آوازخوانی و گفتگو بر سر ایران

نویسنده

» روایت هاآرتص از سفر پوتین به اسرائیل

دوشنبه صبح، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان دیدارش از اسرائیل به شهر نتانیا سفر کرد تا با مقامات اسرائیلی دیدار کند. آن جا در مراسم یادبود دلاوری های ارتش سرخ شوروی پوتین هولوکاست را “سیاه و شرم آور ترین بخش تاریخ بشر” خواند و ارتش شوروی را ارتشی خواند که “سر هیولاهای نازی را به سنگ کوفت و تمامی ملت ها را رها کرد.”

پوتین خاطرنشان کرد بسیار هیجان زده است. او از نتانیاهو و پرز نخست وزیر و رییس جمهور اسرائیل به عنوان “دوستان اسرائیلی من” به خاطر ساختن این بنای یادبود قدردانی کرد.

شیمون پرز برجسته ترین مقام اسرائیلی حاضر در مراسم قدردانی از جانفشانی های ارتش سرخ شوروی، بود. او هم عملیات اتحاد جماهیر شوروی علیه نازی های آلمان را تحسین کرد و همزمان تلاش های دولت کنونی روسیه برای برقراری صلح میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین را ستود.

پرز گفت: “روسیه و ارتش شوروی به خاطر نقش بزرگش در آزاد سازی اردوگاه ها و پیروزی بر نازی ها، دین بزرگی بر گردن اسرائیل دارند.”

“امروز هم اسرائیل، روسیه را به چشم چراغ خانه خود می بیند، به عنوان دولتی که نقشی مهم در پیشبرد صلح در خاورمیانه ایفا می کند، و دولتی که برای پیشرفت نبرد جهانیان علیه ترور گام بر می دارد.” اما همان جا فریاد زد که “ایران دشمن بشریت است و نباید مجهز شود”.

پرز همچنین پیروزی محمد مرسی رئیس جمهور برگزیده مصر را تبریک گفت و افزود اسرائیل به پیمان صلح میان دو کشور احترام می گذارد. به باور وی “صلح، پیروزی واقعی اسرائیل و مصر است.”

تعداد زیادی از وزرا، مشاوران و روزنامه نگاران پوتین را در این سفرهمراهی می کنند.این هیات 300 نفره با چهار هواپیما به اسرائیل پای گذاشت.

مقامات اسرائیلی امیدوارند بتوانند حکومت روسیه را در تلاش هایشان علیه برنامه اتمی ایران همراه و روس ها را برای امضای طرح همکاری های امنیتی و اقتصادی تشویق کنند.

پیش از این، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، در فرودگاه بن-گوریون به مقامات روسیه خیر مقدم گفته بود. هیات روسی از همان جا مستقیما رهسپار نتانیا شد.

پوتین سپس از نتانیا به اورشلیم سفر می کند تا در دفتر بنیامین نتانیاهو با او دیدار کند. نخست وزیر اسرائیل که پایش در گچ است ناچار شد از حضور در نتانیا صرف نظر کند.

یولی ادیلشتین، وزیر دیپلماسی عمومی، و زیو الکین، رئیس حزب حاکم در پارلمان، نتانیاهو و پوتین را هنگام صرف ناهار همراهی می کنند. فوریه 2010 این دو در سفر نتانیاهو به روسیه همراهش بودند و صحبت های پوتین را برای او ترجمه می کردند. الکین و ادیلشتین حامی تصمیم نتانیاهو برای تخلیه خانه های یهودیان “ایل بیت” در همسایگی “الپانا” بوده اند.

لیبرمن، ایهود باراک – وزیر دفاع- و شائول موفاز – معاون نخست وزیر – دیگر مقامات اسرائیلی هستند که ناهار را با پوتین صرف می کنند.

عصر دوشنبه پوتین به ملاقات پرز می رود و مورد استقبال نیروهای گارد افتخاری و کودکانی قرار می گیرد که هم به زبان عبری صحبت می کنند و هم به زبان روسی. آن ها به هر دو زبان به پوتین خوشامد خواهند گفت.

پرز قرار است موضوع برنامه هسته ای ایران را مطرح کند و تلاش های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را مورد تاکید قرار دهد. او تصریح کرده است: “ترکیب سلاح هسته ای و رهبری بنیادگرای سیاسی، تهدیدی بزرگ برای صلح تمام دنیا به شمار می آید.”

بعد از ان پوتین در کاخ ریاست جمهوری میهمان خواهد شد، در این مراسم شام مقامات ارشد امنیتی و دیپلمات های اسرائیلی و روس گرد هم خواهند آمد.

این مراسم در واقع ادای دین به هنر روسیه است. هنرمندان گروه Gesher ترانه های روسی با اقتباس های اسرائیلی می خوانند. اجراکنندگان انتظار دارند پوتین و پرز را در آواز خوانی با خود همراه کنند.

پوتین فردا رهسپار بیت لحم می رود و پس از آن راهی اردن خواهد شد. بزرگ ترین نکته این دیدار ماجرای حمایت های مسکو از تهران و سوریه است که اسرائیل درباره آن حساسیت ها دارد.

منبع: هاآرتص، 23 جون