انگشت‌نگاری بازیکنان تیم ملی در سفارت هلند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پیشگیری از پناهندگی

تیم ملی فوتبال زیر ۲۲ سال ایران برای شکستن طلسم ۳۸ ساله ناکامی در راهیابی به بازیهای المپیک تابستانی در روزهای پیش رو به اردوی ۱۰ روزه هلند می رود. ایران برای آخرین بار در المپیک ۱۹۷۶ مونترال حضوری موفق داشت و با اینکه در المپیک ۱۹۸۰ مسکو هم توانست راه صعود را بپیماید، اما به دستور مقامات جمهوری اسلامی در سالهای نخست انقلاب اسلامی،از شرکت در بازی ها خوداری کرد؛ دلیل آن روزها اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ بود.پس از آن فوتبال ایران هرگز نتوانست شمارش حضور خود در المپیک را به عدد چهار برساند.

چند سال بعد گریز ورزشکاران به غرب آغاز شد و از همان ابتدا هم واکنشی تکراری از سوی مسوولان در پی داشت؛ابتدا سکوت و تکذیب، بعد هم دادن توضیحاتی از قبیل “در باغ سبز” کشورهای غربی. گفتنی آن که نخستین فرار ورزشکاران با کشتی گیران آغاز شد که در مسابقه ارتشهای جهان سال ۱۹۸۲ ونزوئلا شرکت کرده بودند.

مسابقه های فوتبال المپیک از المپیک ۱۹۹۲ بارسلون به بازیکنان زیر ۲۳ سال امید اختصاص یافت که در بازیهای گزینشی باید زیر ۲۲ سال باشند اما از سه بازیکن بزرگسال هم می توانند بهره بگیرند.

برای مسابقه های فوتبال المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو (برزیل) تیم ملی امید ایران باید در روزهای پایانی مرداد در پیکارهای منطقه غرب آسیا، که میزبان آن قطرست، حضور یابد.در دی ماه آینده مسابقه های گزینشی مرحله دوم المپیک در کره جنوبی برگزار خواهد شد. ایران در مرحله نخست گزینشی در تهران، با وجود آغازی امیدوار کننده، در آخرین مسابقه مغلوب عربستان سعودی شد هرچند به دور دوم راه یافت. از آسیا همچنان سه تیم صعود می کنند.

اینک براساس ادامه گریز ورزشکاران، خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد که بازیکنان ملی پوش به همراه کادر فنی و همراهان حراستی شان باید برای گرفتن روادید اردوی آمادگی در کشور هلند در سفارت این کشور در تهران حضور یابند و انگشت نگاری شوند.

ملی پوشان امید که کارنامه ای ناامید کننده در بازیهای آسیایی سال پیش کره جنوبی داشتند، با تغییر کادر رهبری با سرپرستی حبیب کاشانی، مدیریت فنی محمد مایلی کهن و سرمربیگری محمد خاکپور روانه اسخیپول هلند خواهند شد.

هلند از سال ۲۰۱۲ در ادامه سیاست بازداشتن مسافران ایرانی از سفر برای پناهندگی اقدام به انگشت نگاری از واجدان اخذ ویزا کرد؛ و این بار در مورد ورزشکاران ملی پوش هم استثنا قائل نشد. جالب این که نخستین پناهنده ملی پوش ایرانی در هلند سعید جانفدار از تیم ملی فوتبال بود که در سال ۱۹۸۸ در راه سفر آماده سازی به آلمان شرقی در آمستردام پناهنده شد. پس از او سه دونده نابینا و معلول در بازیهای ۱۹۹۰ هم به هلند پناهنده شدند.

خبرگزاری فارس در گزارش خود آورده است: تیم ملی فوتبال امید ایران برای حضور در اردوی تدارکاتی از ۸ تا ۲۰ شهریور به هلند سفر می‌ کند. در همین راستا بازیکنان تیم ملی امید و اعضایی که قرار است در این سفر شرکت کنند مورد مصاحبه و انگشت‌نگاری قرار گرفتند تا مراحل اداری برای گرفتن روادید انجام شود.