به زودی آمریکا را
ضربه فنی می‌کنیم

نویسنده
بهاره خسروی

» نقدی: اوباما دروغگوست

در حالیکه هفته گذشته سخنگوی وزارت امورخارجه گفته بود منعی برای گفت‌وگو با آمریکا وجود ندارد، سردار نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، گفته است که جمهوری اسلامی آمریکا را “روی پل” برده و فاصله‌ای با “ضربه فنی کردن” این کشور ندارد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین، همچنین آمریکا را “شیطان بزرگ”ی خوانده که “سرسختانه” و در همه زمینه‌ها “با ایران دشمنی می کند”، جز عرصه نظامی: “آمریکا در عرصه فرهنگی و تبلیغی، ۷۰ فرستنده ماهواره‌ای علیه ایران را به ۱۲۰ فرستنده افزایش داده است؛ در عرصه تروریستی در نزدیکی کاخ سفید به منافقین دفتر کار داده و از ترور دانشمندان ایرانی حمایت می کند؛ جایزه اسکار را طی دو سال اخیر به فیلم های ضدایرانی و غیر هنری اختصاص داده است؛ ورزش کشتی را از المپیک حذف نموده و… که شمردن دشمنی های آمریکا علیه ایران فرصت زیادی می خواهد”.

وی با این ادعا که “امروز ملت ایران در کُشتی با آمریکا توانسته آمریکا را روی پل ببرد و با کمی مقاومت می تواند آنرا ضربه فنی کرده و شکست دهد”، اضافه کرده: “فرمانده این میدان حماسی، مقام معظم ولایت است که با این سن و سال چقدر کار می کند و در تمامی عرصه ها رصد، راهنمایی، پیگیری و مطالبه می نماید”.

این سخنان سردار نقدی و حمله او به آمریکا در حالی بیان شده که هفته گذشته رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه، در برنامه ای تلویزیونی، پیرامون مذاکره مستقیم میان جمهوری اسلامی و آمریکا، گفته بود که منعی برای این گفت‌وگوها وجود ندارد. وی در عین حال ضمن رد انجام مذاکرات دوجانبه با آمریکا در آلماتی، گفته بود: “در نشست‌هایی که داریم طرف آمریکایی بارها درخواست مذاکره مستقیم را مطرح کرده است.اخبار منتشر شده درباره انجام این گفت‌وگو صحت ندارد؛ آن‌ها درخواست داشتند اما انجام نشد… بر اساس چارچوب‌هایی که توسط آیت الله خامنه ای تعریف شده است، منعی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد”.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی همواره از منتقدان گفت‌وگو با آمریکا بوده و اجازه این کار را به دولت‌ها نداده است. وی اما در آخرین اظهارنظرش پیرامون این مساله گفته: “به گفت‌وگوهای مستقیم چندان خوش‌بین نیستیم اما مخالفتی ندارم”.

سردار نقدی هم رابطه ایران و آمریکا را این‌گونه توصیف کرده: “آمریکا با ایران در اوج خصومت و درگیری می باشد و ولی امر در این وضعیت خواستار حماسه سازی شده اند چراکه آمریکا، اروپا و جوامع استکبار منشاء و ملجا تمامی ظلم ها، مرکز تولید سلاح های پیشرفته و کشتار جمعی، منشاء تولید فیلم ها و محتوای فاسد و مستهجن، منشاء اختلافات بین اقوام و جوامع، پشتیبان تولید مواد مخدر و محور غارت ثروت و اقتصاد جوامع می باشد… امروز آمریکا در تمام عرصه ها غیر از نظامی، و اوباما دروغگوترین و منافق ترین رییس جمهور آمریکاست که حتی در عرصه داخلی و خارجی هرجا زمینه شکوفایی و پیروزی برای ایران باشد، مقابله می کند”.

 وی پیش از این نیز ضمن مخالفت با رابطه با آمریکا، شروط جمهوری اسلامی برای انجام مذاکره را این‌گونه بیان کرده بود: “این یک توهم است که تصور کنیم ارتباط با آمریکا تهدیدها را مرتفع می‌کند بلکه خود آمریکا یک تهدید است. کشورهایی که در مقابل آمریکا مقاومت می‌کردند و امروز با این کشور سازش کرده‌اند وضعیت اقتصادی‌شان به مراتب بدتر شده است و اینکه گفته می‌شود وضعیت اقتصادی با ارتباط با آمریکا بهتر خواهد شد یک دروغ و فریب بزرگ است چرا که سر برخی کشورها به خاطر این موضوع کلاه رفته است و از این اقدام خود پشیمان هستند… چطور امروز که آمریکا در تمام عرصه‌ها شکست خورده است با آنها ارتباط برقرار کنیم و امروز ترس ملت ها از ارتش پوشالی آمریکا ریخته است. اگر این کار را انجام دهیم دیگران به این اقدام ما می‌خندند و می‌گویند شما چطور با کسانی که به پیامبر شما توهین کرده‌اند مذاکره کرده و ارتباط دارید”.

