احمدی نژاد با خطر استیضاح روبروست

نویسنده

» مقاله گاردین در باره مناقشات بر سر قدرت در ایران

سعید کمالی دهقان

 

نمایندگان مجلس، به دنبال یک سلسله درگیری ها میان احمدی نژاد، رئیس جمهور و آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، اکنون یک قدم به استیضاح رئیس جمهور نزدیک تر شده اند.

طرح استیضاح وزیر خارجه، علی اکبر صالحی، به دلیل انتخاب یکی از نزدیکان رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد به عنوان معاون خود، در مجلس ایران مطرح شد.

طرفداران خامنه ای، که اکثریت مجلس را تشکیل می دهند می گویند احمدی نژاد زیر طلسم مشایی قرار دارد؛ کسی که گفته می شود سعی دارد قدرت روحانیون را کاهش داده و نفوذ خود را افزایش دهد.

پس از علنی شدن مناقشات بر سر رحیم مشایی، جنگ قدرت میان احمدی نژاد و حاکمان ایران، بخصوص روحانیت، آشکار تر شده است. محمد شریف ملک زاده، معاون وزیر خارجه ایران، در بحبوحه این مناقشات، هفته گذشته به این سمت انتخاب شد و سپس استعفا داد. علیرغم این استعفا نمایندگان مجلس بر استیضاح صالحی پافشاری می کنند و 33 نماینده اکنون طرح این استیضاح را امضا کرده اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به خبرگزاری ها گفته است که “طرح استیضاح [صالحی] متوقف نشده است…. این بستگی به نمایندگان دارد که بخواهند طرح خود را پس بگیرند.”

مجلس در یک حرکت دیگر علیه احمدی نژاد، که بعد از هفته ها مناقشه لفظی با برخی نمایندگان مجلس و بخصوص با علی لاریجانی، در مجلس حاضر شده بود، به وزیر ورزش و جوانان او رای اعتماد نداد.

در همین حال برخی نمایندگان، در صورت پافشاری احمدی نژاد در حمایت از مشایی و متحدان او، از احتمال استیضاح خود رئیس جمهور هم سخن گفتند؛ این گروه که به “جریان انحرافی” معروف شده است شامل حلقه نزدیکان رئیس جمهوراست و به هر چیزی، از فساد گرفته تا جادوگری متهم شده اند.

علی مطهری، یکی از نمایندگان با نفوذ مجلس، به وب سایت محافظه کار خبرآنلاین گفت طرح استیضاح احمدی نژاد تا دو روز دیگر آماده می شود. مطهری گفته است: “در نشستی با روحانیون مجلس، ما تصمیم گرفتیم طرح استیضاح رئیس جمهوررا در کمتر از ده روز تهیه کنیم و تاخیری در این زمینه نکنیم.”

فاضل موسوی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس هفته گذشته گفت احمدی نژاد “یک کارت زرد با استیضاح فاصله دارد”. این سخنان زمانی گفته شد که احمدی نژاد خود مسئولیت سرپرستی وزارت نفت را بر عهده گرفت.

در همین حال، مجتبی ذوالنور، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت اکثریت نمایندگان مجلس، زمانی که رئیس جمهورماه گذشته چندین روز از حضور در دفتر کار خود سرباززد، آماده بودند تا او را استیضاح کنند.

احمدی نژاد در ماه آوریل، در اعتراض به دخالت خامنه ای در انتخاب یکی از وزرای کابینه، 11 روزاز حضور در دفتر ریاست جمهوری خودداری کرد. به گفته ذوالنور او با تهدید به استیضاح به دفتر خود بازگشته است.

ذوالنور گفته است: “اگر طرح استیضاح احمدی نژاد در دوره غیبت وی در مجلس مطرح می شد، اکثر نمایندگان به آن رای می دادند.”

تحلیلگران معتقدند خامنه ای از مقابله مستقیم با احمدی نژاد احتراز می کند و اهداف خود را از طریق مجلس دنبال می کند. شورای نگهبان ایران، که نهادی تحت کنترل خامنه ای است، صلاحیت کلیه وکلای مجلس را  پیش از انتخابات بررسی می کند.

منبع: گاردین - 21 ژوئن 2011