ضربه سنگین به برنامه موشک های دور پرواز

نویسنده

» تحلیل تریبون ژنو از انفجار بیدگل

الیویه بوت

انفجار مهیب روز شنبه پایگاه نظامی مدرس در بیدگنه که حداقل ۱۷ کشته و همین تعداد زخمی برجای گذاشت، باعث مرگ یکی از ژنرال های سپاه پاسداران نیز شد. او مسؤول برنامه موشک های بالستیکی جمهوری اسلامی بود. این انفجار “مرموز” در یکی از پادگان های سپاه پاسداران چند روز پس از انتشار گزارش آژانس اتمی اتفاق افتاد. دیگر تقارن عجیب در این ماجرا حضور ژنرال حسن مقدم در این پایگاه بوده است.

در سایت رجانیوز، یکی از سایت های محافظه کار ایرانی، سعید قاسمی یکی از مسؤولان سپاه از این ژنرال کشته شده به عنوان “شهید” یاد می کند و می گوید که “ایران پیشرفت توان بالستیکی خود را مدیون اوست”. او می افزاید که حسن مقدم “مورد علاقه رهبر انقلاب” بود. به همبن دلیل برنامه هسته ای اخیراً از دست رییس جمهور احمدی نژاد خارج و به سپاه پاسداران سپرده شد. مجاهدین خلق به عنوان نهادی مخالف حکومت جمهوری اسلامی، او را “عالی رتبه ترین مسؤول بخش بالستیکی می دانند. او در چین و کره شمالی دوره دیده بود.” این نهاد مخالف در ادامه می گوید: “او پس از انتشار گزارش آژانس اتمی، به دستور آیت الله خامنه ای مسؤولیت انتقال موشک ها را به مکان دیگری برعهده داشته است.“ 

اطلاعیه  سپاه  انفجار روز شنبه را  “اتفاقی در زمان نقل و انتقال مهمات” خوانده. پرویز سروری، نماینده مجلس، قبل از انجام هرگونه تحقیق، فرضیه “خرابکاری” را مردود دانسته بود. با این حال، این اولین بار نیست که چنین اتفاقی روی می دهد. در اکتبر سال گذشته انفجار دیگری در یکی از پایگاه های سپاه پاسداران در نزدیکی خرم آباد اتفاق افتاد و ۱۸ کشته برجای گذاشت. مقامات در آن زمان گفتند که در یکی از انبارهای مهمات نزدیک به این پایگاه آتش سوزی روی داده است.

احتمال اقدام موساد، دستگاه اطلاعاتی اسراییل، بسیار ازسوی مطبوعات بین المللی مطرح شد. زیرا اسراییل چندین ماه است که یک جنگ مخفی را علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی آغاز کرده: مرک یا ناپدید شدن دانشمندان، نقوص فنی، ویروس کامپیوتری استاکس نت که مشکلات بیشماری به وجود آورد… به گفته مقامات نظامی اسراییل، پایگاهی که روز شنبه در آن انفجار روی داد پایگاهی است که نگهداری موشک های شهاب ۲ و توسعه و گسترش موشک های جدید شهاب ۴ در آن انجام می شود. به گفته یک منبع اسراییلی متعلق به محافل نظامی و سیاسی دولت یهود، موساد این عملیات خرابکاری را به کمک مجاهدین خلق انجام داده است. این درحالی است که سخنگوی مجاهدین خلق در پاریس هرگونه مشارکت در این عملیات را رد کرده است.

شدت انفجار به حدی بود که هلال احمر ایران ۴۵ آمبولانس و ۲۳ اتوبوس را که برای کمک های اولیه مهیا شده بودند به محل حادثه فرستاد. یک هلی کوپتر امداد نیز مسؤولیت انتقال زخمی های شدید را برعهده داشت. با این حال تنها شش مسؤول کمک های امدادی امکان ورود به پایگاه مدرس را یافتند. اگر این انفجار مربوط به موشک شهاب نبوده، پس بی شک مربوط به موشک سجیل بوده است. به دنبال این انفجار، چندین آتش سوزی روی داد که ساعت ها نیز ادامه داشت. خیابان های اطراف بسته شده بود و مأموران نیز خبرنگاران را از محل دور نگاه داشته بودند. زخمی های حادثه نیز به جای بیمارستان به مراکز سپاه پاسداران منتقل شدند. بی شک در میان آنها کارشناسان و مهندسان خارجی که مشارکت شان در برنامه های نظامی جمهوری اسلامی کاملاً مخفی است حضور داشته اند.

یک منبع دیپلماتیک در ژنو می گوید که به دنبال انفجار در این پایگاه، نشستی اضطراری در تهران برگزار شد. برگزاری یک نشست اضطراری برای یک حادثه ساده در انبار مهمات؟

 منبع: تریبون ژنو، ۱۵ نوامبر