نقدی همچنین گفته بود: “ما خیال تمام کسانی که به دنبال ارتباط با آمریکا هستند را راحت می‌کنیم و می‌گوییم حرف ما در موضوع رابطه با آمریکا همان حرف امام (ره) است که فرموده‌اند ما با آمریکا ارتباط برقرار نمی‌کنیم مگر اینکه آدم شود و دیگر از آن طرف دنیا دست درازی به خلیج فارس نکند و این حرف همه ملت ما و پاسخ همه کسانی است که می‌خواهند بدانند رابطه با آمریکا چه می‌شود. آمریکایی‌ها باید ثابت کنند که آدم شده‌اند و پایگاه‌های نظامی خود را در ۵۰ کشور جهان جمع کنند و ناوگان‌های‌شان از خلیج فارس و مدیترانه جمع کرده و به سواحل خود ببرند. آمریکا باید سازمان سیا را منحل کند تا دیگر کودتایی علیه ملت‌ها شکل نگیرد. آمریکا باید رسماً اعلام کند از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت نخواهد کرد”.

سخنان سردار نقدی پیرامون رد مذاکره با آمریکا در حالی مطرح شده که برخی ازاصول‌گرایان ـ– و بخصوص کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری –ـ به انتقاد از سیاست خارحی جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود که اعلام آمادگی اخیر مقامات آمریکا برای مذاکره با ایران، “با گذشته فرق دارد” و “اگر ثابت شود که آنها صادقانه عمل می‌کنند، ایران مذاکره با آن کشور را بررسی خواهد کرد… این اواخر آمریکایی‌ها برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرده‌اند که شدت و گستردگی آن با گذشته فرق دارد”. وی اشاره‌ای نیز به سخنان رهبر جمهوری اسلامی داشت: “همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، هر زمان این نیت آنها احراز شود و صادقانه باشند و قصد تکرار رفتارهای پیشین را نداشته باشند، موضوع را بررسی خواهیم کرد”.

بسیاری از اصول‌گرایان تاکنون بارها گفته‌اند که تنها رهبرجمهوری اسلامی صلاحیت و قدرت آن را دارد که پیرامون نوع و نحوه رابطه یا مذاکره با آمریکا تصمیم‌گیری کند.

جو بایدن، معاون باراک اوباما، سال گذشته گفته بود که هر زمان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به طور جدی در پی مذاکره باشد، این کشور آمادگی گفت‌وگو با ایران را دارد: “از آغاز روشن کرده ایم که هر زمانی رهبر ایران جدی باشد، ما آماده ایم تا به صورت دو جانبه با رهبران ایران وارد مذاکره شویم، ما این کار را پنهانی انجام نخواهیم داد و در صورت وقوع چنین مذاکراتی شرکای خود را در جریان خواهیم گذاشت”.

رهبر جمهوری اسلامی اما در پاسخ به سخنان بایدن مواردی چون “بی‌منطق بودن دولت آمریکا، تبلیغاتی بودن ادعای مذاکره با ایران، دروغ بودن ادعای برداشتن تحریم‌ها در صورت مذاکره و همچنین قبول مذاکره در عرف آمریکا به معنای پذیرفتن حرف آمریکایی‎‌ها است” را از جمله دلایل عدم مذاکره با آمریکا دانسته و گفته بود که مذاکره با آمریکا تنها “تحت شرایط منطقی” امکان‌پذیرست؛ شرایطی که از نظر وی شامل این موارد می‌شد: “دست برداشتن آمریکایی‌ها از شرارت و زورگویی، منطقی بودن در حرف و عمل، احترام به ملت ایران، آتش افروزی نکردن در منطقه و دخالت نکردن در مسائل داخلی ایران”. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین افرادی را که خواستار مذاکره با آمریکا برای حل مشکلات ایران هستند را “ساده لوح” توصیف کرده بود.

گفتنی اینکه طی ماه‌های گذشته بارها اخباری درباره مذاکرات پنهانی میان آمریکا و جمهوری اسلامی منتشر اما هر بار با تکذیب مقام‌های مسئول دو طرف مواجه شده است. پاییز گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارشی را به نقل از مقام‌های بلندپایه آمریکایی منتشر کرده بود که براساس آن جمهوری اسلامی و آمریکا توافق کرده‌اند بر سر برنامه هسته‎ای به طور مستقیم گفت‌وگو کنند. بر اساس این گزارش، توافق‌ها بر پایه توقف غنی سازی بیست درصدی از سوی جمهوری اسلامی و در مقابل لغو برخی تحریم‌ها از سوی غرب صورت گرفته بود. مفاد این گزارش تکذیب شد.