محاکمه نمایشی خارجی برای حذف مخالف داخلی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» روز بررسی می کند

وقتی مهندس میرحسین موسوی ماجرای دستگیری و زندانی کردن اتباع خارجی،  به ویژه ملوانان انگلیسی توسط دولت نهم را در مناظره انتخاباتی اش با محمود احمدی نژاد مطرح کرد، نه خود وی و نه بینندگان آن مناظره تصور نمی کردند از همین حربه برعلیه کاندیداهای اصلاح طلب و هوادارانشان استفاده کنند تا بتوانند جنبش سبز ایران را یک انقلاب رنگی وابسته به کشورهای خارجی نشان دهند؛ اما این اتفاق افتاد.

همزمان با دستگیری فعالان سیاسی و روزنامه نگاران، دستگیری برخی از کارمندان ایرانی سفارت انگلیس و فرانسه، سه توریست آمریکایی و سپس بازداشت یک دختر 24 ساله فرانسوی و اظهارات بسیاری از مقامات کشور درمورد ارتباط فعالان سیاسی بازداشت شده با عوامل خارجی، ادامه همان پروژه ای است که از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم کلید خورده.

این طرح بعد از کودتای انتخاباتی، در متن کیفرخواست دادستانی تهران در جلسه دوم دادگاه نمایشی معترضان به نتیجه انتخابات و القای نقش یک کارمند سفارت انگلیس، یک دختر جوان فرانسوی و یک کارمند فرهنگی سفارت فرانسه در اعتراضات بیشتر خود را نشان داد.

کلوتید ریس دختر 24 ساله فرانسوی و استاد زبان فرانسه دانشگاه اصفهان اولین خارجی نیست که در دولت محمود احمدی نژاد دستگیر، زندانی و به اتهامات نخ نمایی چون “اقدام علیه امنیت ملی و خروج اطلاعات از کشور” زندانی می شود.

همزمان با دستگیری و محاکمه این تبعه فرانسوی، مقامات آمریکا از دستگیری سه شهروند آمریکایی در خاک ایران خبر داده و برخی از مقامات ایرانی نیز دستگیری این سه نفر و احتمال نقش آنها در اعتراضات تهران را مطرح کرده اند.

هرچند هنوز مقامات وزارت امور خارجه ایران موضع گیری شفافی در باره بازداشت این سه شهروند آمریکایی نداشته اند اما محمد کرمی راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین ارتباط گفته: “ورود ‌غیر قانونی سه آمریکایی نمی تواند بی‌ارتباط با اغتشاشات بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد.”

 

اتباع خارجی و دولت احمدی نژاد

کلوتید ریس، دختر جوان فرانسوی درحالی در محاکمه فرمایشی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران حاضر و به اتهامات علیه خود پاسخ گفت که پیش از او ـ از ابتدای روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد ـ به ترتیب یک تبعه دیگر فرانسوی، یک آلمانی، دو سوئدی، هفده انگلیسی، یک استرالیایی و دو چینی و تعداد زیادی از ایرانیان با تابعیت کشورهای دیگر بازداشت شده اند. اتهام همگی اینها دو اتهام کلی اقدام علیه امنیت ملی و یا جاسوسی بوده است.

پروژه دستگیری اتباع خارجی، به ویژه کشورهای اروپایی و غربی از ابتدای روی کارآمدن دولت نهم با بازداشت دو تبعه کشور فرانسه و آلمان آغاز و از همان ابتدا به این دو نفر اتهامات مشابهی وارد شد.

در ابتدای روی کار آمدن احمدی نژاد در روز ۱۸ مهر سال ۸۴ روبرت و لیندا وایز، زن و شوهر انگلیسی به همراه پل شولتون یک شهروند استرالیایی که با قایق توریستی عازم جزیره ابوموسی بودند توسط نیروی دریایی ایران دستگیر و دو هفته در ایران زندانی و سپس با دخالت مقامات کشورهای خود آزاد شدند.
پس از دستگیری این سه نفر استفان لربیه فرانسوی و دونالد کلاین آلمانی روز هشتم آذرماه سال ۸۴ در حال گذراندن تعطیلات خود در امارات متحده عربی بودند که بر اثر اشتباه با قایق ماهیگیری وارد مرز آبی ایران شدند؛آنها توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر و پس از مدتی بی خبری و بازجویی، هر کدام در دادگاه به 18 ماه حبس محکوم شدند. این دو پس از تحمل 14 ماه زندان و با توجه به تلاش های دو کشور فرانسه و آلمان آزاد شدند.

