بی اعتمادی خامنه ای به هاشمی

نویسنده
فیروزه متین

» باقری لنکرانی کاندیدای "بیت" است؟

درحالیکه قرارست کامران باقری لنکرانی، کاندیدای اصلی جناح راست و جبهه پایداری و بنا به گفته ها،بیت آیت الله خامنه ای روز پنجشنبه و در یک “مراسم ساده” و برخلاف “اسراف” دولتی ها کاندیداتوری خود را در حضور مصباح یزدی اعلام کند، واپسین رایزنی ها برای دعوت از چهره هایی چون خاتمی و هاشمی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری همچنان در جریان است. این در حالیست که از یک سو هاشمی رفسنجانی حضور خود در انتخابات را به دلیل عدم اعتماد خامنه ای به او منتفی دانسته و خاتمی هم هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است.

باقری لنکرانی و اسفندیار رحیم مشایی درحالی روز پنجشنبه قرار است در دو برنامه مجزا به انتخابات وارد شوند که آیت الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار با استانداران دولت سازندگی، پشت پرده عرصه سیاسی ایران را افشاء کرده و دلایل خود برای عدم ورود به انتخابات را بر شمرده است.

سایت خبری سحام نیوز، در گزارشی از این دیدار نوشته است: “سه روز پیش تعدادی از استانداران دوران سازندگی و اصلاحات به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتند.این دیدار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و با هدف دعوت از هاشمی رفسنجانی برای حضوردراین عرصه برگزار شده است. در این دیدار که چند ساعت به طول انجامید، استانداران سابق تلاش کردند آیت الله هاشمی رفسنجانی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری قانع نمایند. آقای هاشمی در این دیدار طی سخنان مبسوطی به نقد روند جاری کشور پرداختند و شرایط را برای حضور خود، به واسطه عدم اعتماد رهبری منتقی دانستند”.
سحام نیوز افزوده است: “یکی از استانداران دوران اصلاحات به سحام نیوز گفت که آقای هاشمی با نقل سخنان مفصل خود با رهبری در مورد مسائل و چالش های اساسی کشور که اتفاقا شب قبل از ملاقات ما بود به اختلاف دیدگاه خود و ایشان اشاره کردند و گقتند اساسا ایشان طور دیگری فکر می کند و اشکالات موجود را قبول ندارد. هاشمی به رابطه ویژه خود با رهبری و نقش ویژه در معرفی ایشان به امام، شورای انقلاب، ریاست جمهوری و رهبری در دهه های گذشته پرداخت و گقت: “من آقای خامنه ای را از مشهد به تهران آوردم و با دوستان در شورای انقلاب صحبت کردم و به شورا بردم. بسیاری از دوستان با سابقه انقلاب از این کار من گله کردند اما من گقتم حضور ایشان لازم است. مراحل بعد را هم که خود می دانید چگونه بوده. رابطه ما مثل دو برادر بوده اما مسائلی که در این سال ها پیش آمده موجب شده که ایشان دیگر به من اعتماد نداشته باشند، اگرچه من برادرانه راه برون رفت کشور را گفته ام”.

در ادامه این گزارش آمده: “هاشمی رفسنجانی بر اساس این سخنان و این دیدار انجام شده نتیجه گرفت در این وضعیت نمی توان کاری کرد و تاکید نموده بود که حضور من هم به صلاح نیست.آفای هاشمی همچنین به وضعیت کشور و حاکمیت نظامیان بر عرصه های مختلف کشور پرداختند و گفتند: شرایط امروز تغییر کرده است. ایشان با اشاره به دوران سازندگی گفتند: «مهندسی رزمی سپاه امکاناتی از جنگ داشت که در سازندگی کشور می توانست موثر باشد و ما در آن زمان پروژه هایی مثل راه سازی به آنان دادیم؛ هم برای کشور مفید بود و هم برای سپاه، اما حالا سپاه نبض اقتصاد، و سیاست خارجه و داخله را در دست گرفته و به کمتر از کل کشور راضی نیست.» رئیس جمهور دوره سازندگی همچنین افزوده است: اصلاح این وضعیت بدون هماهنگی آقای خامنه ای امکان پذیر نیست”.

به نوشته این سایت، هاشمی همچنین انتقادی هم از عدم پایبندی به دعوت ها کرده است. وی گفته: “در سال ۸۴ نیز استانداران و برخی از چهره های اصلاحاتی آمدند و از من دعوت کردند؛ ما که آمدیم رفتند کاندیدای خودشان را آوردند و بسیاری از آنها را ما دیگر ندیدیم”.

