دادستان: توبه نامه بنویسید

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

در حالیکه بی خبری از وضعیت برخی زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در کنار بیماری های شدید برخی دیگر از آنان، نگرانی خانواده ها و افکار عمومی را برانگیخته است، دادستان تهران در دیدار با زندانیان از آنها میخواهد، ندامت نامه بنویسند.

برخی از خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی به “روز” گفته اند دادستان تهران در ملاقات هایی که از سه هفته پیش با زندانیان و خانواده هایشان داشته به آنها گفته است باید ندامت نامه بنویسند.

به گفته این خانواده ها، دادستان تهران از طرفی به خانواده ها فشار می آورد که آنها مصاحبه نکنند تا زندانیان آنان برای مدتی به مرخصی بیایند و از طرف دیگر می کوشد زندانیان را به نوشتن ندامت نامه وادارد.

این فشارها در حالی صورت می گیرد که دادستان تهران تاکنون درباره بیماری برخی از زندانیان هیچ توضیحی نداده است.

دادستان تهران در دیدار اخیر خود با زندانیان سیاسی و مطبوعاتی رجایی شهر نیز چنین مساله ای را مطرح کرده است. جعفری دولت آبادی، روز یکشنبه با عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی، داود سلیمانی، حشمت‌الله طبرزدی، منصور اسانلو، مهدی محمودیان، رضا رفیعی‌فروشانی، مصطفی اسکندری، مسعود مرادی باستانی و رسول بداغی در زندان رجایی شهر دیدار کرده بود.

 

تداوم صدور احکام سنگین

همزمان اما حکم برخی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی صادر شد. داوود سلیمانی که در دادگاه بدوی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده بود، از سوی شعبه 54 دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس قطعی محکوم شد.او همچنین به 10 سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده است.

ساسان آقایی نیز از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. این روزنامه نگار متهم به تبلیغ علیه نظام شده و اکنون با قرار وثیقه، آزاد شده است.

همزمان پروین جواد زاده، از بازداشت شدگان روز عاشورا به 8 سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس گزارش رسیده به “روز” خانم جواد زاده که 22 سال دارد، در روز عاشورا در منزلش بازداشت شد.او 80 روز در بند 2 الف سپاه در انفرادی بود و هم اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

دادستان تهران هفته گذشته در دیداری که با خانم جوادزاده داشت قول داده بود که او را آزاد کنند؛ وی همچنین در حضور خانم جواد زاده با قاضی صلواتی تماس گرفته و از او خواسته بود ترتیب آزادی این زندانی سیاسی را بدهد.اما روز دوشنبه حکم سنگین 8 سال و شش ماه زندان او، به وکیل و خانواده اش ابلاغ شد.

 

دادگاه غزنویان؛ ممنوع الملاقاتی عابدینی

دادگاه  محمد غزنویان، فعال حقوق کودک در شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین برگزار شد. براساس گزارش خبرگزاری هرانا، اتهامات محمد غزنویان در این دادگاه “ارتباط با یکی از گروه های معاند نظام” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است.

آقای غزنویان، 19 بهمن ماه سال گذشته در پارک ملت قزوین بازداشت و روانه ی زندان و به قید وثیقه  20 میلیون تومانی آزاد شده بود.او اما در حالی که روز دوشنبه 16 فروردین ماه به همراه وکیل خود، خانم پراکند، برای پیگیری وضعیت پرونده اش مراجعه کرده بودند؛ با افزایش قرار وثیقه مواجه شد و به دلیل عدم توانایی در تامین آن مجددا روانه ی زندان چوبین‌در قزوین شد. وی در تاریخ 25 فروردین ماه، با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

از سوی دیگر ابوالفضل عابدینی، ممنوع الملاقات شد. مسئولان به مادراین فعال حقوق بشر که برای دیدن فرزند در بندش به زندان کارون اهواز مراجعه کرده بود گفته اند پسرش تا اطلاع ثانوی ممنوع الملاقات است.

آقای عابدینی در حال سپری کردن دوران محکومیت 11 ساله خود در بند 6 زندان کارون اهواز است.او از زمان انتقال به این زندان تاکنون هیچ گونه ملاقات حضوری با خانواده خود نداشته و تنها از طریق کابین با مادر و برادران خود دیداری کوتاه داشته است.

 

خودکشی فرزند یک زندانی سیاسی

سایت های خبری همچنین روز گذشته از خودکشی فرزند نوجوان زهرا جباری خبر داده اند.  براساس این گزارش ها فرزند 17 ساله خانم جباری به دلیل شرایط نامساعد روحی، بر اثر اعمال فشار دستگاه های امنیتی بر خانواده و شرایط جسمی مادرش دست به خودکشی زده است.

زهرا جباری از بازداشت شدگان روز قدس است که از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب با حکم حبس 4 ساله مواجه شده است.