شیرین عبادی خواستار دیدار دبیرکل سازمان ملل از ایران شد

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب در باره اقدامات شیرین عبادی

جان هرسکوویتس

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل روز سه‌شنبه از دبیر کل سازمان ملل خواست تا با سفر به ایران گزارش دست اولی از آزارهای حقوق بشر بدست آورد؛ وی در مورد تحریم‌های بیشتر هشدار داد، چون این تحریم ها مردم ایران را مورد آزار قرار می‌دهد.

انتخابات 22 خرداد که دور دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را تضمین کرد، ایران را وارد بزرگترین بحران داخلی از زمان انقلاب اسلامی سال 57 و شکاف عمیقی را میان گروه حاکمیت ایجاد کرد و باعث بروز موجی از اعتراضات شد که 26 کشته برجای گذاشت.

عبادی در سئول که یک جایزه صلح محلی را دریافت می‌کرد به خبرنگاران گفت: «من از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل می‌خواهم به ایران سفر کند. او باید با خانواده‌هایی که اعضای آن دستگیر یا کشته شده‌اند صحبت کند.»

عبادی ادعا کرد که بیش از 100 نفر کشته شده‌اند.

عبادی، مشهورترین وکیل حقوق بشر در ایران، در سال 2003 جایزه طلح نوبل را دریافت کرد و از ناظران سازمان ملل خواسته است تا بر انتخابات دقیقی در ایران نظارت کنند. تحلیلگران می‌گویند تاثیر او در ایران محدود است.

مقامات ایرانی در تلاش برای ریشه‌کن کردن مخالفان شروع به برگزاری دو دادگاه با بیش از 100 متهم از جمله شخصیت‌های مهم، یک زن فرانسوی و دو ایرانی کارمند سفارت انگلیس و فرانسه در تهران کرده است.

آنها متهم به جاسوسی و همکاری با نقشه غرب برای براندازی حاکمیت روحانیون در ایران شده‌اند. آمریکا و متحدان اروپایی این کشور این دادگاه‌ها را رد کرده و آن را «نمایشی» خوانده‌اند. عبادی گفته است که این محاکمات «مضحک» است و باید متوقف شوند.

او از طریق یک مترجم گفت: «این دادگاه‌ها نشان می‌دهد که حکومت ضعیف است. این دادگاه‌های جمعی با قوانین اسلام همخوانی ندارند.»

سازمان ملل تا امروز سه دوره تحریم را علیه ایران اعمال کرده است اما به نظر می‌رسد میل اندکی برای دور چهارم وجود داشته باشد.

چین و روسیه دو شریک کلیدی تجاری ایران، به صراحت گفته‌اند که در حال حاضر تحریم‌های جدید را قبول نمی‌کنند. اتحادیه 27 کشوری اروپا در همین حال بر سر این ایده که صنعت انرژی ایران را مورد هدف قرار دهند اختلاف نظر دارند.

عبادی گفت: «من خواهان تحریم‌های اقتصادی نیستم بلکه از مردم جهان می خواهم که در درد مردم ایران شریک باشند.»

 

منبع: بوستون گلوب، 11 اوت 2009