لغو برخی تحریم ها برای دسترسی بهتر به اینترنت

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از رویکردهای واشنگتن

ایالات متحده بخشی از تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی را برداشته تا امکان فروش برخی تجهیزات ارتباطاتی و برنامه هایی که دسترسی به اینترنت را آسان می کنند ایجاد شود.هدف این رویکرد  مقابله با سانسور شدیدی است که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ازسوی دولتمردان جمهوری اسلامی وضع شده.

وزارت خارجه ایالات متحده با هماهنگی وزارت خزانه داری اعلام کرد که علی رغم تحریم های اعمال شده علیه ایران، یک سری دستگاه که استفاده های نظامی ندارند، از این پس برای فروش به اشخاص در ایران آزاد خواهد بود.

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری و مسؤول مبارزه با تروریسم، طی بیانیه ای اعلام کرد: “ما از تمامی شیوه هایی که دراختیار داریم استفاده خواهیم کرد […] تا به مردم ایران برای احقاق حقوق اساسی شان کمک کنیم.”

براساس لیست کالاهای مجاز برای فروش، شرکت های آمریکایی از این پس می توانند تلفن های همراه، ازجمله تلفن های هوشمند، سیم کارت، تلفن های ماهواره ای، مودم برای دسترسی به اینترنت و همچنین برنامه های ضد ویروس را به مقصد ایران به فروش برسانند.

براساس این لیست، صادرات برنامه های پیام رسان فوری مانند MSN و برنامه های گفتگوی اینترنتی نیز مجاز شناخته شده.

این سومین رویکرد از این نوع است که توسط دولت آمریکا در مورد ایران اتخاذ می شود. در سال ۲۰۱۰ صادرات برنامه های رایگان پست الکترونیکی، وبلاگ نویسی، چت، و دسترسی به شبکه های اجتماعی مجاز اعلام شد، و در سال ۲۰۱۲ نیز “مجوز” برای صادرات برنامه های کاربردی در این حوزه صادر گردید.

یکی از مسؤولان عالی رتبه دولت آمریکا که نخواست نامش ذکر شود گفت: “ما امروز با آزاد کردن صادرات چنین تجهیزاتی به واقع یک گام بزرگ برداشته ایم.”

 

تماس با جهان خارج

اعلام این خبر در زمانی صورت می گیرد که انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز نزدیک است و دو تن از نامزدهای اصلی از حضور در آن “رد صلاحیت” شده اند.

پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن ۲۰۰۹ که باعث انتخاب مجدد شخصیت فوق محافظه کار محمود احمدی نژاد شد، اعتراضات گسترده ای در این کشور آغاز شد؛ به طوری که شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیتر برای سازماندهی گردهمایی ها و همچنین سایت ویدئویی یوتیوب در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار گرفتند.

این مسؤول عالی رتبه آمریکایی در پاسخ به سؤالی در مورد تقارن اقدام آمریکا و نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که “این رویکرد به دلیل سرکوب ادامه دار مردم ایران اتخاذ شده است”.

این تمهید به “شهروندان آمریکایی اجازه خواهد داد تا به مردم ایران تجهیزات ارتباطاتی پیشرفته تر و مطمئن تر بفروشند تا آنها آسان تر بتوانند با یکدیگر و با جهان خارج ارتباط برقرار کنند.”

سازمان گزارشگران بدون مرز از این تصمیم “هوشمندانه” قدردانی کرد و همچنین خواستار نظارت بر روند انجام این رویکرد شد.

دلفین آلگان، رییس سازمان گزارشگران بدون مرز، به فرانس پرس اظهار داشت: “باید هوشیار بود، زیرا این رویکرد راه را برای برخی از شرکت های آمریکایی باز خواهد کرد تا برنامه های فیلترینگ و سیستم های شنود به جمهوری اسلامی بفروشند.”

ایالات متحده که از سال ۱۹۷۹ با ایران روابط دیپلماتیک ندارد، به طور مرتب نسبت به نقض حقوق بشر و آزادی بیان توسط حکومت تهران به انتقاد پرداخته و دولتمردان این کشور را به دلیل محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت و شبکه های اجتماعی مورد بازخواست قرار می دهد.

منبع: نوول ابزرواتورhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۳۱ مه