به فاصله  چندماه از بازداشت این دو شهروند فرانسوی و آلمانی،  استفان یوهانسون و یاری هیورتمار دو تبعه کشور سوئد در اولین روز فروردین ماه سال 85 به اتهام “اقدامات غیرقانونی در منطقه ای خاص” ـ که هرگز بصورت شفاف اعلام نشد ـ دستگیر وبه جاسوسی و دوسال حبس محکوم شدند.

این دو تبعه سوئدی پس از گذراندن زمانی بیشتر از یکسال از محکومیت خود با تلاش دولت سوئد در اواخر فروردین ماه سال 86 آزاد شدند.

روز 14 مرداد 86 علی خاقانی بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب اراک از شناسایی و دستگیری دو تبعه کشور چین خبر داد که به جاسوسی و عکسبرداری از تأسیسات نظامی و انتظامی استان مرکزی متهم شده بودند. این دو نفر نیز پس از دستگیری و تحمل بیش از بیست روز بازداشت با رایزنی های مسولان کشور چین آزاد و به کشورشان بازگشتند.

همچنین در ماه پیش از دستگیری این دو تبعه چینی در تیرماه سال 86 دولت محمود احمدی نژاد و حامیانش در نهادهای نظامی و امنیتی 15 ملوان انگلیسی را دستگیر کردند که واکنش های فراوانی را نیز در سطح ملی و بین المللی در پی داشت.

محمود احمدی نژاد به همراه اکثر نزدیکان و اعضای کابینه اش پس از دستگیری و 12 روز بازداشت این اتباع کشور انگلیس، در مقابل دوربین های خبرنگاران تلویزیون ایران با این 15 نفر یک شوی محبت و رافت اسلامی راه انداخت و اعلام کرد که این افراد “مورد عفو ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته و آزاد هستند.”

این درحالی بود که از زمان دستگیری این 15 ملوان انگلیسی، حامیان و همین طور رسانه های نزدیک به احمدی نژاد این دستگیری را نشان شجاعت و رفتار قاطع دولت نهم دانسته و حتی برخی مساله مجازات سخت برای این ملوانان را نیز مطرح کرده بودند.

اما احمدی نژاد اعلام کرد که “دولت انگلیس نامه ای به ایران فرستاده و تعهد داده که نظامیانش در آینده به حریم ایران وارد نخواهند شد” و او نیز به همین دلیل دستور آزادی این 15 نفر را صادر کرده است؛ نامه ای که دولت انگلیس ارسال آن به احمدی نژاد را تکذیب کرد.

پس از همه این دستگیری ها، برخی از کارشناسان و چهره های سیاسی این اقدامات محمود احمدی نژاد و حامیانش را صرفا جهت ابراز وجود دانستند، اما برخی دیگر آن را گروکشی برای گرفتن امتیاز در مقابل سایر کشورها دانستند. دسته ی سومی هم بودند ـ بیشتر از منتقدین احمدی نژاد ـ که  این دستگیری ها را تلاشی برای تداوم و زنده نگه داشتن القای پروژه دخالت خارجی ها در ایران ذکر کردند.

 

مقدمه چینی برای یک اتهام 

هرچند در موضوع دستگیری اتباع خارجی، هر سه احتمال کارشناسان و منتقدان احمدی نژاد می تواند در نظر گرفته شود اما دستگیری های همزمان ایرانیان با تابعیت های دوگانه و محاکمه آنها به اتهام جاسوسی و تلاش برای انقلاب مخملی، صحت نظر منتقدین احمدی نژاد در مورد علت دستگیری  اتباع خارجی را قوت بخشید و نشان داد که به واقع دستگیری اتباع خارجی و سپس آزادی آنها تلاشی برای سرکوب نیروهای داخلی و زنده نگه داشتن تئوری جاسوس پنداری و دخالت بیگانگان است.

بازداشت رامین جهانبگلو با تابعیت ایرانی کانادایی، هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش با تابعیت ایرانی آمریکایی  نیز به فاصله کمی از آغاز به کار دولت محمود احمدی نژاد در هفته اول اردیبهشت 85  انجام گرفت.

