طرحی برای ممنوعیت فعالیت روزنامه‌نگاران

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» رسایی و برخی نمایندگان مجلس، تعطیلی مردم‌ امروز را کافی نمی‌دانند

حمید رسایی که نشریه تحت مدیریتش تاکنون دو بار توقیف شده و هر بار پس از مدتی کوتاه، امکان ادامه انتشار پیدا کرده، در پی تصویب طرحی دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی است تا توقیف چندباره یک رسانه به دلیل “توهین به مقدسات” باعث ممنوعیت فعالیت مجدد مدیران آن رسانه شود. این طرح مشخصا محمد قوچانی و احمد ستاری، سردبیر و مدیرمسوول روزنامه مردم‌امروز را نشانه رفته و این درخواست از سوی خبرگزاری‌های امنیتی و نظامی در روزهای گذشته نیز به کرات مطرح شده است. هرچند ممنوعیت از کار روزنامه‌نگاران در سال‌های گذشته نیز یک روال معمول بوده و گاه به حکم دادگاه و گاهی حتی بدون حکم قضایی و با دستور مراجع امنیتی، روزنامه‌نگاران بسیاری از ادامه کار محروم شده‌اند.

 

تداوم حملات فارس و تسنیم

نکته مشترک اظهارات همه کسانی که با خبرگزاری تسنیم، منتسب به اطلاعات سپاه پاسداران و خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران مصاحبه می‌کنند و خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت مطبوعاتی تیم مردم‌امروز و به طور مشخص، محمد قوچانی می‌شوند، یک نکته است؛ وقتی فردی در حوزه بهداشت و درمان مرتکب تخلف می‌شود برای مدت محدود یا نامحدودی امکان ادامه فعالیت را از دست خواهد داد، چرا در حوزه رسانه این تنبیه وجود ندارد؟

حمید رسایی، نماینده مجلس و مدیر هفته‌نامه ۹ دی هم با تکرار این مثال به تسنیم گفته است: “بارها اتفاق افتاده است که بعد از تخلف یک رستوران یا داروخانه که به سلامت چند نفر آسیب رسانده، نه تنها آن مکان پلمب شده بلکه پروانه فعالیت صاحب آن به کلی باطل شده است و افکار عمومی نیز همین توقع را دارد اما در حوزه فرهنگ به دلیل شناخت و نگاه غلط و برداشت نادرست از آزادی بیان و اینکه مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند، این اتفاق نمی‌افتد.”

او نگران تکرار تاریخ و تکرار سخنان آیت‌الله خامنه‌ای علیه مطبوعات است که منجر به توقیف گسترده نشریات از سوی قاضی مرتضوی شد: “ما نگرانیم که مانند سال‌های اصلاحات آمریکایی و به دلیل سوء عملکرد وزارت ارشاد و حمایت دولت از جریان رسانه‌ای بیمار دوباره رسانه‌هایی به پایگاه دشمن تبدیل شوند و مجدداً مقام معظم رهبری این تذکر را بدهند که برخی رسانه‌ها به پایگاه دشمن تبدیل شده‌اند.”

این نماینده مجلس چاره کار را در تهیه طرحی دو فوریتی دیده که “وزارت ارشاد را ملزم می‌کند در صورت توقیف چند‌باره رسانه در اختیار یک فرد به دلیل توهین به مقدسات، از فعالیت آن فرد در حوزه مطبوعاتی و قبول مسئولیت وی در این حوزه جلوگیری شود”.

همزمان با او، احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هم به وزارت ارشاد تذکر داده که “در صدور مجوز نشریه دقت لازم را داشته باشد و به افرادی که سابقه خوبی در حوزه مطبوعات ندارند با عناوین مختلف مجوز انتشار نشریه ندهد”.

تسنیم این اظهارات مشابه را از زبان چند نماینده دیگر مجلس هم منتشر کرده است. فارس هم به سراغ مجتبی‌ رحماندوست، نماینده تهران رفته که از قوچانی خواسته “حساب خود را با خدا صاف کند”. به اعتقاد او “شاکله‌های شخصیتی و وجودی این دسته از افراد به شکلی است که هربار که آنها را رها کنی باز به سرشت قبلی خودشان باز می‌گردند” بنابراین باید از فعالیت مجدد آنها جلوگیری شود.

زهره طبیب‌زاده، نماینده کمیسیون آموزش هم به این خبرگزاری گفته که اگر در زمینه ممنوعیت فعالیت قوچانی، خلاء قانونی وجود دارد، مجلس می‌تواند وارد عمل شود، چون “ بدون شک کسی که در مسئولیت انتشاراتی و رسانه‌ای خودش بارها تخلف داشته است و پرونده انتظامی و قضایی دارد نباید مجوز فعالیت‌های مشابه را در رسانه‌های جمعی داشته باشد.”