در همین حال روزنامه وطن امروز که به جبهه پایداری نزدیک است، در سرمقاله امروز خود با عنوان “آقای هاشمی لطفا کاندیدا شوید!” نوشته است: “واقعیت هر چه باشد، دلایلی هست که بر مبنای آنها می‌‌توان استدلال کرد هواداران گفتمان مقاومت - پیشرفت باید از حضور هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم استقبال کنند. این دلایل توضیح می‌‌دهد که چرا حضور هاشمی یک اتفاق انتخاباتی خوب است و چرا عدم کاندیداتوری هاشمی برخی از مهم‌ترین فرصت‌های این گفتمان را از بین خواهد برد. آقای هاشمی باید کاندیدا شود تا علاوه بر سرمایه اجتماعی، نزدیکی‌های او به جریان انحراف یعنی همان جریانی که در ظاهر شعار مخالفت با هاشمی می‌‌دهد برای افکار عمومی نمایان شود. تا یک رقابت انتخاباتی در‌نگیرد روشن نخواهد شد دیدگاه‌های هاشمی و جریان انحراف درباره مسائل فرهنگی، سیاست خارجی، هسته‌ای، مذاکره با آمریکا، ولایت‌فقیه، اصولگرایی، ساختار نظام و… چقدر به هم نزدیک است. این پرده نفاق و تزویر بالاخره باید فرو‌بیفتد. نباید اجازه داد یک بار دیگر دوقطبی کاذب هاشمی-ـ انحراف شکل بگیرد و رهزن فکر و اندیشه مردم شود. چنین دو‌قطبی‌ای در واقع وجود ندارد ولی ساختن آن و بال و پر دادن به آن البته هم پروژه آقای هاشمی است و هم پروژه منحرفان، تا نزدیکی‌های محتوایی خود را پنهان کنند و متقابلا از یکدیگر برای درگیر شدن با اصل نظام سود ببرند”.

سایت تابناک اما از تلاش جبهه پایداری برای نزدیک کردن “هاشمی-ـ مشایی” ابراز نگرانی کرده و نوشته: “ماجرای دو قطبی کردن انتخابات که همواره در سال‌های اخیر، مورد توجه احمدی‌نژاد و دولتی‌ها بوده است، به تدریج مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار می‌گیرد. دوقطبی سازی یا خیر و شر‌سازی‌ها، تنها تنش را در جامعه زیاد ‌و جامعه را از ‌تصمیم‌گیری عقلانی دور می‌کند و تنها برنده دو قطبی‌‌سازی، کسانی هستند که یک قطب شر درست می‌کنند تا در مقابل آن خود را خیر نشان دهند؛ قطبی شدن فضا به ماجرای «هاشمی ـ احمدی‌نژاد» می‌انجامد و در این صورت همه گمان می‌کنند که برد یکی، باخت رقیب را در پی خواهد داشت. هاشمی باید این برداشت نادرست را که حاکمیت میراث خانوادگی آنهاست، تغییر دهد. همچنین احمدی‌نژاد ‌باید بداند که بیان نقاط ضعف رقیب، برد وی را در پی نخواهد داشت”.
از سوی دیگر سلیمی نمین، یک چهره امنیتی سابق که هم اکنون به جبهه پایداری نزدیک است به نوشته تابناک در یک جلسه دانشجویی گفته: “دعوای هاشمی و احمدی‌نژاد کنونی مصلحتی است، چون در پشت پرده با یکدیگر یک‌دست هستند”.

تابناک علاوه بر توصیه به هاشمی برای عدم کاندیداتوری، به رقبای راستگرای جبهه پایداری نیز توصیه کرده که به کاندیدای واحد برسند: “در حالی که دولت و جبهه پایداری تقریبا تکلیفشان مشخص است و مشکلی در تعدد کاندیدا ندارند، دولت کاندیدای مشخص دارد و پایداری هم حضور لنکرانی را قطعی کرده است. در این میان، ائتلاف‌های اصولگرایان همچنان بلاتکلیف هستند. این در حالی است که این عده مدعی‌اند که شانس آنان برای پوشاندن ردای ریاست جمهوری، بیشتر از بقیه است؛ اما مگر می‌شود با هشت کاندیدا که همه مدعی نفر اول بودن هستند، ریاست جمهوری را به دست آورد؟ جهت اطلاع ائتلاف‌های اصولگرایان، رئیس‌جمهور قطعا یک نفر است؛ اگر پیروزی می‌خواهند، باید دنبال یک نفر باشند”.

در همین حال تلاش های مخالفان جناح راست پس از سخنان اخیر هاشمی، بار دیگر برخاتمی متمرکز شده و محسن مهر علیزاده در باره نظر وی برای نامزد شدن در انتخابات به خبرآنلاین گفته است: “به نظر می آید دلیل تاخیر آقای خاتمی در اعلام کاندیداتوری این است که هنوز به قطعیت برای کاندیداتوری در انتخابات آینده نرسیده است. بر همین اساس قرار است وی در این زمینه اعلام نظر کند و به زودی این مسائل را روشن خواهد کرد. بر اساس این اعلام موضع آقای خاتمی، حرکت بعدی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد شد”.