سپاه به دنبال مجازات‌های سنگین‌تر معترضان

نویسنده

» گزارش سی‌ان‌ان از موضع‌ های تندروانه در مقابل منقدان دولت

علی‌رغم اینکه بیش از 100 ایرانی در این ماه در دادگاه‌های فله‌ای محاکمه می‌شوند، مقامات ارشد نظامی ایران خواستار پیگرد سریع‌تر و “مجازات فوری” زندانیان ومعترضین پس از انتخابات شده‌اند.

زندانیان در میان دستگیرشدگان اعتراضات علیه انتخابات مناقشه‌آمیزی که طی آن محمود احمدی‌نژاد تندور پیروز قطعی آن اعلام شد بودند. این اعتراضات موجب سرکوب وحشیانه دولت شد که منجر به دستگیری هزاران نفر و مجروح شدن و کشته شدن حداقل 30 نفر شد.

مقامات قضایی می‌گویند، بیشتر این بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند با وجود اینکه تعداد بسیاری در جریان این دادگاه‌های فله‌ای با اتهاماتی روبرو هستند.

به گزارش پرس تی‌وی، سرتیپ سید مسعود جزایری معاون نیروهای مسلح ایران گفته است: «ایران در وضعیتی نیست که بتواند برای پیگرد شورشیان وقت تلف کند. تامین امنیت ملی مستلزم مجازات سریع اعتشاشگران است.»

جزایری حتی علیه تظاهرات کوچک هم هشدار داد و اتهامات تندروانه‌ای را تکرار کرد که برا اساس آن هر نوع اعتراضی بخشی از “کودتای مخملین” برای براندازی دولت است.

به گزارش پرس تی‌وی، اعتراضات به صورت پراکنده  ادامه دارد اما با این وجود تظاهرات گسترده که موجب پیامدهای انتخابات 22 خرداد شد فروکش کرده است.

در همین حال یک وب‌سایت اصلاح‌طلب از حضور “بی‌سابقه” نیرهای امنیتی در دانشگاه شیراز، یکی  از اولین دانشگاه‌هایی که پس از ناآرامی بعد از انتخابات گشایش می‌یابد خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری نوروز، یکشنبه شب دانشجویان دانشگاه شیراز تا پاسی از شب گذشته فریاد “الله اکبر” و “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند. اعضای بسیج – نیروی داوطلب که مستقیما به سپاه پاسداران جوابگو هستند – حضور خود را افزایش داده استد و روز دوشنبه «مراقب» دانشجویان بوده‌اند و تعداد دسته‌های دانشجویان را به حداقل می‌رساندند.

به گزارش نوروز، حدود 400 معترض – که 100 نفر از آنهاه دانشجو بوده‌اند – در تاریخ 16 ژوئن (26 خرداد) در تظاهرات شیراز دستگیر شدند، شهری در جنوب غربی ایران که از لحاظ تاریخی به خاطر هنر و شعر مشهور است.

سرتیپ یدالله جوانی، فرمانده سپاه پاسداران – شاخه‌ای از نیروهای مسلح – نامزدهای مخالف میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که انتخابات را تقلبی خوانده‌اند مقصر خشونت‌ها دانسته است.

به گزارش پرس‌تی‌وی جوانی گفت: “در این انتخابات برای اولین بار کاندیداهای مشخصی ادعای تقلب کردند و با ایجاد ناآرامی بسیاری را به کشتن و مجروح شدن دادند از جمله هشت عضو بسیج.”

منبع: سی‌ان‌ان، 24 اوت