سانسور با چاشنی سقط جنین و سرطان

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» پارازیت‌اندازی شدید روی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان

همزمان با ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی روز چهارشنبه در تهران، از دسترس خارج کردن شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. ارسال پارازیت بسیار شدید و مشابه روزهای تعیین شده برای تجمعات معترضان به نتایج انتخابات سال سال ۸۸ گزارش شده است. رادیو فردا و بی‌بی‌سی نیز ارسال پارازیت سنگین و از دسترس خارج‌شدن شبکه‌هایشان در داخل مرزهای ایران را تایید کرده‌اند. این درحالیست که در ماه‌های گذشته گزارشات نگران‌کننده‌ای از عوارض پارازیت‌ها بر سلامت شهروندان ایرانی منتشر اما توسط مقامات حکومتی تکذیب شده است.

 

بی‌بی‌سی و رادیو فردا از دسترس خارج شدند

عصر روز چهارشنبه رادیو فردا با انتشار خبری در وبسایت خود اعلام کرد که برنامه‌های ماهواره‌ای این رسانه در ایران بهعلت”پارازیت اندازی شدید” ازدسترس خارح شدهاست. بی‌بی‌سی فارسی نیز با تایید اخلال در دریافت برنامه‌های تلویزیونی این رسانه از مخاطبان خود خواستبه رادیو بی‌بی‌سی مراجعه کنند.         

صادق صبا، رییس بی‌بی‌سی فارسی توضیح داده است که پارازیت سنگین ارتباط با گیرنده‌ها را در ایران بسیار سخت کرده است. به گفته او به گفته یکی از امواج پخش بی‌بی‌سی هنوز فعال است که گویا ایران توانایی انداختن پارازیت روی آن را ندارد ولی دو موج فرکانسی دیگر با پارازیت شدید مواجه است.

این وضعیت در بسیاری از روزهای سال ۸۸ و ۸۹ و در جریان اعتراضات مردمی وجود داشت که دسترسی به شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران را بسیار مشکل کرده بود. با تداوم این سیاست جمهوری اسلامی، بی‌بی‌سی، رادیو تلویزیون خارجی فرانسه، دویچه وله، رادیوی جهانی هلند، و صدای آمریکا به طور رسمی از حاکمیت ایران، به دلیل پارازیت اندازی روی فرکانس‌هایشان، انتقاد کردند. همچنین شیرین عبادی و هادی قائمی، دو فعال حقوق بشر ایرانی خدمات شرکت‌های ماهواره‌ای غربی به صدا و سیمای حمهوری اسلامی را هدیه‌ای به حکومت ایران توصیف کردند. این دو از شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی خواستند ارتباطات خود را با جمهوری اسلامی قطع کنند و خدماتی ارائه ندهند.

 

افزایش دو درصدی سقط جنین با پارازیت‌ها

روز یکشنبه گذشته روزنامه اصولگرای “ملت ما” تیتر یک خود را به “عوارض پارازیت‌ها بر سلامت مردم” اختصاص داد و نوشت که سقط جنین بر اثر ارسال امواج پارازیت در تهران افزایش پیدا کرده است.

به نوشته این روزنامه نزدیک به محسن رضایی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی بیمارستان صارم که به شکل تخصصی به بررسی دلایل افزایش سقط جنین و بارداری‌های خارج از رحم در چند سال اخیر پرداخته می‌گوید که “طی دو سال اخیر، آمار سقط جنین غیر عمدی بین ۵.۳ وات درصد و آمار بارداری خارج از رحم حدود ۲ درصد افزایش یافته ‌است.”

ابوطالب صارمی به عدم اعلام موضع رسمی وزارت بهداشت درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت انسان اشاره و تاکید کرده که این تشعشع‌ها می‌توانند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود.

او همچنین تایید کرده است که “ امواج الکترومغناطیسی که مردم آن را حس نمی‌کنند، عوارض متعددی روی آنان داشته، سبب سردرد، بی حوصلگی، عصبانیت، بی‌قراری و افسردگی می‌شود.” همچنین اینکه “این امواج سلول‌های جنسی مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نقص سلول‌های جنسی و ناباروری را در مردان به دنبال دارد و بر کیفیت تخمک و اسپرم نیز آثار منفی بر جای می‌گذارد.”

