اعتراص فیفا به اعدام در ورزشگاه سبزوار

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» رییس فدراسیون فوتبال خبر داد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از زبان علی کفاشیان خبر داد که فدراسیون بین المللی فوتبال در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران به اعدام یک محکوم در ورزشگاه شهر سبزوار واکنش نشان داده و به این اقدام در زمین فوتبال اعتراض کرده است.

کفاشیان البته این اعتراض را “تذکر” خوانده و گفته است: “فیفابرای ما نامه نوشت؛ اما این موضوع مربوط به دو ماه پیش است. فیفا در آن نامه از فدراسیون ایران توضیح نخواسته بود بلکه تذکر داد که این کار در ورزشگاه ها انجام نشود. ما هم نامه را به مراجع ذی‌ صلاح ارجاع دادیم تا بررسی کنند و دیگر شاهد چنین برنامه‌هایی نباشیم.”

اعدام یک متجاوز در ورزشگاه سبزوار در صبح روز 27 دی ماه سال پیش و در حضور تماشاگران پرشمار انجام شد و نقدهای زیادی را برانگیخت.با این حال سایت های رسمی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه این حرکت را یا تایید و یا از زاویه دیگری به آن انتقاد کردند.

از جمله یک هفته پس از این رویداد پایگاه خبری صراط در انتقاد از بازتاب محل اجرای حکم نوشت:” اجرای حکم اعدام متجاوز به عنف (یکی از تجاوزکنندگان گروهی به یک زن) در محل وقوع جرم که چهارشنبه گذشته اجرا شد به گونه ای بازتاب یافته و شایع شده که گویی عمل این شرور در محل ورزشگاه سبزوار انجام گرفته است! دادستان عمومی و انقلاب مشهد هفته گذشته از اجرای حکم اعدام متجاوز به عنف در محل وقوع جرم در سبزوار خبر داد که این حکم در محل ورزشگاه این شهر برگزار شد! این خبر به گونه ای بازتاب یافته و شایع شده که گویی عمل این شرور در محل ورزشگاه سبزوار انجام گرفته است!”

این سایت در ادامه نوشته بود: “به هر حال افکار عمومی به دنبال پاسخ این سوال است که اگر محل وقوع جرم در وسط زمین چمن ورزشگاه بوده است چرا پیش از آن اعلام نشده و در غیر این صورت علت اجرای این حکم در استادیوم ورزشی چه توجیهی می تواند داشته باشد؟”

صراط در پایان با انتقاد از اینکه محل وقوع جرم اشتباه گزارش شده و ورزشگاه سبزوار محل جرم نبوده و این اشتباه باعث حمله به نظام شده است، افزوده بود: “این اقدام غیرمعمول انعکاس عجیبی در رسانه های بیگانه داشت و بهانه ای به دست رسانه های معاند داد تا به تخریب نظام بپردازند”.

سایت سلام سربدار نیز پس از اعدام در ورزشگاه سبزوار چنین گزارش داد: “اکنون و در پی جدیت دستگاه قضایی مبنی بر برخورد قاطع با اشرار و مرتکبین جرایم خشن و منافی عفت عمومی و اقدام به رسیدگی ویژه و خارج از نوبت به اینگونه پرونده‌ها، یکی از مجرمین این حادثه تاثر برانگیز (الیاس ۲۳ ساله) صبح امروز (۲۷ دی) در ورزشگاه شهید مظهری شهرستان سبزوار و با جدیت مجموعه قضایی شهرستان و استان، در مقابل انظار عمومی به دار مجازات آویخته شد.”