هشدار خامنه ای: دانشگاه را باشگاه سیاسی نکنید

نویسنده
نازنین کامدار

» استیضاح فله ای ۶ وزیر کابینه

همزمان با سرعت گرفتن طرح استیضاح وزیران روحانی در مجلس، آیت الله علی خامنه ای نیز هشدار داده که “تبدیل دانشگاه ها به باشگاه سیاسی سم مهلک برای حرکت علمی در کشورست”. موضع خامنه ای در شرایطی اعلام شده که رضا فرجی دانا، وزیر علوم از جانب افراطیون مجلس شورای اسلامی متهم به سیاسی بازی در دانشگاه ها شده است.اما فرجی دانا تنها وزیری نیست که نمایندگان، شمشیر استیضاح به روی او کشیده اند، ۵ وزیر دیگر دیگر کابینه هم شرایط مشابهی دارند.

در حالی که حساس ترین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در وین آغاز شده، دولت حسن روحانی در داخل با چالش جدیدی به نام “استیضاح فله ای” وزرای کابینه دست و پنجه نرم می کند؛ برنامه ای که اصولگرایان مجلس با آغاز مذاکرات بر شدت آن افزوده اند.

دولت در حالی با قدرت های جهانی وارد فاز آخر مذاکرات اتمی شده که از ۱۸ وزیر کابینه او هم اکنون ۶ وزیر در آستانه استیضاح قرار دارند و طرح استیضاح سه تن از آنها در هیات رئیسه مجلس وصول شده است.

بر همین پایه رضا فرجی دانا وزیر علوم، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی، مهدی حجتی وزیر جهاد کشاورزی، حمید چیت چیان وزیر نیرو، و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت شش وزیری هستند که مجلس شورای اسلامی در تدارک استیضاح و برکناری آنهاست؛اقدامی که واکنش رسانه های ایران را در پی داشته و موجب این سئوال شده که علت طرح استیضاح ناگهانی شش وزیر کابینه در کمتر از یک هفته چیست.

روز گذشته الیاس نادران، که مامور طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم شده، از عدم توافق استیضاح کنندگان با وی خبر داد و گفت: “غیر از جلسه ای که به دعوت از آقای ابوترابی برگزار شد جلسه ای با وزیر علوم درباره استیضاح نداشته ایم.از جلسه لاریجانی با فرجی دانا اطلاعی ندارم، هر کسی در مجلس مختار است هر کاری که فکر میکند برای کشور لازم است انجام بدهد. این جلسات ارتباطی با بحث ماندارد و هر کسی کار خود را انجام می دهد. حتما منتظر نظر لاریجانی برای پیگیری استیضاح نیستیم، از قبل هم نبودیم”.
گفتنی ست نادران و ۲۱ نماینده اصولگرای دیگر طرح استیضاح وزیر علوم را هفته گذشته به هیات رئیسه تحویل دادند.

استیضاح وزیر نیرو نیز از دیروز در مجلس کلید خورده و بهانه آن نیز “فاضلاب علی آباد کتول” عنوان شده است.

 فرارو در این باره نوشته : “باز هم استیضاح و باز هم یکی دیگر از وزرای اقتصادی دولت این بار عباس آخوندی باید برای راه‌آهن گرگان – گنبد و فاضلاب علی آباد کتول پاسخگوی نمایندگان باشد. وزیر راه و شهرسازی در طول کمتر از یک سالی که از زمان آغاز وزارتش می‌گذرد بارها به سئوالات نمایندگان درباره طرح‌های در حال ساخت و پروژه‌های احداثی پاسخ داده و بهمن سال گذشته هم برای نخستین بار تهدید به استیضاح شد که البته با مذاکرات انجام شده قبل از کشیده شدن موضوع به صحن علنی مجلس منتفی شد. با آغاز تیر ماه بار دیگر زمزمه استیضاح آخوندی درحالی قوت گرفت که به نظر می‌رسید با توجه به مطرح بودن نام چند وزیر در صف استیضاح‌شوندگان، وزیر راه فعلا در کانون توجهات نمایندگان نباشد.اما این چنین نشد و بار دیگر ۲۲ نماینده رسما طرح استیضاح از وزیر راه و شهرسازی را امضا کردند تا باز هم گرگان و گنبد در رأس خواسته‌های آن ها قرار بگیرد؛ این بار نیز نمایندگان معترض و استیضاح کننده در رابطه با طرح‌های عمرانی استان گلستان ابهامات بسیاری دارند.به گفته یکی از آن‌ها راه آهن گرگان – گنبد، جاده‌های روستایی گرگان و البته فاضلاب شهر علی آباد کتول سه محور اصلی مدنظر نمایندگان برای استیضاح به حساب می‌آید”.

حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز از دیگر اهداف مجلس برای استیضاح است. استیضاح او به دلیل خشکی دریاچه ارومه و مشکل آب اصفهان مطرح شده.این در حالیست که هنوز بیش از ۱۰ ماه از عمر تصدی‌گری چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو در دولت یازدهم نمی‌گذرد، اما موضوع استیضاح او تاکنون دو بار به طور جدی روی میز گزینه‌های مجلس‌نشینان قرار گرفته است.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه با درخواست اعلام وصول استیضاح وزیر نیرو در روزهای گذشته، گفته وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است و باید استیضاح وزیر توسط هیات رئیسه اعلام وصول شود.

اماموسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس نگران آب آشامیدنی استان اصفهان است: “استان اصفهان در حال نابودی است و مردم با مشکل شدید آب مواجهند”.

همزمان رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز برای پیگیری بی‌آبی اصفهان از نمایندگان استیضاح‌کننده حمایت کرده است.

طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پروش نیز به گفته سیدمهدی موسوی‌نژاد تهیه و تدوین شده است.

او گفته: “این طرح در روزهای گذشته تدوین شده و تاکنون به امضای ۱۵ نماینده مجلس رسیده است.رویکردهای نادرست در انتخاب مدیران، عدم توجه به پرداخت حقوق بازنشستگان، عدم توجه به حقوق و مزایا فرهنگیان و عدم توجه به موقعیت جغرافیایی افراد در زمان بکارگیری را ازجمله دلایل این استیضاح است و این طرح به زودی و پس از پایان سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تحویل هیات رئیسه مجلس خواهد شد”.

علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی نیز دلایل استیضاح وزیر کشاورزی را مطرح کرده و به ایسنا گفته است: “بی‌توجهی وزارت جهاد کشاورزی به قانون نظام دامپروری، عدم اجرای کامل آیین نامه‌های اجرایی نظام دامپزشکی کشور، نبود برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات و کاهش واردات اقلام استراتژیک کشاورزی و بی‌توجهی به پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی از دلایل استیضاح وزیر جهاد کشاورزی محسوب می‌شود”.

 او در پاسخ به این سئوال که طرح استیضاح وزیران باعث اختلال در کار آنها نمی شود، گفته: “چاره چیست؟ وقتی وزارت خانه جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اهداف عالی نظام هیچ سیاستی را اجرایی نمی‌کند و همچنان به واردات و صادرات بی رویه محصولات کشاورزی و دامی اصرار می‌ورزد نمایندگان نیز مجبور به استیضاح وزیر مربوطه می‌شوند”.

به نوشته پیام نو، احمدی لاشکی رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران هم از جمع آوری بیش از ۳۰ امضا برای استیضاح وزیر صنعت خبر داده و گفته است: “این استیضاح فردا یا در نهایت تا شنبه به هیأت رئیسه تقدیم می شود. توجیه نعمت زاده برای ارائه برنج وارداتی به دلیل کیسه های ۱۰کلیویی قابل قبول نیست به دلیل اینکه تبدیل کیسه های ۳۰ کلیویی برنج های ایرانی به ۱۰ کیلیویی کار سختی نیست. دفعات مکرر در صحن علنی برای واردات بی رویه محصولات کشاورزی تذکر داده شده اما به دلیل بی توجهی به این تذکرات رویه استیضاح را در پیش گرفتیم. مصلحت ما ملت است و در این راستا مجمع نمایندگان استان مازنداران، گیلان، گلستان و سایر نمایندگان نیز متحد هستند”.

طرح فله ای استیضاح وزرای دولت روحانی با اعتراض رسانه های همسو با وی همراه شده و از جمله روزنامه شرق دیروز در مطلبی نوشت: “از همان ابتدا، برخی نمایندگان مجلس پاسخ همراهی و مثبت‌اندیشی روحانی را ندادند، اما این میزان رفتار غیراصولی با رییس‌جمهوری که به مجلس احترام می‌گذارد، دور از ذهن بود. اگر امکان سنجش وجود داشت معلوم می‌شد که کثیری از نمایندگان باور نداشتند روحانی رییس‌جمهور می‌شود. مطالبات مردم، هنوز، همانی است که در غروب ۲۴خرداد آنان را به پای صندوق‌های رای کشاند. حالا این برخی چهره‌های خاص مجلس هستند که خاکریز مقابله را بلند کرده و در طول یک‌سال گذشته، بارها وزرا را به مجلس کشانده و ناگهان شش نفر از وزرا را در فهرست استیضاح قرار می‌دهند. اما رییس‌جمهور باید و باید به حمایت از وزرای خود تمام‌قد بلند شود و همین راه را ادامه دهد. در عین حال، همه تلاش کنیم مجلس بعدی را به افراد شایسته که پیام اکثریت مردم را شنیده‌اند بسپاریم. برخی نمایندگان فعلی می‌خواهند ایام باقیمانده خود را نیز در مصاف با دولت «تدبیر و امید» سپری کنند”.