در این پرونده هر سه این اشخاص که دارای مدارک بالای دانشگاهی بودند از سوی دادگاه انقلاب به جاسوسی و تلاش برای وقوع انقلاب مخملی در ایران متهم و زندانی و هر کدام پس از تحمل مدتی زندان و با انجام اعترافات اجباری تلویزیونی با قرار وثیقه آزاد شدند.

رامین جهانبگلو و هاله اسفندیاری پس از آزادی از زندان از کشور خارج شدند اما کیان تاجبخش در ایران ماند تا در جریان پرونده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران معترض به نتیجه انتخابات دوباره دستگیر و محاکمه شود.

پس از این سه نفر در مهرماه سال 87 و در سومین سال فعالیت محمود احمدی نژاد، عشا مومنی یک ایرانی با تابعیت آمریکایی و از فعالان حقوق زنان درتهران بازداشت و به اقدام علیه امنیت ملی متهم و پس از گذشت یک ماه آزاد شد.

پس از وی، رکسانا صابری خبرنگار ایرانی آمریکایی نیز بازداشت و به جاسوسی متهم شد.

صابری که در دادگاه بدوی به 8 سال زندان محکوم شده بود با فشارهای وارده بر دولت ایران با تقلیل حکمش به دوسال حبس تعلیقی  و سپردن وثیقه در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری آزاد شد.

همچنین در تازه ترین مورد، همزمان با بازداشت تعدادی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران ایرانی، مازیار بهاری روزنامه نگار ایرانی که تابعیت کانادایی دارد، بازداشت و در جلسه اول محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات به اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عوامل بیگانه متهم شد.

برداشت از محصول توهم

بازداشت این ایرانی ها با تابعیت خارجی  وسپس آزادی آنها در نگاه اول می تواند نشان دهنده  روند طبیعی یک پرونده قضایی باشد اما بحث پخش اعترافات تلویزیونی آنها پس از آزادی نشان داد که با هدفی خاص انجام شده است.هدفی که این روزها در خبرها و اظهارنظرهای محمود احمدی نژاد و نزدیکان آیت الله خامنه ای به طور مرتب تکرار می شود: ارتباط با بیگانگان و زمینه چینی برای انقلاب مخملی.اتهاماتی که در سال های اخیر، به بسیاری از فعالان مدنی ایران زده شده است. بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه نگاران و حتی حقوقدانان و وکلای مدافع در کنار اتهاماتی از قبیل تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، توهین به مقدسات و نظام و اقدام علیه نظام، بااتهام ارتباط با بیگانگان و زمینه چینی برای انقلاب فرهنگی هم رو به رو بوده اند، بدون آنکه چنین اتهامی، به طور قانونی و شفاف تعریف شده باشد.

طی سالهای اخیر بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شده هم مجبور به نوشتن توبه نامه ها و انجام اعتراف هایی شده اند که در آن مباحثی نظیر ارتباط با بیگانگان برجسته بوده است.

هر چند بیشتر مردم ایران با دید تردید به چنین اعترافاتی می نگرند، اما استفاده از این روش همچنان ادامه دارد و در دادگاه فرمایشی که هفته گذشته و روز شنبه هفته جاری برای محاکمه فعالان سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگاران برگزار شد نیز از همین روش برای محکوم کردن معترضان به نتیجه انتخابات و منتقدین دولت استفاده شد.

در یک نگاه کلی به تمام ماجرای دستگیری اتباع خارجی و ایرانیان با تابعیت خارجی و آنچه این روزها در دادگاه فرمایشی فعالان سیاسی و روزنامه نگاران مطرح می شود ارتباط پررنگی دیده می شود. در حقیقت پروژه زنده نگه داشتن دخالت بیگانگان و جاسوس پنداری چهره های داخلی که از ابتدای روی کار آمدن محمود احمدی نژاد آغازشد، این روزها برای سرکوب مخالفان دولت تحت حمایت رهبری و فریب افکار عمومی بکار برده می شود. پروژه ای که تاکنون با این همه هزینه ملی و بین المللی نتیجه خوبی برای اقتدارگرایان دربر نداشته  و تنها با اشگ های نازک افشار، کارمند بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، به ضد خود بدل شده است.