این روزنامه به سراغ رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم رفته و از قول او نوشته بود: “نه تنها پارازیت‌ها سیستم سلامت حیوانات را به مخاطره می‌اندازد بلکه با سلامت انسان هم درگیر است” و “اینکه پارازیت‌ها بر سلامت عموم تاثیرات سوء به همراه دارد انکارشدنی نیست و کسی نمی‌تواند آن را رد کند چراکه این موضوع با دلایل علمی همراه است.”

روزنامه حامی دولت، “وطن‌امروز” فردای انتشار این گزارش با تیتر “سازمان بهداشت جهانی: پارازیت تأثیری بر سلامت ندارد” واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. این روزنامه پارازیت‌های ارسال شده را کاملا بی‌خطر دانسته و نوشته است: “سی‌ان‌ان یا بی‌بی‌سی جهانی هیچگاه به تکرار مواضع ضایع و خلاف واقع شبکه‌های فارسی‌زبان انگلیسی یا آمریکایی مبادرت نمی‌ورزند، چون مردم دنیا خوب می‌دانند بدون امواج الکترومغناطیس زندگی بشر امروزی به یکهزار سال پیش نزول خواهد کرد! در آن صورت شما باید قید ساعت مچی‌تان را هم بزنید، رادیو، تلویزیون یا موبایل و اینترنت که دیگر هیچ!”

این روزنامه مدعی شده: “قدرت دستگاه‌های پارازیت‌ساز بین ۵.۱ تا ۳۵ وات متغیر است. شکی نیست که این میزان نه تنها خطری برای سلامتی انسان ندارد، بلکه از بسیاری از دستگاه‌های معمولی برقی خانگی نیز بی‌خطرتر است… در کشورهای پیشرفته کسانی که با ادعاهای غیرعلمی کذب سلامت روانی جامعه را هدف قرار می‌دهند محاکمه شده و در صورت ناتوانی از ارائه مدارک علمی تایید شده جهانی– نه حتی یک یا دو مقاله- به تیمارستان منتقل می‌شوند! حال سوال ما از دادستان کل کشور این است؛ چه کسی بموقع با شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان در عرصه سلامت برخورد قانونی نکرده که پینوکیوهای استکبار اینچنین به نام مبارزه با علم در آستانه انتخاباتی دیگر جاده‌صاف‌کن شبکه ضاله بی‌بی‌سی برای تضمین حضور در مقاطع حساس سیاسی جامعه ایرانی شده‌اند؟”

 

وقتی هیچ نهادی پاسخگو نیست

 تیر ماه امسال، معصومه ابتکار، دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با ابراز نگرانی از تاثیرات ارسال پارازیت بر امواج ماهواره تاکید کرد که این امواج بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارند و سرمنشا بسیاری از عوارض و بیماری‌ها هستند. چندی بعد، رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تایید مضر بودن این امواج تاکید کرد که پخش پارازیت ربطی به این وزارتخانه ندارد. او حتی عنوان کرد که وزارتخانه تحت مدیریتش به طور جدی پیگیر منشاء این پارازیت هاست.

این سخنان با واکنش رئیس کمیسیون بهداشت مجلس مواجه شد که می‌گفت: “وزارت ارتباطات به خوبی می‌داند که منشاء ارسال پارازیت‌ها کجا است، اما نمی‌خواهد این موضوع را اعلام کند.”

چندین بار دیگر نیز از سوی اعضای این کمیسیون درباره اثرات سوء پارازیت‌ها اظهارنظرهایی صورت گرفت و قول پیگیری داده شد، هرچند که مرضیه وحید دستجری، وزیر بهداشت معتقد است این پارازیت ها خطری برای سلامت انسان ندارند.

حالا با افزایش شدید پارازیت‌ها و احتمال تداوم آن در روزهای آینده، مشخص نیست که آیا نمایندگان مجلس به طور جدی تر به این موضوع ورود خواهند کرد و یا اینکه آن گونه که معصومه ابتکار گفته باز هم هیچ نهادی مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرد تا درباره تهدید جدی سلامت شهروندان ایرانی پاسخگو باشد.