زندان؛ دستمزد فعالیت فرهنگی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فشار بر اهالی فرهنگ در کردستان

هشت تن از فعالان ادبی و فرهنگی شهر گیلان غرب در استان کرمانشاه که پیش‌تر با وثیقه‌های سنگین آزاد شده بودند در مجموع به ۱۳ سال حبس تعلیقی و تعزیری محکوم شدند.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر کرد با تائید این خبر به روز می‌گوید این افراد همگی از فعالان فرهنگی شناخته شده کرمانشاه هستند و در سالهای گذشته غیر از این حوزه فعالیت دیگری نداشته‌اند.

همزمان در راستای تشدید اعمال محدویت بر فعالیت‌های فرهنگی مناطق کردنشین، خبرگزاری‌های حکومتی از رسیدگی به تخلفات “احتمالی” دو نشریه در استان کردستان خبر داده‌اند.

بستری شدن به دلیل فشارهای زندان

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با اعلام اسامی فعالان محکوم شده گیلان غرب اعلام کرده حکم این هشت فعال ادبی و فرهنگی از طرف شعبه‌ اول دادگاه انقلاب گیلان‌غرب به ریاست قاضی باباخانی صادر شده است.

سجاد جهانفرد، عزالدین حیدری و مازیار محمدی هر کدام ۱ سال حبس تعزیری، نعیم نجفی، فرهاد وکیلی‌نیا، جمال خانی و مریم امینی به ترتیب ۴، ۳، ۲ و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم و سینا بیژن‌پور از اتهام وارده تبرئه شده است.

کاوه کرمانشاهی، برنده جایزه هلمن همت سال ۲۰۱۱ به روز می‌گوید اتهام این افراد “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق هواداری “غیر تشکیلاتی” احزاب کُرد است.

این افراد همگی در تاریخ ۴ تا هشت مرداد ماه گذشته در شهرهای مختلف استان کرمانشاه بازداشت شده بودند.

به گفته آقای کرمانشاهی بیشتر آن‌ها در زمان درگیری‌های مناطق مرزی میان سپاه پاسداران و پژاک بازداشت شدند، اما در دادگاه فعالیت‌های آن‌ها در انجمن‌های ادبی مورد استناد قرار گرفته است.

او می‌گوید تمامی این افراد در مدت زمان بازداشت، در اداره اطلاعات کرمانشاه نگهداری شدند: “شش نفر از آن‌ها در سلول انفرادی به سر می‌بردند و دو نفر دیگر بعد از دو روز به سلول عمومی منتقل شده بودند.”

در این میان منابع حقوق بشری اعلام کرده‌اند عزالدین حیدری از زمان آزادی تا کنون به دلیل فشارهای روحی دوره بازداشت و حملات عصبی ۳ بار در بیمارستان فارابی کرمانشاه بستری شده و در حال حاضر تحت مراقبت و درمان پزشکی قرار دارد؛ موضوعی که کاوه کرمانشاهی نیز با ابراز نگرانی از وضعیت آقای حیدری آن را تائید می‌کند.

پیش‌تر در استان کرمانشاه عباس جلیلیان، نویسنده و فعال فرهنگی بازداشت و بعد از تحمل بیش از ۱۵ ماه حبس در زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد. مهدی حمیدی نیز یکی دیگر از فعالان فرهنگی کرمانشاهی است که به دلیل رفت و آمد به کردستان عراق به اتهام “جاسوسی” در زندان همدان نگهداری می‌شود.

آقای کرمانشاهی می‌گوید به نظر می‌رسد پس از برخورد با فعالان سیاسی در کردستان این بار نوبت به فعالان فرهنگی رسیده است و حاکمیت قصد دارد فشار‌ها در این حوزه را بیش از پیش تشدید کند.

در طول یک سال و نیم گذشته در بسیاری از شهرهای مناطق کردنشین، به ویژه مریوان، تعدادی از فعالان فرهنگی بازداشت و زندانی شده‌اند که در میان آن‌ها مختار هوشمند، رئیس انجمن هنرهای تجسمی مریوان با حکم نزدیک به ده سال حبس همچنان در زندان به سر می‌برد.

به گفته کاوه کرمانشاهی فعالان فرهنگی محکوم شده، منتقد رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به حوزه‌های فرهنگی و محیط زیست بوده‌اند.به باور وی صدور این احکام، چه تعلیقی و چه تعزیری، برای واداشتن آنان به سکوت در مقابل ناکارآمدی این نوع سیاست گذاری فرهنگی در مناطق کردنشین است.

به گفته او هر چند این افراد به توصیه قاضی پرونده از اخذ وکیل مدافع خودداری کرده‌اند، اما احکام آن‌ها جهت بازبینی به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.

 

پرونده مطبوعات در دادگاه

همزمان با محکومیت این هشت فعال فرهنگی در استان کرمانشاه، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: “در حال حاضر دو پرونده مطبوعاتی در استان در دست بررسی است که جلسه رسیدگی به تخلفات احتمالی آن‌ها با حضور هیات منصفه جدید در آینده برگزار خواهد شد.”

قباد میمنت آبادی، که این خبر را روز یکشنبه در آیین تحلیف اعضای هیات منصفه مطبوعات استان کردستان در سنندج اعلام کرد، افزوده است: “پرونده این دو نشریه با شکایت شاکی خصوصی در حال طی مراحل اداری است و هنوز به دادگاه ارجاع نشده است.”

در گزارش ایرنا از سخنان این مقام مسئول استان کردستان اشاره‌ای به اسامی دو نشریه مزبور نشده است.

با این حال او با بیان اینکه استان کردستان در حوزه مطبوعات فعالیت مناسبی دارد گفته است: “در دو سال گذشته هیچ پرونده‌ای در هیات منصفه مطبوعات استان مطرح نشده است که بیانگر آرامش فکری و فضای رسانه‌های چاپی در استان است.”

میمنت آبادی با اشاره به صدور مجوز برای ۱۰ نشریه جدید در این استان گفته اکنون شمار نشریات استان کردستان به ۳۴ رسیده است.

در سالهای گذشته شمار زیادی از مطبوعات دو زبانه استان کردستان به محاق توقیف رفته و به گفته فعالان فرهنگی در حال حاضر کمتر نشریه یا روزنامه ای در کردستان به طور منظم منتشر می‌شود.

 تعدادی از روزنامه نگاران کرد از جمله عدنان حسن‌پور و محمد صدیق کبودوند هم با احکام سنگین در زندان بسر می‌برند.