صدور گاز به سطح قبل از تحریم‌ها رسید

نویسنده

» گزارش آذرنیوز از صادرات گاز در هشت ماه اخیر

آخرین گزارش سازمان گمرک ایران که در ۳۰ نوامبر منتشر شد می‌گوید صادرات گاز مایع این کشور در هشت ماه گذشته به ۵۵۸۲ هزار تن رسیده است.

طبق گزارش ماه گذشته، صادرات گاز مایع ایران ۴۴۳۳ هزار تن یا حدود ۱۹۰هزار بشکه در روز بوده است. طبق این دو گزارش ایران در ماه هشتم حدود ۱۱۴۹ هزار تن صادرات داشته که برابر با ۳۴۵هزار بشکه در روز است و نشان از ۴۸ درصد افزایش دارد.

کل صادرات گاز مایع ایران در سال خورشیدی گذشته ۹۶۳۰ هزار تن بود که نسبت به سال قبل ۳۶/۱۵ درصد کاهش داشته است. پیش از تحریم‌ها علیه ایران، صادرات گاز ایران حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود که ۱۳ درصد کمتر از آمار هشت ماهه سال جاری است.

گاز مایع بهترین ماده خام برای تولید محصولات گرانقیمت پتروشیمی نظیر پلیمرهاست محسوب می‌شود.

آمریکا تحریم‌های محدودکننده زیادی علیه صادرات گاز مایع ایران اعمال نکرده است. پالایشگران بین‌المللی واردات گاز از ایران را به خاطر بیم زیر سئوال رفتن اعتبارشان و همچنین مشکلات پرداخت، بیمه و خدمات بانکی کاهش داده‌اند.

 

کمتر از ۴۰ هزار بشکه در روز

اتحادیه اروپا بانک مرکزی ایران را تحریم کرده و همچنین ارائه خدمات بیمه به تانکرهای نفت ایران را از اواسط سال ۲۰۱۲ ممنوع کرده است. محدودیت‌های بیمه حدود ۹۵ درصد از تانکرهای بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده چون کشتی‌ها تحت قوانین اروپا فعالیت می‌کنند.

از سال ۲۰۱۱ صادرات نفت خام ایران از ۲/۲ میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسیده است. به گزارش ماه گذشته سازمان گمرک، صادرات گاز کشور در هفت ماه اول و ماه هشتم سال جاری ۹۲۶/۴ میلیارد دلار و ۹۴۴/۴ میلیارد دلار است.

بنابراین ایران در هفت ماه نخست ماهیانه ۵۶۰ میلیون دلار میعانات گازی صادر کرده است که در ماه هشتم به ۰۱۸/۱ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ماه‌های قبل حدود ۴۵ درصد بیشتر است.

با این حال، صادرات پایین نفت ایران در هشت ماه اول نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۳۶/۲۱ درصد کاهش ارزشی و ۴۵/۲۱ کاهش حجمی داشته است.

صادرات گاز و پتروشیمی ۲/۴۷ درصد کل صادرات کشور در هشت ماه گذشته بوده است.

طبق گزارش ماه گذشته صادرات محصولات پتروشیمی ایران در هفت ماه اول حدود ۵۹۲/۵ میلیارد دلار بوده که ماهیانه معادل ۷۹۸ میلیون دلار است اما در ماه هشتم این رقم به ۸۱۳ میلیون دلار می رسد.

ایران در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشته اما سال بعد این رقم ۳۳ درصد کاهش داشته به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

ایران در هشت ماه اول سال جاری خورشیدی ۸۴۴/۵۶ میلیون تن صادرات غیرنفتی به ارزش ۶۰۵/۲۴ میلیارد دلار داشته است که ۷/۱۲ درصد کمتر از همین مدت در سال گذشته است.

این کشور همچنین در این مدت ۹۲۵/۱۸ میلیون تن واردات غیرنفتی به ارزش ۲۴۷/۲۸ میلیارد دلار داشته است. این رقم نسبت به همین دوره در سال گذشته ۷/۲۲ درصد کاهش داشته است.

چین با ۲۵۲/۴ میلیارد دلار، عراق با ۸۷/۲ میلیارد دلار و امارات با ۳۱۸/۲ میلیارد دلار، هند با ۶۵۹/۱ میلیارد و افغانستان با ۶۳۹/۱ میلیارد دلار اصلی‌ترین خریداران کالاهای غیرنفتی ایران در مدت زمان گفته شده بوده‌اند.

سنگ آهن، متانول و غیر اصلی‌ترین اقلام صادراتی بوده است.

امارات با ۸۵۴/۵ میلیارد دلار، چین با ۵۳۹/۵ میلیارد، هند با ۶۰۷/۲ میلیارد، کره جنوبی با ۳۸۹/۲ میلیارد دلار و ترکیه با ۳۰۷/۲ میلیارد دلار اصلی‌ترین صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی به ایران بوده‌اند.

برنج، تفاله‌های فشرده، گندم، ذرت و وسایل موتوری احتراقی بیشترین اقلام وارداتی ایران بوده است.

منبع: آذرنیوز - 2 دسامبر 2013