ردپای حزب الله در بحرین

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال درباره نقش ایران در مستعمره پیشین

جی سولمون

بحرین شبه نظامیان تحت حمایت ایران، حزب الله را به تلاش برای سرنگونی خانواده سلطنتی این کشور متهم کرده است. بحرین این مطلب را در گزارشی خطاب به سازمان ملل مطرح کرده است و به جنگ سرد به راه افتاده میان کشورهای عرب سنی با ایران شیعه دامن زده است.

در این گزارش محرمانه که هفته گذشته به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ارسال شده، حزب الله به آموزش چهره های مخالف بحرینی در اردوگاه هایی در داخل لبنان و ایران متهم شده است. دولت بحرین ضمناً حسن نصرالله رهبر حزب الله و سایر اعضای ارشد این سازمان اسلامگرای لبنانی را به دسیسه چینی مستقیم در همراهی با مخالفان شیعه بحرین، برای سرنگونی خانواده سلطنتی خلیفه متهم کرده است.

ایران، حزب الله و جنبش مخالفان بحرین، همکاری خود در اعتراضات چندماه اخیر را انکار کرده اند. این اعتراضات پس از اعزام نیروهای نظامی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کشورهای خلیج فارس برای تقویت رژیم خلیفه، تا حد زیادی مهار شده است.

مسؤولان اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند توانسته اند ارتباط میان ایران، حزب الله و گروه های مخالف بحرینی را از زمان آغاز ناآرامی ها در ماه فوریه ردگیری کنند. وزارت خارجه آمریکا خاطر نشان کرد اعتراضات در بحرین بیشتر از آنکه ساخته دست تهران باشد، از در خواست مشروع مخالفان برای دستیابی به حقوق سیاسی بیشتر نشأت می گیرد. 

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از سرکوب در بحرین، خواستار بازگشت به پای میز مذاکره سیاسی شده است.

بالغ بر 60 تا 70 درصد جمعیت بحرین شیعه هستند و رهبران جنبش اعتراضی این کشور در پی بدست آوردن حقوق سیاسی و اقتصادی بیشتر در کشور تحت حاکمیت اقلیت سنی هستند.

بحرین در گزارش خود به سازمان ملل، خواستار مهار فعالیت های ایران در خلیج فارس شده است. در این گزارش 13 صفحه ای که به رؤیت وال استریت ژورنال رسیده است، آمده: “چندین اقدام تروریستی انجام شده در بحرین نشان داد بسیاری از شیعیان بحرینی، توسط حزب الله لبنان آموزش نظامی دیده اند. شواهد تأیید می کنند عناصر بحرینی در اردوگاه های متعلق به حزب الله که منحصراً برای آموزش عناصری برای عمل در کشورهای خلیج فارس تأسیس شده اند، دوره های آموزشی دیده اند.”

در این گزارش فهرستی از دسیسه های برملا شده ظرف سال های اخیر به چشم نمی خورد اما به حوادثی که تاریخ انجام آنها به دهه 1980 بازمی گردد اشاره شده است.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران هفته گذشته در نامه ای به آقای بان خواستار خروج نیروهای نظامی کشورهای خلیج فارس از بحرین شد.

بحرین در گزارش خود به سازمان ملل، مواردی از چندین دهه مداخله ایران و حزب الله در داخل این شیخ نشین را شرح داده است.

دولت بحرین، حزب الله را متهم کرده که چندین اردوگاه آموزشی برای تدارک اقدامات نظامی در داخل بحرین و سایر کشورهای خلیج فارس تأسیس کرده است. از جمله این اردوگاه ها، یکی در در دره بکا به عنوان منطقه تحت کنترل حزب الله در لبنان و دیگری در شمال پایتخت ایران در تهران موسوم به “پایگاه امام علی” است.

در این گزارش آمده است شبه نظامیان آموزش دیده توسط حزب الله در مجموعه ای از اقدامات خرابکارانه، قتل و ایجاد حریق در بحرین در دو دهه گذشته دست داشته اند، اقداماتی که برای بی ثبات کردن سلطنت خاندان خلیفه طراحی شده اند.

در این گزارش از مجموعه ای از ملاقات ها میان حزب الله و رهبران گروه های شیعه مخالف در بحرین، از جمله گروه الحق که فعالیت آن پیش تر ممنوع اعلام شده بود، و گروه الوفاق به عنوان بزرگترین سازمان مخالف حکومت، اشاره شده است. دولت بحرین می گوید این دیدارها بر روی هماهنگی استراتژیک مخالفان در داخل بحرین متمرکز بوده است و گروه های شیعه از شبکه تلویزیونی حزب الله، المنار، برای به حرکت درآوردن مخالفان بحرین استفاده کرده اند.

در گزارش آمده است حسن مشیمه رئیس جنبش افراطی الحق پیش از بازگشت از تبعید خود در لندن، سال گذشته با آقای نصرالله دیدار کرده است.

این دو نفر درباره “دامنه خواسته ها و محدودیت های احتمالی” گفتگو کرده اند. حزب الله لبنان در این گفتگوها پیشنهاد  درخواست یک سلطنت مشروطه بدون حق اعتراض به سرنگونی حکومت را ارائه داده است.

آقای مشیمه توسط نیروهای امنیتی بحرین دستگیر شده است و برای ابراز نظر در دسترس نبود.

الوفاق که گروه میانه روتری است خواستار تأسیس یک پادشاهی مشروطه است، در حالیکه معترضان افراطی خواستار سرنگونی خاندان خلیفه شده اند.

الوفاق دریافت هرگونه توصیه و دستورالعمل از خارج از کشور را تکذیب کرده است و می گوید صدها مخالف بحرینی دستگیر شده اند و ده ها نفر ناپدید شده اند.

منبع: وال استریت ژورنال- 25 آوریل