آغاز دادگاه مطهری با محاکمه دانشگاه

نویسنده
مریم کاشانی

» دعوت‌کنندگان روی صندلی متهم

مصطفی ترک‌همدانی، وکیل مدافع علی مطهری اعلام کرد که اولین جلسه رسیدگی به پرونده حمله‌کنندگان به نماینده تهران، روزسه‌شنبه در دو جلسه صبح و عصربرگزار شده است.مطهری خود در این جلسات حاضر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وکیل مطهری گفته: “جلسه اول رسیدگی به این پرونده امروز در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شیراز برگزار شد و با توجه به این‌که دادگاه غیرعلنی بود از بیان جزئیات معذورم.” او اضافه کرده: “از رئیس دادگاه تقاضا کردیم برای شناسایی سایر متهمان اقدامات لازم صورت گیرد.”

از سوی دیگر، ترک‌همدانی به خبرگزاری ایلنا گفته بود: “امروز از یازده متهم این پرونده به اتهامات سه نفر از آنها رسیدگی شد که البته دو نفر از آنها مسئول دانشگاه شیراز و یک نفر دانشجو بودند که تنها یک نفر از این سه متهم در جلسه دادگاه حضور داشت و اظهارات خود را بیان داشت. یک نفر وکالت هر سه متهم را برعهده داشت و به نمایندگی از هر سه متهم اظهاراتی را بیان کرد اما نوبت به شنیدن اظهارات ۸ متهم دیگر نشد جلسه آینده رسیدگی به پرونده به حمله کنندگان علی مطهری به روز ۲۶ مردادماه موکول شد.”

به این ترتیب دادگاه ماجرای شیراز، با رسیدگی به اتهام کسانی آغاز شد که علی مطهری و وکیل او هیچ شکایتی از آنها نداشته‌اند. علی مطهری معتقد است حمله به او سازماندهی شده بوده و رد پای نهادهای قدرتمند استان فارس در این ماجرا وجود دارد. حتی یکبار در سخنان وکیل مطهری، نام سپاه فجر شیراز نیز مطرح شده بود. با اینهمه به نظر می‌رسد که مطابق معمول، تمایلی به پیگیری جدی این ماجرا وجود ندارد.

چندی پیش، سرتیپ پاسدار حسین ذوالفقاری، فرمانده سابق مرزبانی نیروی انتظامی که اکنون معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور شده، تاکید کرده بود که حمله به مطهری “سازماندهی‌شده” نبوده است. او گفته بود: “تا این لحظه سند و مدرکی که هم نشان دهد این افراد برای حمله به مطهری٬ از سوی گروه یا فرد خاصی سازماندهی شده بودند، وجود ندارد. البته اینکه این افراد در ادامه اظهارات خود چه مطالبی را بیان می‌کنند و قاضی پرونده در مورد آنها چه تشخیصی می‌دهد، موضوعی است که باید به آینده و ادامه مسیر بازپرسی واگذار کرد.”

با اینهمه علی مطهری، چند روز قبل از برگزاری این دادگاه طی نطق پیش از دستور خود در مجلس گفت: “دادگاه حمله‌کنندگان به اینجانب در شیراز نزدیک است. از قوه قضائیه انتظار دارم بیش از آنکه به اتهام چند جوان نادان که ابزار دست منافقان زیرک واقع شدند رسیدگی می‌کند، اتهام آمران و دستوردهندگان و طراحان آن ماجرا را مورد بررسی قرار دهد. اگر از کنار جرم آنها بگذرد عدالت را رعایت نکرده است.”

با اینهمه آغاز محاکمه دعوت کنندگان مطهری به دانشگاه شیراز که شامل دو مسئول دانشگاهی و یک دانشجو است، به معنی جابجا شدن دوباره جای متهم و قربانی خواهد بود.

مطهری چندی پیش به روزنامه شرق گفته بود: “هشت نفری که در پرونده متهم شناخته شده و برای آنها کیفرخواست صادر شده است، دستور داشتند و در بازجویی‌های خود به این نکات اشاره کرده‌اند؛ این نکته که پیش از ورود من به شیراز برای حمله برنامه‌ریزی شده بود، صحت دارد. اینها حدس و گمان نیست و مستندات آن در اختیار ماست که در دادگاه ارائه خواهد شد.” او درباره علت متهم شدن یک دانشجو و دو تن از مسئولان دانشگاه شیراز هم افزوده بود: “دلیل این شکایت برای من هم روشن نیست… ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیچ شکایتی از اینها نداشته‌ایم و کار دیگری از ما برنمی‌آید.”

پیش از آن هم، دکتر اکبر صفوی، قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز و یکی از متهمان ماجرا، به سایت انصاف‌نیوز گفته بود: من از بازپرس سوال کردم که شاکی ما کیست و ظاهرا در این ماجرا صورت مساله عوض شده است که جواب واضحی نگرفتم و واقعا نمی‌دانیم شاکی کیست. آقای دکتر مطهری و وکیل ایشان عنوان کردند شاکی نیستند و گفتند شکایتی نداریم. تصور می‌کنم شاکی از استانداری، مدیران این نهاد و فرمانداری یا برخی اعضای شورای تامین استان باشند.” او همچنین تاکید کرده بود: “تصمیم گیری در مورد دعوت از سخنران خارج دانشگاه برای سخنرانی در داخل دانشگاه با هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی است که شامل رییس دانشگاه و نماینده‌ی مقام معظم رهبری در دانشگاه و نماینده‌ی وزیر علوم است. در هیچ کجای این آیین‌نامه که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است ذکر نشده که وقتی می‌خواهید مجوزی صادر کنید از خارج دانشگاه اجازه بگیرید.”