعات ساری منتقل شد.

ماموران امنیتی استان مازندران در چندین نوبت به خانه پدری این فعال دانشجوئی مراجعه  و کلیه وسایل و لوازم شخصی از جمله دست نوشته ها، سی دی ها، کتاب ها و کیس کامپیوتر وی را ضبط کرده اند.

در روزهای اخیر هنگامی که ماموران امنیتی ساعت ۱۰ شب به منزل پدری این فعال محروم از تحصیل مراجعه کردند، مادر اشکان ذهابیان در اثرفشارهای ناشی از این تهدیدها به بیمارستان منتقل شد.

در همین حال ماموران اداره اطلاعات هنگام مراجعه به منزل اشکان ذهابیان چند ساعتی در خانه، پدر و مادر وی را بازداشت نمودند و گفتند تا فرزندتان نیاید این خانه را ترک نخواهند کرد و خاطرنشان کردند در صورت عدم مراجعه این فعال دانشجویی، آنها حکم تیر فرزندشان را دارند. مامورین اداره اجرای احکام شهرستان بابل هم جهت کارشناسی منزل پدری اشکان ذهابیان، به خانه وی مراجعه کردند وگفتند که در اسرع وقت منزل پدری وی را به مزایده خواهند گذاشت.

اشکان ذهابیان فعال دانشجوئی شمال کشور وعضو دفتر تحکیم وحدت در تجمع دانشجویان دانشگاه مازندران در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ۲۶ خرداد ۸۸ توسط نیروهای انصار بابلسرمورد ضرب و شتم قرار گرفت و با دخالت مامورین اداره اطلاعات استان مازندران دستگیر و به زندان اداره اطلاعات شهید کچوئی ساری منتقل شد. وی مدت یک ماه در سلول انفرادی زندان اداره اطلاعات ساری و زندان متی کلای بابل بازداشت بود.

این فعال دانشجوئی محروم از حق تحصیل در تاریخ ۱۱ آبان ۸۸ برای بار دوم به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به واسطه تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی شمال کشور دستگیر و روانه زندان شد و پس ازچندی با قرار وثیقه۳۰ میلیون تومانی آزاد شد.

این عضو سابق شورای مرکزی فراکسیون مدرن انجمن های اسلامی دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد پیش از این به دلیل فعالیت های سیاسی از دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شده بود.همچنین وی توسط دادگاه انقلاب شهرستان بابل به صورت غیابی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

دانشگاه سوره: شش ممنوع الورود و ادامه اعتراضات

به دنبال برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه سوره، منابع خبری گزارش داده‌اند که شش تن از فعالان دانشجویی این دانشگاه از ورود به دانشگاه منع شده‌آند. 

دانشجونیوز گزارش داده است که آناهیتا صفرنژاد، راحیل عبدالکریمی، علی رضا رضایی اقدم، علی غریب دوست، عباس جمالی و نوید ایزدیار افرادی هستند که از حضور در دانشگاه محروم شده‌اند. 

اعلام ممنوع‌الورودی این دانشجویان باعث شده دانشجویان معترض این دانشگاه با صدور بیانیه‌ای اعلام کنند اعتراضات خود را ادامه خواهند داد. این دانشجویان در بیانیه خود خطاب به دانشجویان محروم از تحصیل نوشته‌اند که ”با تجمع و تحصن در حیاط دانشگاه از شما حمایت می کنیم و حق مسلم و قانونی شما یعنی حق قانونی تحصیل را به شما باز خواهیم گرداند”.

در بخش پایانی بیانیه نیز دانشجویان با تاکید بر پادگان نبودن دانشگاه” آورده اند: ”تا زورگویان بدانند که دانشگاه پادگان نیست و خانه ظلم دیگر توان سرکوب را ندارد و دیر یا زود نابود خواهد شد”.

 

دانشگاه مازندران: ورود نیروی انتظامی برای اجرای طرح تفکیک جنسیتی

منابع دانشجویی از دانشگاه مازندران گزارش داده‌اند که  ماموران انتظامی با حضور در این دانشگاه تلاش می‌کنند طرح تفکیک جنسیتی را اجرا کنند. 

برخی از دانشجویان این دانشگاه اعلام کرده‌آند که در روزهای گذشته برخی از ماموران لباس شخصی با حضور در دانشگاه اقدام به دریافت کارت‌های دانشجویی دانشجویان کرده‌اند. این افراد حضور خود را با هماهنگی ماموران حراست دانشگاه اعلام کرده و از دانشجویان خواسته‌اند برای دریافت کارت دانشجویی خود به دفتر حراست مراجعه کنند. 

براساس گفته‌های منابع دانشجویی این افراد خواستار آن شده‌آند که طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه به طور کامل اجرا شود؛ در غیر این صورت دانشجویانی را که به این مساله تن ندهند  به حراست معرفی می کنند تا با آن‌ها برخورد انضباطی شود.