او همچنین تاکید کرده که “باید از سوی قوه قضاییه با آقای قوچانی با اشد مجازات برخورد شود.”

 

از توقیف‌های ۹ دی تا توقیف مردم‌امروز

هفته‌نامه ۹ دی، رسانه‌ای که به مدیریت حمید رسایی، نماینده تهران منتشر می‌شود، یکی از پایگاه‌های رسانه‌ای اصولگرایان تندرو است. این هفته نامه که نام خود را از راهپیمایی حکومتی ۹ دی ۱۳۸۸ در “حمایت از نظام و رهبری” گرفته، نخستین بار در خرداد ماه ۱۳۹۰ توقیف شد. دلیل توقیف، انتشار مطالب اقتصادی (که در مجوز نشریه نبوده‌است) و انتشار کاریکاتوری از محمد خاتمی بدون لباس روحانیت عنوان شد اما رسایی دلیل اصلی را “انتقادات صریح از مشایی و جریان ساکتین فتنه” دانست.

دومین توقیف این هفته‌نامه در اسفند ماه سال گذشته صورت گرفت و در مستندات فراوانی که برای آن اعلام شد، توهین و تهمت به دولت و شخص حسن روحانی نیز وجود داشت. این توقیف اعتراضات فراوانی از سوی اصولگرایان به دنبال داشت و حتی چندین نماینده مجلس آن را ناشی از تحمل کم دولت در شنیدن انتقادات تفسیر کردند. ۱۶۰ نماینده مجلس نیز به همین دلیل به وزیر ارشاد تذکر دادند که در نوع خود بی‌سابقه بود.

اما با گذشت حدود یک ماه از ابلاغ حکم توقیف، رسایی موفق شد تا حکم علیه رسانه خود را ملغی کند و در وعده انتشار مجدد، با کنایه، رفع توقیف ۹ دی را برای آقایان هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و علی جنتی خبری خوش دانست.

این نشریه به تازگی هم از سوی هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته(یک هفته پیش از توقیف مردم‌امروز). این تذکر به دلیل انتشار “مطلب اهانت‌آمیز و مصداق انتشار مطالب خلاف واقع” بوده و تعداد تذکرات ۹ دی در ماه دی ماه امسال را به عدد ۲ رسانده است. اما رسایی با انتشار نامه هیات نظارت در وبسایت شخصی خود آن را “ششمین سند آزادی بیان در دولت کلید” نامید و در حاشیه‌اش نوشت: “آقای روحانی! دولت شما یکبار ۹ دی را به دلایل واهی توقیف کرد اما با ارائه مستندات در دادگاه تبرئه شد، از آن روز تا امروز هم شش تذکر بی وجه داده اید، اصلا ۹ دی را «توی قیف» کنید، درب وطن امروز را پلمب کنید و… ولی بگویید چرا دوباره نان که قوتِ مردم محروم است را گران کرده اید، چرا علی رغم این همه عقب نشینی تحریم ها هر روز بیشتر شده، چرا در حالی که وزیر اقتصاد شما در مجلس از شناسایی ۱۰ میلیون ثروتمند سرمایه دار خبر داد و مجلس هم به دولت اجازه داد تا یارانه آن‌ها را قطع کند تا به امروز نگذاشته‌اید یارانه ثروتمندان قطع شود و یارانه اقشار ضعیف افزایش پیدا کند، چرا گرانی ۲۰ درصدی گاز بها در هیأت دولت را به شکلی إعمال می‌کنید که خانواده‌های کم مصرف (تا۳۰۰ مترمکعب مصرف) باید ۴۷ درصد گران‌تر و خانواده‌های پر مصرف (۱۸۰۰ مترمکعب)، فقط ۷ درصد گرانتر می پردازند…”

رسایی همچنین از عدم توقیف روزنامه مردم‌امروز گله‌مند بود که در نهایت هم به خواسته‌اش رسید: “وزارت ارشاد که در برابر توهین به مقدسات توسط عناصر بد سابقه مطبوعاتی و روزنامه های زنجیره ای آنها سر در برف فرو کرده و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نمی خواهد آن توهین ها را ببیند، بار وظیفه خودش را روی دوش قوه قضائیه انداخته تا دستگاه قضایی با توهین کنندگان به مقدسات برخورد کند، درست مثل دوره وزارت ارشاد آن شیر خر خورده[مهاجرانی] که اکنون در بی بی سی نظرات تخصصی می دهد.”

طرح: نیک‌آهنگ کوثر - روزآنلاین