لیست سیاه شرکت های وابسته به ایران

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

مایکل برن باوم

کارکنان شرکت دینسلاکن آلمان از صاحبان این کارخانه وابسته به ایران که ده سال پیش خریداری شده، در مورد اتفاقات عجیبی که در این کارخانه می افتد، سئوال کردند. آنها امروز پاسخ سئوالشان را دریافت کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که شرکت ام سی اس اینترنشنال در کنار شرکت هایی در کروواسی، دوبی و جاهای دیگر یک شبکه 37 تایی از شرکت هایی را تشکیل می دهند که به دولت ایران که به دلیل برنامه های اتمی اش تحت تحریم قرار دارد، سود و مواد اولیه می دادند.

دیوید اس کوهن، معاون وزات خزانه داری آمریکا، در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: “باوجود شرایط اقتصادی ایران، مقامات ارشد این کشور از یک شبکه در سایه سود می برند که پشت شرکت های اصلی قرار دارند.”

دیوید کوهن ستاد اجرایی فرمان امام خمینی را یک “شبکه سایه ای از شرکت های پوششی غیر رسمی و ثبت نشده” توصیف کرد که “به زیان مردم ایران برای رهبران کشور پول می سازند.”

اما این شرکت ها چنان با مهارت کارشان را انجام می دهند که همان طور که شاهد بودیم، مقامات امنیتی آلمان و بلژیک در ماه آوریل به شرکت ام سی اس اجازه دادند که گاز فشرده را به دوبی انتقال بدهد. مقامات امنیتی درانتقال این محموله تعلل کردند تا شاید بتوانند مواردی از نقض قانون پیدا کنند که موفق به این کار نشدند و شرکت ام سی اس توانست توانست داشتن هر نوع ارتباط با ایران را منکر شود.

شرکت ام سی اس بعد از سال ها کار بدون سود، به کار خود در آخر ماه مارس، پایان داد. کارکنان این شرکت می گویند که مدیرانشان به جنبه های سودآور تجارتشان توجهی نداشتند و بیشتر بر روی ایجاد یک کارخانه در ایران متمرکز شده بودند.

کارشناسان اتمی می گویند که فیبرهای کربنی ساخت این شرکت در ساخت سانتریفیوژ و کلاهک اتمی کاربرد دارد.

سخنگوی شرکت آلمانی که مسئول تحقیق بر روی موارد نقض تحریم هاست، هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

واشنگتن پست، 4 ژوئن